Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Calamiteitenregeling uitgesteld tot 1 april 2016
De invoering van de nieuwe calamiteitenregeling is (wederom) uitgesteld, nu tot 1 april 2016. Dat blijkt uit een memorie van antwoord met aanpassingen van de Wet werk en zekerheid van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Eerste Kamer.
De nieuwe regeling voegt de huidige sector-regelingen voor WW bij onwerkbaar weer en de regeling Werktijdverkorting samen. Volgens de calamiteitenregeling moeten werkgevers bij streng winterweer gedurende drie weken het loon van de werknemer doorbetalen, voordat er sprake is van recht op een WW-uitkering. Deze drie weken hoeven niet aaneengesloten te zijn. Bij andere niet-economische calamiteiten geldt een wachttijd van twee aaneengesloten weken.
De bedoeling was om de calamiteitenregeling per 1 september 2014 in te voeren, maar door de vele wijzigingen rondom de Wet werk en zekerheid (WWZ) en de Participatiewet is het voor UWV niet mogelijk om ook deze regeling nu in te voeren. De WWZ en de Participatiewet krijgen voorrang.
Het nog uit te brengen advies van de Sociale Economische Raad (SER) over de toekomstige arbeidsmarktinfrastructuur kan dan nog meegenomen worden in de regeling. Minister Asscher zal beslissen naar aanleiding van dit advies of en zo ja hoe de calamiteitenregeling aangepast moet worden.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk