Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Als een inwoner van Nederland een nieuwe personenauto koopt, is belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) verschuldigd. Er zijn weinig andere landen die een met Nederland vergelijkbare BPM-regeling kennen. De hoogte van de BPM is CO2 afhankelijk en maakt altijd een aanzienlijk onderdeel uit van de aankoopprijs. Vandaar ook dat het interessant kan zijn om te bezien of een vermindering of zelfs vrijstelling van BPM kan worden verkregen. Daarop ga ik hierna verder in.
Nadrukkelijk merken wij op dat hier een algemene uiteenzetting is weergegeven en niet alle voorwaarden en vereisten uitputtend zijn beschreven. Er wordt niet ingegaan op de Europeesrechtelijke houdbaarheid van de BPM. Uitgegaan is van de huidige stand van de wetgeving.
In een aantal gevallen is er (onder voorwaarden) een vrijstelling van BPM:
Als u vanuit uw buitenlandse onderneming of buitenlandse werkgever een auto ter beschikking heeft gekregen, kan ook een vrijstelling van toepassing zijn. Hiervoor verwijs ik u graag naar mijn eerdere blog.
3.1 Import van een nieuwe auto
Zoals in de inleiding opgemerkt kennen niet veel landen een met de BPM vergelijkbare regeling. Duitsland kent deze heffing bijvoorbeeld niet. Dit maakt het dan ook dat de aankoopprijs van een auto in Duitsland veel goedkoper is dan de aankoop van een vergelijkbare auto in Nederland. Het aankopen van deze auto in Duitsland en het importeren van deze auto naar Nederland lijkt dan ook aantrekkelijk. Bij import is echter ook BPM verschuldigd.
Bij de import van een nieuwe auto is BPM verschuldigd. Deze is gelijk aan de BPM bij aankoop van de auto in Nederland. De vraag wat wordt verstaan onder een nieuwe auto is derhalve relevant. Deze definitie is vreemd genoeg echter niet in de wet opgenomen en mede daarom veel reden voor discussie met de belastingdienst en onderwerp van menige procedure. Zo oordeelde de Rechtbank op 26 mei van dit jaar dat een in 2013 in Duitsland gekochte auto die in 2014 met een kilometerstand van 29 naar Nederland werd geëxporteerd als een nieuwe auto heeft te gelden. Bij de import van een auto met een kilometerstand van 750 en een kras op het plastic onder de bumper een week na eerste tenaamstelling was het oordeel dat er sprake was van een gebruikte auto. En zo zijn er legio uitspraken over deze kwestie. De relevantie van de kwalificatie van nieuw of gebruikt zal ik hierna aan de orde stellen.
3.2 Import van een gebruikte auto
Bij de bepaling van de BPM van een gebruikte auto kan gebruik gemaakt worden van meerdere waarderingsmethoden. Er mag altijd gekozen worden voor de meest gunstige uitkomst. Dit maakt dat de import van een gebruikte auto toch fors goedkoper kan zijn dan de aankoop van hetzelfde type gebruikte auto in Nederland. Een eenmaal gemaakte keuze is wel definitief, dit kan later niet meer worden gewijzigd.
Eén methode is het gebruik maken van de wettelijk voorgeschreven afschrijvingstabel. Bij een auto die 4 jaar en zes maanden oud is, bedraagt de verschuldigde BPM nog slechts 29%.
Ook kan daarnaast gebruik gemaakt worden van een koerslijst, dit geeft vaak een gunstigere uitkomst dan de genoemde tabel. Het opstellen van een taxatierapport door een taxateur is in bepaalde gevallen ook een mogelijkheid.
Bij de berekening mag gebruik gemaakt worden van het historische BPM bedrag of als deze lager is de meest actuele BPM. De BPM mag namelijk niet hoger uitkomen dan de BPM die verschuldigd is bij de in Nederland al geregistreerde auto’s. Een stijging van de BPM na eerste tenaamstelling heeft dan ook geen gevolgen. Het historische bedrag is het gunstigste tarief in de jaren vanaf datum van eerste toelating tot het jaar waarin import van toepassing is.
3.3 Overige aspecten
Bij import van een auto buiten de EU zijn ook invoerrechten verschuldigd. Bij een nieuwe auto is daarnaast btw verschuldigd. Voor de btw is een auto nieuw als hiermee minder dan 6.000 kilometer is gereden of als de auto niet meer dan zes maanden gelden voor het eerst in gebruik is genomen.
Bij export van een auto kan een teruggaaf van de (rest-) BPM worden verkregen, bijvoorbeeld ingeval van emigratie waarbij de auto wordt meegenomen.
De BPM is een aanzienlijke kostenpost bij de aanschaf van een auto. Het is dan ook goed te beoordelen of het mogelijk is om de BPM te verminderen of zelfs te voorkomen. Hierop zijn wij hiervoor in hoofdlijnen ingegaan.
Als u hierover nog vragen heeft, of als u geadviseerd wilt worden over uw specifieke situatie, dan kunnen wij u daarbij behulpzaam zijn. Voor meer informatie of bij vragen kunt u contact opnemen met:
drs. R.W.M. te Kaat 0314-369111 06 – 11274485 r.t.kaat@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Hoe weet je of nieuw talent een perfecte match kan worden?
Duurzaamheid in het mkb – Accountant Wouter over vragen en kansen
Renting or purchasing a holiday home in the Netherlands – 4 tax issues to watch out for
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk