Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: trek je medewerkers over de drempel met een hoog salaris?
Arbeidsvoorwaarden… een veelomvattend onderwerp waar je meerdere boeken over kan schrijven. In deze blog vertel ik je meer over een onderwerp dat bij veel organisaties speelt en ik persoonlijk ook erg interessant vind: de rol van beloningen bij het aantrekken en behouden van medewerkers.
Mijn naam is Marina van ’t Klaphek en sinds 1 mei werk ik bij Vitacon Luteijn als HR-consultant.
Beloning, en dan specifiek salaris, wordt van oudsher vaak gezien als belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Vooral in sectoren waar krapte op de arbeidsmarkt is wordt een hoger salaris snel als oplossing gezien. Medewerkers weten dit uiteraard ook en zetten regelmatig hoog in tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. Als werkgever wil je gemotiveerde nieuwe aanwas, maar je wilt ook handelen als goed werkgever en dus nieuwe medewerkers niet anders behandelen dan je huidige medewerkers. Hoe ga je met dit dilemma om? Wat zijn je mogelijkheden?
In het boek ‘Het nieuwe belonen’ van Kilian W. Wawoe wordt belonen op een andere manier benaderd, niet als strategisch HR-instrument maar als een verdelingsvraagstuk. Hij stelt dat extra geld een positief effect kan hebben op motivatie en prestatie, alleen dat dit effect beperkt is. Er zijn andere middelen die meer effect hebben, zoals investeren in ontwikkeling van competenties, meer autonomie en meer feedback geven aan medewerkers. Salaris kan wel gezien worden als zogenaamde hygiënefactor (als het niet goed is, kan het tot ontevredenheid leiden), terwijl het niet persé tot extra tevredenheid leidt naarmate het salaris hoger is.
In de praktijk komt het voor dat een medewerker puur op basis van salaris een keuze maakt: is het salaris elders hoger, dan kan dat reden zijn voor een medewerker om bij die ander te solliciteren. Met name bij lager geschoolde functies, die doorgaans een lager salaris krijgen, kan een klein verschil al de doorslag geven voor de potentiële werknemer om wel of niet voor jouw organisatie te kiezen.
Er is niet één gouden tip die de oplossing voor iedereen biedt. Iedere organisatie is anders en iedere medewerker gelukkig ook. Daarbij zijn er factoren waar je als werkgever aan gebonden bent qua wet- en regelgeving en wellicht een cao met loonschalen.
Gelukkig valt er ook nog veel zelf beslissen. Het belangrijkste is dat je vooraf goed nadenkt over het beloningsbeleid binnen je organisatie en wat je hiermee wilt bereiken. Benader het beloningsbeleid vanuit een breder perspectief en niet alleen financieel:
Zorg voor een samenhangend beloningsbeleid, dat past bij jouw (potentiële) medewerkers, bij jou als werkgever en de huidige arbeidsmarkt. Zo pak je zelf de regie.
Er is steeds meer aandacht voor de unieke identiteit van iedereen, dit zie je ook terugkomen in het beloningsbeleid.
Als werkgever is het belangrijk om je af te vragen wat jou uniek maakt ten opzichte van anderen en welke medewerkers hierbij passen: wie wil je aantrekken? Welke rol speelt ‘belonen’ binnen jouw organisatie? Is een hoog salaris echt nodig om medewerkers binnen te halen? Is dat voor iedere functie of afdeling zo of zit daar verschil tussen? Met het antwoord op deze vragen kun je een beloningsbudget vaststellen gericht op het aantrekken van specifieke medewerkers. Dit maakt je meer wendbaar in de veranderende arbeidsmarkt.
Een beloningsbudget kan ingezet worden in de vorm van salaris of toeslagen, maar ook in combinatie met andere arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele werktijden (vergroten autonomie), een ontwikkelprogramma (investeren in ontwikkeling) en een lerende cultuur (feedback geven), waarvoor je ook de SLIM-subsidie in kunt zetten. Het mooie is dat je aan deze en tal van andere knoppen kunt draaien om je totale HR-beleid te laten aansluiten bij je eigen identiteit als werkgever en daarmee ook nog een praktisch doel kunt dienen: het verwelkomen van nieuwe medewerkers. Dat klinkt goed hè!
Naast je beloningsbeleid kun je ook naar andere factoren kijken die invloed hebben op het aantrekken en behouden van medewerkers, en bepalen in hoeverre je hier invloed op hebt. Wat doe je aan employer branding en arbeidsmarktcommunicatie? En zijn de verwachtingen van een sollicitant vooraf helder?
Bij Vitacon Luteijn geloven wij dat je beloning breder in kan zetten dan alleen als een financieel component. Wat wil je als organisatie uitstralen en welke medewerkers wil je aantrekken? We denken graag mee over wat bij jouw organisatie past en helpen je bij het daadwerkelijk inzetten in de praktijk.
Op onze website lees je meer over onze dienstverlening. Wil je hier eens over van gedachten wisselen met mij of één van mijn collega’s? Neem gerust contact met ons op, we drinken graag een (virtuele) kop koffie met je.
Marina van ’t Klaphek, HR-consultantT 06-83330227E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk