Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Thuiswerken, hoe houden onze medewerkers het vol?
Thuiswerken is opnieuw de norm. Maar hoe houd je dat – voor de zoveelste keer – vol? Wij vroegen het aan onze medewerkers. Van gezellig met het gezin lunchen tot de huishoudelijke klusjes wegwerken tijdens je pauze. We vinden onze weg wel in dat thuiswerken, hoewel het gemis van collega’s en gezelligheid op de werkvloer groot is.
Vader en dochter delen de keukentafel
Marieke (assistent accountant) en Frans (teamleider salarisadministratie) delen samen hun ‘kantoortje’. De tafel waar ze aan werken is tevens de eettafel, dus er wordt heel wat heen en weer geschoven met de beeldschermen, laptops en toetsenborden. Dan kan er in ieder geval gezellig geluncht worden met het hele gezin.
De luchtverkeersleiding van Schiphol er niks bij
Met maar liefst 5 schermen heeft Rianne (accountant) haar thuiswerkplek optimaal ingericht. Meerdere keren per dag worden de benen gestrekt om een overheerlijk kopje Nespresso te halen. Het zesde scherm, haar smartphone, ligt regelmatig aan de lader in verband met de vele telefoontjes die worden gepleegd. Rianne staat vooraan in de rij voor een vaccin. Weer terug naar kantoor, meer sociaal contact met collega’s, klanten en ook met vrienden (ook binnen de 1,5 meter).
De DIY-sta-tafel door Hans
We weten ondertussen wel dat zitten het nieuwe roken is. Dus dynamisch werken is in deze tijd heel belangrijk. Hans ging aan de slag en maakte zijn eigen sta-tafel. Uittekenen, zagen, passen en meten, maar uiteindelijk is het hem gelukt. Hans kan vanaf nu zijn werkzaamheden zowel zittend als staand uitvoeren. Goed bezig! Wil jij ook je eigen dynamische werkplek creëren? De bouwtekening kan je opvragen bij Hans.
Deel zelf je dag in
Met een kop koffie en een boterham vertrekt Marc naar zijn kantoor (de derde slaapkamer in het huis). Meestal in een joggingbroek met trui, maar bij afspraken met de klant netjes in zijn overhemd. Tijdens zijn pauze wandelt hij over de dijk met zijn hond. Doordat hij zelf zijn dag in kan delen is het ook mogelijk om tussendoor de was op te hangen. Win-win situatie – even een micropauze en weer wat afgevinkt van de huishoudelijke klusjes.
Sta vroeg op en begin je dag productief
Wat een discipline! Kimberley (assistent accountant) begint haar dag extra vroeg, zodat ze lekker productief kan opstarten. Om in verbinding te blijven heeft ze meerdere keren per dag contact met haar collega’s. Kimberley ervaart het thuiswerken met pieken en dalen. Ze mist de gezelligheid en het teamgevoel, maar ook een klantrelatie opbouwen in deze tijd is lastiger. De reistijd naar kantoor mist ze totaal niet!
Leven en werken in het coronatijdperk vraagt om aanpassingen. Het is voor iedereen wennen, soms moeilijk en onwerkelijk. Fiscalist Koen Hijl schreef eerder al een blog over onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld. Want hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten toch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
Wij zijn in ieder geval trots op onze medewerkers. Hoe ze zich flexibel opstellen, creatieve oplossingen zoeken en er samen het beste van maken. Petje af! Samen komen we er wel doorheen.
Actueel
Workation: slim idee of recept voor gedoe? Wat jij als werkgever echt moet weten
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Te oud om te leren? Zo ondersteun je de ontwikkeling van oudere medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk