Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Als een inwoner van Nederland een nieuwe personenauto koopt, is belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) verschuldigd. Er zijn weinig andere landen die een met Nederland vergelijkbare BPM-regeling kennen. De hoogte van de BPM is CO2 afhankelijk en maakt altijd een aanzienlijk onderdeel uit van de aankoopprijs. Vandaar ook dat het interessant kan zijn om te bezien of een vermindering of zelfs vrijstelling van BPM kan worden verkregen. Daarop ga ik hierna verder in.
Nadrukkelijk merken wij op dat hier een algemene uiteenzetting is weergegeven en niet alle voorwaarden en vereisten uitputtend zijn beschreven. Er wordt niet ingegaan op de Europeesrechtelijke houdbaarheid van de BPM. Uitgegaan is van de huidige stand van de wetgeving.
In een aantal gevallen is er (onder voorwaarden) een vrijstelling van BPM:
Als u vanuit uw buitenlandse onderneming of buitenlandse werkgever een auto ter beschikking heeft gekregen, kan ook een vrijstelling van toepassing zijn. Hiervoor verwijs ik u graag naar mijn eerdere blog.
3.1 Import van een nieuwe auto
Zoals in de inleiding opgemerkt kennen niet veel landen een met de BPM vergelijkbare regeling. Duitsland kent deze heffing bijvoorbeeld niet. Dit maakt het dan ook dat de aankoopprijs van een auto in Duitsland veel goedkoper is dan de aankoop van een vergelijkbare auto in Nederland. Het aankopen van deze auto in Duitsland en het importeren van deze auto naar Nederland lijkt dan ook aantrekkelijk. Bij import is echter ook BPM verschuldigd.
Bij de import van een nieuwe auto is BPM verschuldigd. Deze is gelijk aan de BPM bij aankoop van de auto in Nederland. De vraag wat wordt verstaan onder een nieuwe auto is derhalve relevant. Deze definitie is vreemd genoeg echter niet in de wet opgenomen en mede daarom veel reden voor discussie met de belastingdienst en onderwerp van menige procedure. Zo oordeelde de Rechtbank op 26 mei van dit jaar dat een in 2013 in Duitsland gekochte auto die in 2014 met een kilometerstand van 29 naar Nederland werd geëxporteerd als een nieuwe auto heeft te gelden. Bij de import van een auto met een kilometerstand van 750 en een kras op het plastic onder de bumper een week na eerste tenaamstelling was het oordeel dat er sprake was van een gebruikte auto. En zo zijn er legio uitspraken over deze kwestie. De relevantie van de kwalificatie van nieuw of gebruikt zal ik hierna aan de orde stellen.
3.2 Import van een gebruikte auto
Bij de bepaling van de BPM van een gebruikte auto kan gebruik gemaakt worden van meerdere waarderingsmethoden. Er mag altijd gekozen worden voor de meest gunstige uitkomst. Dit maakt dat de import van een gebruikte auto toch fors goedkoper kan zijn dan de aankoop van hetzelfde type gebruikte auto in Nederland. Een eenmaal gemaakte keuze is wel definitief, dit kan later niet meer worden gewijzigd.
Eén methode is het gebruik maken van de wettelijk voorgeschreven afschrijvingstabel. Bij een auto die 4 jaar en zes maanden oud is, bedraagt de verschuldigde BPM nog slechts 29%.
Ook kan daarnaast gebruik gemaakt worden van een koerslijst, dit geeft vaak een gunstigere uitkomst dan de genoemde tabel. Het opstellen van een taxatierapport door een taxateur is in bepaalde gevallen ook een mogelijkheid.
Bij de berekening mag gebruik gemaakt worden van het historische BPM bedrag of als deze lager is de meest actuele BPM. De BPM mag namelijk niet hoger uitkomen dan de BPM die verschuldigd is bij de in Nederland al geregistreerde auto’s. Een stijging van de BPM na eerste tenaamstelling heeft dan ook geen gevolgen. Het historische bedrag is het gunstigste tarief in de jaren vanaf datum van eerste toelating tot het jaar waarin import van toepassing is.
3.3 Overige aspecten
Bij import van een auto buiten de EU zijn ook invoerrechten verschuldigd. Bij een nieuwe auto is daarnaast btw verschuldigd. Voor de btw is een auto nieuw als hiermee minder dan 6.000 kilometer is gereden of als de auto niet meer dan zes maanden gelden voor het eerst in gebruik is genomen.
Bij export van een auto kan een teruggaaf van de (rest-) BPM worden verkregen, bijvoorbeeld ingeval van emigratie waarbij de auto wordt meegenomen.
De BPM is een aanzienlijke kostenpost bij de aanschaf van een auto. Het is dan ook goed te beoordelen of het mogelijk is om de BPM te verminderen of zelfs te voorkomen. Hierop zijn wij hiervoor in hoofdlijnen ingegaan.
Als u hierover nog vragen heeft, of als u geadviseerd wilt worden over uw specifieke situatie, dan kunnen wij u daarbij behulpzaam zijn. Voor meer informatie of bij vragen kunt u contact opnemen met:
drs. R.W.M. te Kaat 0314-369111 06 – 11274485 r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Einde handhavingsmoratorium Wet DBA per 1 januari 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk