Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer bij 1 op de 6 werknemers
Het is een vreemde tijd, deze Corona tijd. En ik begrijp de maatregelen, maar ik kan er niet aan wennen: het thuiswerken, sociale en fysieke afstand houden, mondkapjes dragen, handen desinfecteren, digitaal vergaderen en ga zo maar door. Ik vind het nog steeds abnormaal.
Dat merk ik ook bij mijn werkzaamheden als extern vertrouwenspersoon bij zowel grote als kleine organisaties. Wat me vooral opvalt, is dat het aantal meldingen dat ik krijg over ongewenste omgangsvormen ten opzichte van voorgaande jaren gedaald is. Dat is naar mijn idee goed te verklaren: we werken immers massaal thuis waardoor er minder interactie is tussen collega’s op de werkplek. Is dat een voordeel? Misschien voor nu wel, want 1 op de 6 werknemers heeft te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkplek. Maar wat als straks (hopelijk) alles weer normaal is en we weer massaal naar kantoor toe gaan. Kan ik dan als vertrouwenspersoon weer meer meldingen verwachten?
Ik ben bang dat het antwoord op die vraag volmondig ‘ja’ is. Ik acht de kans zelfs heel groot. Niet alleen omdat mensen weer op de werkplek bij elkaar komen, maar ook door andere factoren die direct het gevolg kunnen zijn van de Corona crisis. Denk bijvoorbeeld aan een toename van de werkdruk door tegenvallende bedrijfsresultaten of juist een snelle groei van een bedrijf. Of wellicht een reorganisatie waardoor er baanonzekerheid of onduidelijkheid over taken bij mensen ontstaat. Kortom: er ontstaat een voedingsbodem voor wrijving op het werk dat kan uitmonden in ongewenste omgangsvormen, zoals pesten. De effecten voor alle betrokkenen kun je wel raden…
Als je straks, in het post-Corona-tijdperk, weer met collega’s bij de koffiemachine of het kopieerapparaat staat, bedenk dan hoe het ook alweer was en hoe we met elkaar om horen te gaan. Laten we ook dan normaal met elkaar omgaan en de negatieve effecten voorkomen. Integriteit is ieders verantwoordelijkheid, kaders daarvoor staan, als het goed is, beschreven in de gedragscode van je organisatie.
Wil je eens sparren over dit onderwerp of wil je weten wat een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan betekenen? Ik sta voor je klaar! Je kunt me telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Groeten, Remco LeferingVertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen gaan over aantasting van de persoonlijke integriteit. In de week van 1 t/m 9 december is het de week van de integriteit. Deze week word je aandacht gevraagd voor het belang van integriteit binnen en tussen organisaties. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Hier vind je meer informatie.
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk