Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
De BPM-heffing bij de aanschaf van een auto in Nederland is aanzienlijk. Daardoor is de aanschaf van een nieuwe auto in Nederland duurder dan een aanschaf van dezelfde auto in Duitsland. Daarnaast wordt de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak in Duitsland onder voorwaarden lager belast.
In dit memo gaan wij in op de mogelijke vrijstellingen voor de BPM en vervolgens op de gevolgen van het privégebruik van de auto. Wij merken nadrukkelijk op dat in dit memo slechts de hoofdlijnen beschreven worden.
Er zijn voor de auto met een Duits kenteken meerdere soorten vrijstellingen voor de Nederlandse BPM. Er is een vrijstelling voor een werknemer en een vrijstelling voor een werkgever. Daarnaast is er een vrijstelling voor kortstondig gebruik van de Nederlandse weg met een auto met een buitenlands kenteken. De vrijstellingen dienen te worden aangevraagd vóór het gebruik van de weg met de auto in Nederland.
Werknemersvrijstelling
Nederland verleent een vrijstelling van BPM voor auto’s die zijn geregistreerd in het buitenland en die door een in dat land gevestigde werkgever ter beschikking zijn gesteld aan een als werknemer bij hem in dienst zijnde persoon, waarbij:
a) de auto in Nederland uitsluitend gebruikt wordt door de werknemer of zijn inwonende gezinsleden; b) de werkgever blijkens een schriftelijke verklaring te kennen heeft gegeven dat de auto hoofdzakelijk (70% of meer) is bestemd voor de werkzaamheden buiten Nederland; c) de werknemer als gevolg van de arbeidsovereenkomst tussen hem en de werkgever in beginsel geen invloed kan uitoefenen op de beslissing in welk land de auto wordt geregistreerd.
Ook directeuren-grootaandeelhouders kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor deze vrijstelling. Een beleidsbepalende medewerker komt in bepaalde gevallen juist niet in aanmerking voor de vrijstelling. Dit is afhankelijk van de juridische structuur alsmede de bijbehorende bevoegdheden en de arbeidsovereenkomst. Een juiste invulling kan er voor zorgen dat de vrijstelling kan worden geclaimd.
Vrijstelling ondernemer
Het is van belang dat er sprake is van een buitenlandse werkgever. Bovendien moet het niet mogelijk zijn invloed uit te oefenen op de registratie van de auto. Dit betekent dat ondernemers met een eenmanszaak of ondernemers die als natuurlijk persoon deelnemen in een vof of maatschap (of een vergelijkbare buitenlandse ondernemingsvorm) in principe niet in aanmerking komen voor de werknemersvrijstelling. Dit geldt ook voor een directeur-grootaandeelhouder die alle zeggenschap heeft.
Hierop is mogelijk de vrijstelling voor ondernemers van toepassing.
Nederland verleent een vrijstelling van BPM voor auto’s die zijn geregistreerd in het buitenland en die worden gebruikt door Nederlands ingezetenen die elders dan in Nederland hoofd zijn van een eenmanszaak, lid zijn van een maatschap of die bestuurder, vennoot of aandeelhouder zijn van een onderneming en geen gebruik kunnen maken van de eerder genoemde werknemersvrijstelling.
De vrijstelling wordt verleend indien:
a) de auto in Nederland uitsluitend gebruikt wordt door de genoemde persoon of zijn inwonende gezinsleden; b) uit een kilometerregistratie blijkt dat de auto voor ten minste 50% zakelijk buiten Nederland wordt gebruikt. De afstand woon- werkverkeer wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
Door laatstgenoemde voorwaarde is deze vrijstelling minder gunstig dan de werknemersvrijstelling.
Het dient te gaan om een auto met Duits kenteken. Hiervoor is een Duitse onderneming (bijvoorbeeld GmbH) noodzakelijk. Als er geen onderneming in Duitsland is, maar er worden wel activiteiten in Duitsland uitgeoefend, dan is het te overwegen om een onderneming in Duitsland op te starten. Naast het eventuele voordeel voor de BPM biedt dit ook commerciële en fiscale kansen.
Vrijstelling in verband met kortstondig gebruik
Nederland verleent een vrijstelling van BPM voor een auto die is geregistreerd in het buitenland en die voor een periode van ten hoogste twee weken in Nederland ter beschikking staat van een in Nederland wonende natuurlijke persoon en zijn inwonende gezinsleden of een in Nederland gevestigd lichaam.
Er mag de voorafgaande twaalf maanden geen gebruik zijn gemaakt van de vrijstelling. Het is dus mogelijk jaarlijks gedurende twee weken een auto met een buitenlands kenteken te huren zonder dat dit tot BPM heffing leidt.
De bijtelling in verband met privégebruik van de auto van de zaak bedraagt in Duitsland 1% per maand. Deze bijtelling wordt berekend over de Duitse (dus lagere) cataloguswaarde. De heffingsmaatstaf bedraagt op jaarbasis dus 12%. Dit is minder dan de helft in vergelijking met de Nederlandse heffingsmaatstaf van 25% van de cataloguswaarde die voor de meeste Nederlandse auto’s van de zaak geldt.
Tevens is het maximale inkomstenbelastingtarief in Duitsland lager dan in Nederland. Een zogenoemde salary split (verdeling van fiscaal inkomen over Nederland en Duitsland) kan de verschuldigde belasting nog verder verlagen.
De belastingheffing over een Duitse auto van de zaak lijkt daarom aanzienlijk gunstiger uit te komen in vergelijking met onze Nederlandse situatie.
Toch zit er een aantal addertjes onder het gras. Duitsland kent namelijk ook een bijtelling voor woon-werkverkeer die geldt naast de 1% heffing. Deze bedraagt 0,03% van de cataloguswaarde van de auto vermenigvuldigd met het aantal woon-werk-kilometers. Als er sprake is van veel kilometers in verband met woon-werkverkeer kan de heffing dus zelfs meer bedragen als deze wordt vergeleken met de Nederlandse heffing.
Als er zowel in Nederland als in Duitsland inkomen wordt genoten kan het zijn dat de Nederlandse belastingdienst ook tot heffing over een deel van de bijtelling overgaat. Voorzichtigheid is dan geboden. De terbeschikkingstelling van de auto door de Duitse werkgever dient goed schriftelijk vastgelegd te worden.
De conclusie is dat het BPM-vrij rijden al dan niet in combinatie met een lagere bijtelling in verband met de auto met Duits kenteken tot grote voordelen kan leiden!
Voor meer informatie of bij vragen kunt u contact opnemen met: drs. Ricardo te Kaat 0314-369 111 06 – 11 27 44 85 r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk