Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe dan?
Al jarenlang komen mensen naar mij toe met vragen en problemen. Letterlijk. We zitten samen aan tafel, schetsen onze ideeën en oplossingen samen op een kladblok. Letterlijk. Maar nu dus niet.
Zo werkten we al jaren. Dat is ook wat we altijd als hardste roepen: onze deuren staan altijd open, we hebben altijd tijd voor een bak koffie met onze klanten, even bijpraten en we schudden elkaar de hand. Juist dit persoonlijke contact, de onderlinge klik, de lage drempel om bij elkaar over de vloer te komen is ons visitekaartje. Maar ja… dat kan nu allemaal niet.
Nee, ik ga niet klagen over hoe lastig het is. Leven in het coronatijdperk is voor iedereen moeilijk en onwerkelijk. Ik wil je juist meenemen in onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld: hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten tóch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
De ultra korte samenvatting is: aanpassingsvermogen, flexibiliteit en persoonlijke interesse. That’s it. Maar ik hoor je denken: hoe dan??
Ik zal eerst kort schetsen hoe wij veelal werken: Veel klanten komen bij ons met een vraagstuk, waarbij een kort en simpel antwoord niet altijd bestaat. Vaak zitten we eerst met de klant om zijn situatie, wens, probleem of vraag goed in beeld te krijgen. Op dat moment beginnen de radartjes in mijn hoofd al te werken: welke opties zijn er, wat past in deze situatie en zou het haalbaar kunnen zijn? De opties ga ik uitwerken, vaak in overleg met collega’s en waar nodig met specialisten. Vervolgens gaan we weer met de klant aan tafel om de opties en de vervolgstappen te bespreken en in gang te zetten.
Maar nu dus even niet… nou ja, wél het intensieve contact met klanten en collega’s, maar niet in real-life. We kennen ondertussen alle manieren om met elkaar in contact te komen anders dan fysiek bij elkaar zijn: bellen, appen, zoom, facetime… Noem maar op. Nu we niet anders kunnen passen we ons aan en zijn we flexibel in hoe we met elkaar contact hebben. Missen we het om elkaar écht te zien? Ja zeker, maar ondanks dat werkt het wel, op een andere manier.
In de ‘normale tijd’ kom je op kantoor collega’s of klanten tegen en komt de bekende social-talk, even vragen hoe het met de ander is: hoe gaat het met de zaak? Met de familie ook alles goed? Hoe was je weekend? En dat is bij digitaal contact vaak anders, die kleine maar o zo belangrijke social talk wil er nog weleens bij inschieten. Je bent zo geneigd om meteen over te stappen naar de orde van de dag. Een echte valkuil dus, want zo verlies je (als je niet oppast) naast het fysieke contact, ook nog je binding, je persoonlijke betrokkenheid.
Nu al hoor je de media over diverse onderzoeken waaruit blijkt dat thuiswerken en online vergaderen veel efficiënter is, juist omdat je direct overgaat tot de orde van de dag. En ja, op korte termijn is dat zeker efficiënt, maar op lange termijn alles behalve. Of het nu om klanten of collega’s gaat, betrokkenheid creëer je niet als je alleen over zaken praat. Ook privé moet die klik er zijn, anders werkt het op lange termijn ook zakelijk niet.
Dus mijn geheim om in deze tijd, zonder elkaar in real-life te zien, toch het goede, persoonlijke contact te hebben en de klik? Spring niet direct in het werk, praat met elkaar over hoe het gaat, vraag naar de thuissituatie. Ja, het kost misschien een paar minuten van ieders ‘kostbare’ tijd, maar het is het dubbel en dwars waard!
Groeten, Koen Hijl MSc RBFiscalist, Stolwijk Philipsen
Actueel
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk