Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtellingsregels in 2024 – alles wat je moet weten
Ook dit jaar zijn er weer wijzigingen in de bijtellingsregels voor auto’s van de zaak. Waaronder bijtellingspercentages en voorwaarden rondom cataloguswaarden en CO2-uitstoot. Wat betekent dit voor de bijtelling die je moet betalen?
Bijtelling is een fiscale heffing die je betaalt als je in een jaar meer dan 500 privékilometers rijdt met een (lease)auto van de zaak. De Belastingdienst ziet dit privégebruik als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen. Hoeveel bijtelling je moet betalen, hangt af van:
Het bijtellingspercentage is een percentage van de cataloguswaarde van de auto van de zaak. Dit percentage moet je optellen bij je loon en/of winst als je de auto ook privé gebruikt. Het belast hierdoor je inkomen. Hoe hoog je bijtellingspercentage is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto.
Elke ondernemer of medewerker die een auto van de zaak ter beschikking heeft en deze ook voor meer dan 500 kilometer privé gebruikt betaalt bijtelling. Dit geldt zowel voor gekochte als voor geleasde auto’s. Het maakt niet uit of het om een nieuwe of een gebruikte auto gaat.
Auto’s met een lage CO2-uitstoot, zoals elektrische auto’s en waterstofauto’s, hebben een lager bijtellingspercentage dan auto’s met een hoge CO2 uitstoot. Het is daarmee voordeliger om een schone auto te rijden. In de komende jaren verschuiven in de bijtellingsregels de percentages om te sturen op minder CO2-uitstoot.
In 2024 betaal je bij een volledig elektrische auto 16% bijtelling over de eerste €35.000 cataloguswaarde en 22% over de cataloguswaarde boven de €35.000. Ook volgend jaar, 2025, blijft de bijtelling voor een volledig elektrische auto lager dan een brandstofauto. Lees hier meer over de bijtelling van elektrische auto’s voor 2024 en verder.
Bijtellingspercentages staan 5 jaar vast op kentekenhouder, niet op de auto.
Vóór 2023 was het bijtellingspercentage gekoppeld aan de auto. Viel jouw auto op moment van aankoop onder de 4% bijtelling, maar ging jij er pas 2 jaar later in rijden? Dan kon jij ook nog profiteren van het lage bijtellingspercentage.
Sinds 1 januari 2023 is de zogenaamde 60-maandenregeling gekoppeld aan de kentekenhouder, niet aan de auto. De 60 maanden gaan pas lopen op het moment dat het kenteken voor het eerst op naam wordt gesteld. De 5 jaar gaan lopen vanaf de eerste dag van de maand, volgend op de eerste ingebruikname.
Voorbeeld verlaagd bijtellingspercentage vanaf 2023:
Een volledig elektrische auto die je op 1 januari 2024 gaat rijden, heeft 5 jaar lang (tot en met januari 2029) de 16% bijtelling over de eerste €35.000 euro catalogusprijs.
Voor youngtimers, auto’s ouder dan 15 jaar, gelden andere bijtellingsregels. De bijtelling is 35% van de huidige verkoopwaarde. Je rekent hier dus niet met de cataloguswaarde. Ook zijn met deze regeling alle kosten voor onderhoud, reparatie, lease en verzekering aftrekbaar. Veel ondernemers die gebruikmaken van de youngtimer-regeling kiezen dan ook voor een luxe auto.
De ‘youngtimer-regeling’ kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor kleine zelfstandigen die zakelijk en privé van dezelfde auto gebruik willen maken en het niet erg vinden om in een oudere auto te rijden.
Stel, je koopt een volledig elektrische auto van € 34.000. De auto valt in het tarief van 16%. Dus moet je 16% van de cataloguswaarde van je auto bij je loon of winst optellen.
In dit geval: 16% van € 34.000 = € 5.440. Dus je moet € 5.440 optellen bij je inkomen. Hierover betaal je belasting, afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt. Bij een percentage van 36,97% betaal je per saldo: € 2.011 per jaar. Omgerekend is dat € 167,60 per maand.
Je betaalt geen bijtelling voor:
Bijtellingsregels zijn afhankelijk van politieke beslissingen. De toekomst hiervan is dus ongewis. We kunnen echter al wel zeggen dat het verschil tussen het kortings- en normaaltarief aan het verdwijnen is. In 2026 zal er nog maar 1 tarief zijn: 22% voor alle soorten auto’s. Natuurlijk zullen emissieloze zakelijke auto’s tegen die tijd nog gebruikelijker zijn dan nu. Met lagere bijtellingstarieven stimuleert de overheid ondernemers nu om over te stappen op duurzaam rijden. Daarnaast zijn er regelingen als:
Wat je kunt doen om de bijtelling voor het privégebruik van de auto zo laag mogelijk te houden:
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Mag je eenmalig verhoogd vrijgesteld schenken als jubelton al is gebruikt?
Duurzame subsidie: Vanaf 10 september SDE++ aanvragen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
De versobering van de 30%-regeling wordt teruggedraaid. Het belastingvoordeel voor expats blijft bestaan, maar gaat terug naar 27% van het loon. De Tweede Kamer besloot in 2023 het fiscale voordeel van expats te versoberen. Het belastingvoordeel zou in eerste instantie stapsgewijs van 30% naar 10% worden bijgesteld. Nu zetten het kabinet en de coalitiepartijen toch […]
Stel je hebt vóór 2024 met de voormalige vrijstelling eigen woning (de ‘jubelton’) je kind belastingvrij geschonken. Mag je dan ook nog eenmalig verhoogd vrijgesteld schenken aan je kind? Dit zeggen de Belastingdienst en rechtbank daarover. Jaarlijks mag je belastingvrij schenken. Voor schenken aan je kind geldt in 2024 een maximumbedrag van € 6.633. Ook […]
Is er in jouw organisatie sprake van langdurige uitval door ziekte, dan ga je voor effectieve re-integratie: een proces dat ervoor zorgt dat een medewerker blijvend herstelt en duurzaam terugkeert in het werk. Daar maak ik me als casemanager hard voor, samen met een bedrijfsarts maar ook met een arbeidsdeskundige. Wie van ons doet wat? […]
Van 10 september tot en met 10 oktober 2024 kun je de duurzame subsidie Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) weer aanvragen. Deze is voor organisaties die grootschalig hernieuwbare energie opwekken of CO2-uitstoot verminderen. Je subsidieaanvraag vraagt om voorbereiding, dus begin op tijd. Ga je als bedrijf of non-profitorganisatie grootschalig hernieuwbare energie opwekken? Of ga […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk