Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer bij 1 op de 6 werknemers
Het is een vreemde tijd, deze Corona tijd. En ik begrijp de maatregelen, maar ik kan er niet aan wennen: het thuiswerken, sociale en fysieke afstand houden, mondkapjes dragen, handen desinfecteren, digitaal vergaderen en ga zo maar door. Ik vind het nog steeds abnormaal.
Dat merk ik ook bij mijn werkzaamheden als extern vertrouwenspersoon bij zowel grote als kleine organisaties. Wat me vooral opvalt, is dat het aantal meldingen dat ik krijg over ongewenste omgangsvormen ten opzichte van voorgaande jaren gedaald is. Dat is naar mijn idee goed te verklaren: we werken immers massaal thuis waardoor er minder interactie is tussen collega’s op de werkplek. Is dat een voordeel? Misschien voor nu wel, want 1 op de 6 werknemers heeft te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkplek. Maar wat als straks (hopelijk) alles weer normaal is en we weer massaal naar kantoor toe gaan. Kan ik dan als vertrouwenspersoon weer meer meldingen verwachten?
Ik ben bang dat het antwoord op die vraag volmondig ‘ja’ is. Ik acht de kans zelfs heel groot. Niet alleen omdat mensen weer op de werkplek bij elkaar komen, maar ook door andere factoren die direct het gevolg kunnen zijn van de Corona crisis. Denk bijvoorbeeld aan een toename van de werkdruk door tegenvallende bedrijfsresultaten of juist een snelle groei van een bedrijf. Of wellicht een reorganisatie waardoor er baanonzekerheid of onduidelijkheid over taken bij mensen ontstaat. Kortom: er ontstaat een voedingsbodem voor wrijving op het werk dat kan uitmonden in ongewenste omgangsvormen, zoals pesten. De effecten voor alle betrokkenen kun je wel raden…
Als je straks, in het post-Corona-tijdperk, weer met collega’s bij de koffiemachine of het kopieerapparaat staat, bedenk dan hoe het ook alweer was en hoe we met elkaar om horen te gaan. Laten we ook dan normaal met elkaar omgaan en de negatieve effecten voorkomen. Integriteit is ieders verantwoordelijkheid, kaders daarvoor staan, als het goed is, beschreven in de gedragscode van je organisatie.
Wil je eens sparren over dit onderwerp of wil je weten wat een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen? Ik sta voor je klaar! Je kunt me telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Groeten, Remco LeferingVertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen gaan over aantasting van de persoonlijke integriteit. In de week van 1 t/m 9 december is het de week van de integriteit. Deze week word je aandacht gevraagd voor het belang van integriteit binnen en tussen organisaties. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Hier vind je meer informatie.
Actueel
Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk