Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: E-HRM: meer ruimte, andere taken
Met de opkomst van digitale systemen en tools kun je veel administratieve en uitvoerende taken automatiseren. Dit betekent dat er ruimte ontstaat, maar er ontstaan ook nieuwe taken.
E-HRM wordt een steeds groter onderdeel van het HR-vakgebied. Een logisch gevolg is dat de vraag naar kennis over de verschillende applicaties en processen dan ook steeds groter wordt. Voor het inrichten en implementeren van een systeem huren organisaties vaak een consultant in, een externe kracht met veel kennis van het systeem en de mogelijkheden. Maar eerlijk is eerlijk, als je het systeem eenmaal draaiende hebt, heb je geen zin om voor iedere wijziging of aanpassing een consultant te moeten bellen. Je wilt het bijhouden en het beheer in je eigen organisatie beleggen. Maar bij wie?
Dat is een goede vraag! Deze persoon wordt namelijk de schakel tussen de medewerkers, het HR-team, het management en ook de leverancier van het pakket. Je bent dus op zoek naar iemand met een bijzondere combinatie van kennis en vaardigheden:
Een functioneel beheerder (de persoon binnen jouw organisatie die het eerste aanspreekpunt is voor alle vragen over het systeem) begrijpt hoe verschillende applicaties opgebouwd zijn en hoe de eventuele koppelingen met andere systemen werken. Hij of zij moet dus gevoel bij techniek hebben en begrijpen dat als je A aanpast, dit ook gevolgen kan hebben voor B en C.
Deze persoon is dé contactpersoon voor vragen omtrent de systemen. Denk aan vragen zoals “Ik kan niet inloggen. Klopt mijn verlofstand wel? Waar vind ik mijn functiebeschrijving?” Ook managers en leidinggevende kloppen bij deze persoon aan met al hun vragen. Een groot probleemoplossend vermogen en het over kunnen brengen van kennis zijn dan ook twee onmisbare eigenschappen van je functioneel beheerder.
Binnen je HR-team is deze medewerker degene met het meeste inzicht in de processen en kan daar ook over adviseren, eventueel in overleg met de implementatie partner. Wanneer er meer verantwoordelijkheden bij managers neergelegd moeten worden, denkt hij of zij mee over hoe dit binnen de verschillende systemen ingericht kan worden. Procesmatig denken is een must.
In veel organisaties zal deze taak geen fulltime job zijn of worden, dat is geen probleem. Het is wél belangrijk dat je, wanneer je de stap naar een meer digitale omgeving gaat maken, bovenstaande verantwoordelijkheden bespreekt met je team en toewijst. Want alleen met een goed functioneel beheer van je systeem, is implementatie en gebruik van een nieuwe (HR-)applicatie een feest!
E-HRM staat aan de basis van een geoliede organisatie. Wil je meer weten over hoe e-HRM jouw werk gemakkelijker kan maken? In ons e-HRM kennisdossier lees je meer over de mogelijkheden en vind je webinars, tutorals en klantcases over verschillende onderwerpen binnen e-HRM.
Wil je meer weten over wat digitalisering voor jouw organisatie kan brengen? Welk systeem het beste bij je past of zoek je hulp bij het zorgen voor een goed functioneel beheer? Bel of mail me, ik denk graag met je mee.
Groeten,
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl 06 1236 4270
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk