Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer bij 1 op de 6 werknemers
Het is een vreemde tijd, deze Corona tijd. En ik begrijp de maatregelen, maar ik kan er niet aan wennen: het thuiswerken, sociale en fysieke afstand houden, mondkapjes dragen, handen desinfecteren, digitaal vergaderen en ga zo maar door. Ik vind het nog steeds abnormaal.
Dat merk ik ook bij mijn werkzaamheden als extern vertrouwenspersoon bij zowel grote als kleine organisaties. Wat me vooral opvalt, is dat het aantal meldingen dat ik krijg over ongewenste omgangsvormen ten opzichte van voorgaande jaren gedaald is. Dat is naar mijn idee goed te verklaren: we werken immers massaal thuis waardoor er minder interactie is tussen collega’s op de werkplek. Is dat een voordeel? Misschien voor nu wel, want 1 op de 6 werknemers heeft te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkplek. Maar wat als straks (hopelijk) alles weer normaal is en we weer massaal naar kantoor toe gaan. Kan ik dan als vertrouwenspersoon weer meer meldingen verwachten?
Ik ben bang dat het antwoord op die vraag volmondig ‘ja’ is. Ik acht de kans zelfs heel groot. Niet alleen omdat mensen weer op de werkplek bij elkaar komen, maar ook door andere factoren die direct het gevolg kunnen zijn van de Corona crisis. Denk bijvoorbeeld aan een toename van de werkdruk door tegenvallende bedrijfsresultaten of juist een snelle groei van een bedrijf. Of wellicht een reorganisatie waardoor er baanonzekerheid of onduidelijkheid over taken bij mensen ontstaat. Kortom: er ontstaat een voedingsbodem voor wrijving op het werk dat kan uitmonden in ongewenste omgangsvormen, zoals pesten. De effecten voor alle betrokkenen kun je wel raden…
Als je straks, in het post-Corona-tijdperk, weer met collega’s bij de koffiemachine of het kopieerapparaat staat, bedenk dan hoe het ook alweer was en hoe we met elkaar om horen te gaan. Laten we ook dan normaal met elkaar omgaan en de negatieve effecten voorkomen. Integriteit is ieders verantwoordelijkheid, kaders daarvoor staan, als het goed is, beschreven in de gedragscode van je organisatie.
Wil je eens sparren over dit onderwerp of wil je weten wat een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen? Ik sta voor je klaar! Je kunt me telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Groeten, Remco LeferingVertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen gaan over aantasting van de persoonlijke integriteit. In de week van 1 t/m 9 december is het de week van de integriteit. Deze week word je aandacht gevraagd voor het belang van integriteit binnen en tussen organisaties. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Hier vind je meer informatie.
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk