Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtellingsregels in 2024 – alles wat je moet weten
Ook dit jaar zijn er weer wijzigingen in de bijtellingsregels voor auto’s van de zaak. Waaronder bijtellingspercentages en voorwaarden rondom cataloguswaarden en CO2-uitstoot. Wat betekent dit voor de bijtelling die je moet betalen?
Bijtelling is een fiscale heffing die je betaalt als je in een jaar meer dan 500 privékilometers rijdt met een (lease)auto van de zaak. De Belastingdienst ziet dit privégebruik als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen. Hoeveel bijtelling je moet betalen, hangt af van:
Het bijtellingspercentage is een percentage van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Dit percentage moet je optellen bij je loon en/of winst als je de auto ook privé gebruikt. Het belast hierdoor je inkomen. Hoe hoog je bijtellingspercentage is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto.
Elke ondernemer of medewerker die een auto van de zaak ter beschikking heeft en deze ook voor meer dan 500 kilometer privé gebruikt betaalt bijtelling. Dit geldt zowel voor gekochte als voor geleasde auto’s. Het maakt niet uit of het om een nieuwe of een gebruikte auto gaat.
Auto’s met een lage CO2-uitstoot, zoals elektrische auto’s en waterstofauto’s, hebben een lager bijtellingspercentage dan auto’s met een hoge CO2 uitstoot. Het is daarmee voordeliger om een schone auto te rijden. In de komende jaren verschuiven in de bijtellingsregels de percentages om te sturen op minder CO2-uitstoot.
In 2024 betaal je bij een volledig elektrische auto 16% bijtelling over de eerste €35.000 cataloguswaarde en 22% over de cataloguswaarde boven de €35.000. Ook volgend jaar, 2025, blijft de bijtelling voor een volledig elektrische auto lager dan een brandstofauto. Lees hier meer over de bijtelling van elektrische auto’s voor 2024 en verder.
Bijtellingspercentages staan 5 jaar vast op kentekenhouder, niet op de auto.
Vóór 2023 was het bijtellingspercentage gekoppeld aan de auto. Viel jouw auto op moment van aankoop onder de 4% bijtelling, maar ging jij er pas 2 jaar later in rijden? Dan kon jij ook nog profiteren van het lage bijtellingspercentage.
Sinds 1 januari 2023 is de zogenaamde 60-maandenregeling gekoppeld aan de kentekenhouder, niet aan de auto. De 60 maanden gaan pas lopen op het moment dat het kenteken voor het eerst op naam wordt gesteld. De 5 jaar gaan lopen vanaf de eerste dag van de maand, volgend op de eerste ingebruikname.
Voorbeeld verlaagd bijtellingspercentage vanaf 2023:
Een volledig elektrische auto die je op 1 januari 2024 gaat rijden, heeft 5 jaar lang (tot en met januari 2029) de 16% bijtelling over de eerste €35.000 euro catalogusprijs.
Voor youngtimers, auto’s ouder dan 15 jaar, gelden andere bijtellingsregels. De bijtelling is 35% van de huidige verkoopwaarde. Je rekent hier dus niet met de cataloguswaarde. Ook zijn met deze regeling alle kosten voor onderhoud, reparatie, lease en verzekering aftrekbaar. Veel ondernemers die gebruikmaken van de youngtimer-regeling kiezen dan ook voor een luxe auto.
De ‘youngtimer-regeling’ kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor kleine zelfstandigen die zakelijk en privé van dezelfde auto gebruik willen maken en het niet erg vinden om in een oudere auto te rijden.
Stel, je koopt een volledig elektrische auto van € 34.000. De auto valt in het tarief van 16%. Dus moet je 16% van de cataloguswaarde van je auto bij je loon of winst optellen.
In dit geval: 16% van € 34.000 = € 5.440. Dus je moet € 5.440 optellen bij je inkomen. Hierover betaal je belasting, afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt. Bij een percentage van 36,97% betaal je per saldo: € 2.011 per jaar. Omgerekend is dat € 167,60 per maand.
Je betaalt geen bijtelling voor:
Bijtellingsregels zijn afhankelijk van politieke beslissingen. De toekomst hiervan is dus ongewis. We kunnen echter al wel zeggen dat het verschil tussen het kortings- en normaaltarief aan het verdwijnen is. In 2026 zal er nog maar 1 tarief zijn: 22% voor alle soorten auto’s. Natuurlijk zullen emissieloze zakelijke auto’s tegen die tijd nog gebruikelijker zijn dan nu. Met lagere bijtellingstarieven stimuleert de overheid ondernemers nu om over te stappen op duurzaam rijden. Daarnaast zijn er regelingen als:
Wat je kunt doen om de bijtelling voor het privégebruik van de auto zo laag mogelijk te houden:
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Teamuitbreiding en -versterking in Stedendriehoek
Pseudo-eindheffing fossiele leaseauto’s: wat werkgevers nu moeten weten
Nulurencontract en rechtsvermoeden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De toetreding tot Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) per 1 januari 2026 legt SNP Adviseurs in Twello geen windeieren. Het kantoor met accountants, fiscalisten en salarisprofessionals dat in 2027 verdergaat als Stolwijk Kelderman en Vitacon Luteijn, ontwikkelt zichzelf door en zet stevig in op groei in aantal collega’s, ook in de Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen. Jarno Klouth, accountant bij […]
Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra heffing over fossiele leaseauto’s die medewerkers ook privé mogen gebruiken. Toch heeft driekwart van de werkgevers nog geen concrete stappen gezet om zich hierop voor te bereiden. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens. De gevolgen kunnen aanzienlijk zijn, zeker als je nu leasekeuzes maakt die straks […]
Werkt iemand bij jou op basis van een nulurencontract, maar zet je die persoon in de praktijk structureel in voor veel meer uren dan contractueel afgesproken? Dan loop je als werkgever een aanzienlijk juridisch en financieel risico. Een recente uitspraak van de kantonrechter maakt dat opnieuw duidelijk. De rechter erkende het beroep van een medewerker […]
Vanaf 1 oktober 2026 kunnen werkgevers zich digitaal aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst. Nu kan dat alleen nog met een papieren formulier. De digitale aanmelding moet fouten verminderen, vertraging beperken en de administratieve lasten voor werkgevers en intermediairs verlagen. Digitaal aanmelden als werkgever vervangt papier Als werkgever moet je je aanmelden bij de Belastingdienst […]
Met ingang van 2027 vervalt de gerichte vrijstelling voor korting op producten uit het eigen bedrijf. Het kabinet wil hiermee het Per 1 juli 2026 geldt een invoerheffing op invoer in de EU voor kleine pakketten met een waarde tot € 150. De rechten bedragen € 3 per aangifteregel. Verder ga je vanaf waarschijnlijk 1 […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk