Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bijtelling fiets en auto van de zaak: drie verschillen
De bijtelling voor de fiets van de zaak lijkt wel wat op de bijtelling voor de auto van de zaak maar schijn bedriegt. Er zijn drie belangrijke verschillen.
De bijtelling voor de fiets van de zaak staat pas relatief kort in de wet: sinds 1 januari 2020. Dit betekent dat het privégebruik van de fiets van de zaak tot en met 1999 werd belast volgens de hoofdregel, oftewel op basis van de werkelijke waarde van het privégebruik.
Deze bijtelling lijkt op het eerste gezicht wel wat op de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak van artikel 13bis van de Wet LB, maar let op: schijn bedriegt. De volgende drie verschillen springen het meest in het oog:
Bij de auto is het aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de auto ter beschikking is gesteld aan de medewerker. Kan de inspecteur dat niet? Dan is er geen bijtelling. De regeling rondom de fiets van de zaak is qua bewijslast iets eenvoudiger voor de inspecteur. Ook bij de fiets is de bijtelling alleen van toepassing als de fiets ook voor privédoeleinden ter beschikking is gesteld, maar bij de fiets is expliciet een zin toegevoegd over deze terbeschikkingstelling.
Woon-werkverkeer Als de fiets ter beschikking is gesteld voor het woon-werkverkeer (dat zakelijk is), wordt de fiets ook geacht voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld.
Geen woon-werkverkeer Is de fiets niet ter beschikking gesteld voor het woon-werkverkeer, dan is de bewijslast anders. In dat geval is het namelijk aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de fiets ter beschikking is gesteld. Kan de inspecteur dat niet, dan is er dus geen bijtelling. Qua bewijslast spelen de woon-werkkilometers dus een cruciale rol. Woont je medewerker naast de zaak of maakt je medewerker geen woon-werkkilometers? Dan is het dus verstandig om je eerst af te vragen of de bijtelling hier wel van toepassing is.
Een ander verschil tussen de bijtelling voor de fiets en de bijtelling voor de auto, is het ontbreken van de woorden ‘ten minste’. De bijtelling voor de auto is namelijk ‘ten minste’ 22% of 35%, terwijl de bijtelling voor de fiets eenvoudigweg op 7% is gesteld.
Bij excessief privégebruik van de auto van de zaak, zou de inspecteur op grond hiervan de bijtelling op een hoger percentage vast kunnen stellen dan de in de wet genoemde 22% of 35%. Bij excessief privégebruik van een fiets van de zaak kan de inspecteur de bijtelling niet hoger stellen dan de genoemde 7%.
Je medewerker mag de fiets van de zaak dan ook fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.
De bijtelling voor de auto van de zaak kun je voorkomen door te bewijzen dat je in dat jaar niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. Bij een fiets van de zaak is een dergelijk tegenbewijs niet mogelijk. Heb je de beschikking over een fiets van de zaak, dan krijg je dus een bijtelling of je nu privé hebt gefietst of niet.
Als een medewerker de fiets van de zaak niet privé gebruikt, zou het onder omstandigheden wellicht voordeliger kunnen zijn om de fiets te vergoeden of te verstrekken en hem of haar vervolgens een reiskostenvergoeding te geven.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk