Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Thuiswerken, hoe houden onze medewerkers het vol?
Thuiswerken is opnieuw de norm. Maar hoe houd je dat – voor de zoveelste keer – vol? Wij vroegen het aan onze medewerkers. Van gezellig met het gezin lunchen tot de huishoudelijke klusjes wegwerken tijdens je pauze. We vinden onze weg wel in dat thuiswerken, hoewel het gemis van collega’s en gezelligheid op de werkvloer groot is.
Vader en dochter delen de keukentafel
Marieke (assistent accountant) en Frans (teamleider salarisadministratie) delen samen hun ‘kantoortje’. De tafel waar ze aan werken is tevens de eettafel, dus er wordt heel wat heen en weer geschoven met de beeldschermen, laptops en toetsenborden. Dan kan er in ieder geval gezellig geluncht worden met het hele gezin.
De luchtverkeersleiding van Schiphol er niks bij
Met maar liefst 5 schermen heeft Rianne (accountant) haar thuiswerkplek optimaal ingericht. Meerdere keren per dag worden de benen gestrekt om een overheerlijk kopje Nespresso te halen. Het zesde scherm, haar smartphone, ligt regelmatig aan de lader in verband met de vele telefoontjes die worden gepleegd. Rianne staat vooraan in de rij voor een vaccin. Weer terug naar kantoor, meer sociaal contact met collega’s, klanten en ook met vrienden (ook binnen de 1,5 meter).
De DIY-sta-tafel door Hans
We weten ondertussen wel dat zitten het nieuwe roken is. Dus dynamisch werken is in deze tijd heel belangrijk. Hans ging aan de slag en maakte zijn eigen sta-tafel. Uittekenen, zagen, passen en meten, maar uiteindelijk is het hem gelukt. Hans kan vanaf nu zijn werkzaamheden zowel zittend als staand uitvoeren. Goed bezig! Wil jij ook je eigen dynamische werkplek creëren? De bouwtekening kan je opvragen bij Hans.
Deel zelf je dag in
Met een kop koffie en een boterham vertrekt Marc naar zijn kantoor (de derde slaapkamer in het huis). Meestal in een joggingbroek met trui, maar bij afspraken met de klant netjes in zijn overhemd. Tijdens zijn pauze wandelt hij over de dijk met zijn hond. Doordat hij zelf zijn dag in kan delen is het ook mogelijk om tussendoor de was op te hangen. Win-win situatie – even een micropauze en weer wat afgevinkt van de huishoudelijke klusjes.
Sta vroeg op en begin je dag productief
Wat een discipline! Kimberley (assistent accountant) begint haar dag extra vroeg, zodat ze lekker productief kan opstarten. Om in verbinding te blijven heeft ze meerdere keren per dag contact met haar collega’s. Kimberley ervaart het thuiswerken met pieken en dalen. Ze mist de gezelligheid en het teamgevoel, maar ook een klantrelatie opbouwen in deze tijd is lastiger. De reistijd naar kantoor mist ze totaal niet!
Leven en werken in het coronatijdperk vraagt om aanpassingen. Het is voor iedereen wennen, soms moeilijk en onwerkelijk. Fiscalist Koen Hijl schreef eerder al een blog over onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld. Want hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten toch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
Wij zijn in ieder geval trots op onze medewerkers. Hoe ze zich flexibel opstellen, creatieve oplossingen zoeken en er samen het beste van maken. Petje af! Samen komen we er wel doorheen.
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk