Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe dan?
Al jarenlang komen mensen naar mij toe met vragen en problemen. Letterlijk. We zitten samen aan tafel, schetsen onze ideeën en oplossingen samen op een kladblok. Letterlijk. Maar nu dus niet.
Zo werkten we al jaren. Dat is ook wat we altijd als hardste roepen: onze deuren staan altijd open, we hebben altijd tijd voor een bak koffie met onze klanten, even bijpraten en we schudden elkaar de hand. Juist dit persoonlijke contact, de onderlinge klik, de lage drempel om bij elkaar over de vloer te komen is ons visitekaartje. Maar ja… dat kan nu allemaal niet.
Nee, ik ga niet klagen over hoe lastig het is. Leven in het coronatijdperk is voor iedereen moeilijk en onwerkelijk. Ik wil je juist meenemen in onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld: hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten tóch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
De ultra korte samenvatting is: aanpassingsvermogen, flexibiliteit en persoonlijke interesse. That’s it. Maar ik hoor je denken: hoe dan??
Ik zal eerst kort schetsen hoe wij veelal werken: Veel klanten komen bij ons met een vraagstuk, waarbij een kort en simpel antwoord niet altijd bestaat. Vaak zitten we eerst met de klant om zijn situatie, wens, probleem of vraag goed in beeld te krijgen. Op dat moment beginnen de radartjes in mijn hoofd al te werken: welke opties zijn er, wat past in deze situatie en zou het haalbaar kunnen zijn? De opties ga ik uitwerken, vaak in overleg met collega’s en waar nodig met specialisten. Vervolgens gaan we weer met de klant aan tafel om de opties en de vervolgstappen te bespreken en in gang te zetten.
Maar nu dus even niet… nou ja, wél het intensieve contact met klanten en collega’s, maar niet in real-life. We kennen ondertussen alle manieren om met elkaar in contact te komen anders dan fysiek bij elkaar zijn: bellen, appen, zoom, facetime… Noem maar op. Nu we niet anders kunnen passen we ons aan en zijn we flexibel in hoe we met elkaar contact hebben. Missen we het om elkaar écht te zien? Ja zeker, maar ondanks dat werkt het wel, op een andere manier.
In de ‘normale tijd’ kom je op kantoor collega’s of klanten tegen en komt de bekende social-talk, even vragen hoe het met de ander is: hoe gaat het met de zaak? Met de familie ook alles goed? Hoe was je weekend? En dat is bij digitaal contact vaak anders, die kleine maar o zo belangrijke social talk wil er nog weleens bij inschieten. Je bent zo geneigd om meteen over te stappen naar de orde van de dag. Een echte valkuil dus, want zo verlies je (als je niet oppast) naast het fysieke contact, ook nog je binding, je persoonlijke betrokkenheid.
Nu al hoor je de media over diverse onderzoeken waaruit blijkt dat thuiswerken en online vergaderen veel efficiënter is, juist omdat je direct overgaat tot de orde van de dag. En ja, op korte termijn is dat zeker efficiënt, maar op lange termijn alles behalve. Of het nu om klanten of collega’s gaat, betrokkenheid creëer je niet als je alleen over zaken praat. Ook privé moet die klik er zijn, anders werkt het op lange termijn ook zakelijk niet.
Dus mijn geheim om in deze tijd, zonder elkaar in real-life te zien, toch het goede, persoonlijke contact te hebben en de klik? Spring niet direct in het werk, praat met elkaar over hoe het gaat, vraag naar de thuissituatie. Ja, het kost misschien een paar minuten van ieders ‘kostbare’ tijd, maar het is het dubbel en dwars waard!
Groeten, Koen Hijl MSc RBFiscalist, Stolwijk Philipsen
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk