Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Burnout voorkomen? Praat met elkaar.
De afgelopen jaren zien we veel medewerkers uitvallen door een burn-out of psychische klachten.
Die uitval is geen modeverschijnsel, maar komt voort uit het drukke leven dat we leiden. Daarbij heb ik het niet alleen over werkdruk maar veelal over een combinatie van werkdruk en ons drukke privéleven. Deze klachten zijn beland in de top 5 van oorzaken van verzuim in Nederland. Wist je dat goede communicatie met je medewerker langdurig verzuim helpt voorkomen?
In het sociale leven moeten we overal iets van vinden. We houden ons hele dagen en avonden bezig met onze telefoon. Om ieders goed bedoelde berichten te beantwoorden en de ontwikkelingen in de wereld te volgen. Ook ons privéleven is druk. Sporten met de kinderen op zaterdag, het huishouden en leuke dingen doen met vrienden. Dit is allemaal leuk en verloopt op rolletjes, tot er een moment in je leven komt, waarop er iets heftigs tussenkomt. Denk aan de zorg voor een naaste of een scheiding. Voor je medewerker is dit veelal het moment, waarop een stress situatie ontstaat. Als dit lang duurt krijgt hij, voordat je het in de gaten hebt, een burn-out of psychische klachten. Maar ook een werkplek waar je medewerker niet gelukkig is, kan stress veroorzaken en tot een burn-out leiden.
Als je ziet dat een medewerker minder functioneert, ga dan met hem in gesprek. Geef aan wat je ziet en vraag of hij hulp nodig heeft. Preventieve verzuimbegeleiding kan veel verzuim voorkomen.
Hulp kan veelal door jou als werkgever geboden worden, soms hebben medewerkers een rustpauze nodig. Dit kan je bieden door ze enkele uren per week minder te laten werken of door een halve dag vrij te geven. Dit biedt hen de mogelijkheid zaken te regelen bij de betreffende instanties.
Een andere mogelijkheid is om je medewerker tijdelijk een andere werkplek te geven, waar stress en focus minder aan de orde zijn, bespreek welke werkplek passend is.
Kun je als werkgever niet helpen? Zorg dan dat externe hulp geboden wordt. Veelal weet de arbodienst of bedrijfsarts waar je medewerker terechtkan. Hij kan eventueel voor een preventief gesprek naar een casemanager van de arbodienst of de bedrijfsarts.
Mijn ervaring is dat medewerkers graag geholpen willen worden en je erg dankbaar zijn voor deze hulp. Geen enkele medewerker wil uitvallen met een burn-out of psychische klachten, waardoor ze volledig uit balans raken. Ook als werkgever wil je voorkomen dat je medewerkers langdurig uitvallen, met als gevolg hoge kosten en verlies van sterke arbeidskrachten. Blijf dus in gesprek, want ook dát mes snijdt aan beide kanten.
Actueel
Ondernemen in Nederland als buitenlandse onderneming? Let hierop
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk