Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Betaal je meer belasting over vakantiegeld, overuren en bonussen?
Het lijkt er voor velen op dat je meer belasting over vakantiegeld, bonussen en andere extra’s betaalt. Is dat ook echt zo? Betaal je daarover meer belasting dan over normaal salaris? Zo zit het.
Medewerkers klagen weleens dat overwerken niet loont, omdat er voor hun gevoel bijna niets overblijft. Ook lijkt het alsof ze meer belasting over vakantiegeld, bonussen en andere aanvullende vergoedingen moeten betalen.
Het gevoel is begrijpelijk. Toch is het niet zo dat deze extra’s zwaarder worden belast. Het zit hem puur in het feit dat een medewerker bij een hoger totaalbedrag aan loon/inkomsten over dat hogere totaalbedrag meer belasting verschuldigd is. Dat komt doordat bij een hoger loon/inkomen:
Lastig om te volgen? Dat snappen we. Daarom geven we je graag wat extra uitleg. Handig voor jou als werkgever maar ook voor medewerkers.
Voordat je als werkgever loon kunt uitbetalen aan een medewerker, moet je eerst de loonheffing berekenen. Die bestaat uit:
De loonheffing trek je af van het brutoloon en betaal je aan de Belastingdienst.
In de berekening van de loonheffing zijn de tariefhoogte en heffingskortingen van belang. Het tarief is een percentage waarmee je rekent en waar je heffingskortingen vanaf trekt. Met name de heffingskortingen kunnen het geheel ondoorzichtig maken.
De hoogte van het tarief waarmee je in de loonheffing moet rekenen is afhankelijk van de hoogte van het loon van een medewerker. In 2023 bedraagt dit tarief voor iemand jonger dan 66 jaar en 10 maanden (AOW-leeftijd):
Eerst bereken je dus met het tarief de loonbelasting en premies volksverzekeringen. Van het bedrag dat daaruit komt, mag je heffingskortingen aftrekken. Heffingskortingen zijn daarmee als het ware een korting op te betalen belasting. Het bedrag dat daar uitrolt trek je af van het brutoloon en betaal je aan de Belastingdienst.
Heffingskortingen pas je altijd volledig toe bij de berekening van de heffing op het “normale” maandsalaris. Zo kan iedere medewerker zijn kortingsrecht volledig gebruiken. Heeft een medewerker recht op € 629 heffingskortingen in een maand, dan breng je dit volledige bedrag in mindering op het gebruikelijke maandsalaris. En daar komt dus het eerste opvallende om de hoek kijken:
Ontvangt de medewerker die maand extra loon, bijvoorbeeld voor uitbetaling van overuren of een bonus, dan kun je daar geen extra heffingskorting op in mindering brengen. Het totale recht aan heffingskortingen heb je immers al opgebruikt bij de berekening van het normale loon.
Heffingskortingen zijn geen vaste bedragen zijn, maar worden bepaald door de hoogte van loon/inkomen. Dan kan het dus gebeuren dat heffingskortingen lager uitvallen bij een hoger totaalloon. Zo ook wanneer je als werkgever incidenteel een extra uitbetaalt en het totaalloon incidenteel hoger is.
We laten het je zien met toelichting op twee bekendere heffingskortingen: algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Deze is in 2024 € 3.362 per jaar bij een jaarlijks loon tot en met € 24.813. Is het jaarloon hoger, dan wordt de korting afgebouwd:
Deze loopt in 2024 eerst op tot maximaal € 5.538 per jaar bij een jaarlijks loon van €39.957. Is het jaarloon hoger, dan wordt de korting afgebouwd:
Deze op- en afbouw van heffingskortingen hebben dus ook invloed op belasting- en premiedruk waarmee een medewerker te maken krijgt.
Heffingskortingen kunnen ook een rol spelen bij de vraag of een medewerker nog inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen (hierna: inkomstenbelasting) verschuldigd is. De loonheffing die je als werkgever inhoudt, is daarop namelijk een voorheffing.
Voor een medewerker met meerdere dienstverbanden kan zo een verschil ontstaan, doordat:
Medewerkers moeten zich realiseren dat er diverse regelingen bestaan die afhankelijk zijn van hun loon/inkomen. Denk bijvoorbeeld aan toeslagen zoals kinderopvang-, zorg- en huurtoeslag en kindgebonden budget. Een hoger loon/inkomen kan betekenen dat recht hierop minder wordt of komt te vervallen.
Een werkgever heeft geen inzicht in de persoonlijke situatie van een medewerker en kan daarom geen rekening houden met deze gevolgen. De medewerker moet dus zelf beoordelen of en welke gevolgen een hoger loon voor andere regelingen heeft.
Laat medewerkers eens kijken op de website van het Nibud. Daar zijn handige tools te vinden.
Het kan voor een medewerker gunstig zijn, wanneer je als werkgever ervoor kiest om een extra vergoeding aan te wijzen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Zo een vergoeding zorgt namelijk niet voor afbouw van heffingskortingen en heeft geen gevolgen voor andere regelingen. Dat komt doordat bedragen die zijn aangewezen in de vrije ruimte van de WKR niet meetellen als loon voor de heffingskortingen of de andere regelingen.
Er gelden voorwaarden voor wat je als vergoeding in de vrije ruimte van de WKR aan kunt wijzen, zoals:
We begrijpen, de berekening van loonheffing blijft ook na deze uitleg behoorlijk complex. Hulp nodig bij berekeningen? Wil je advies voordat je iets gaat doorvoeren? Bel of mail ons gerust. We helpen je graag.
Bron: SRA, Belastingdienst
Actueel
Vennootschapsbelasting 2026: soms meer aftrek gemengde kosten
Wijzigingen BOR en DSR in 2026 – opgelet bij bedrijfsoverdracht
Reminder: SDE++ subsidie 2025 aanvragen kan vanaf 7 oktober
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stemt de Eerste Kamer in, dan veranderen per 1 januari 2026 de regels voor de aftrek van gemengde kosten in de Vennootschapsbelasting (Vpb). Het doel: de berekening van de aftrek vereenvoudigen en in sommige gevallen méér aftrekbaar maken. Wat zijn de fiscale consequenties? Wat zijn gemengde kosten? Gemengde kosten zijn zakelijke uitgaven die ook een […]
De bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR) zijn de afgelopen jaren al flink veranderd, maar ook in 2026 zijn er weer wijzigingen. Familiebedrijven en ondernemers die hun bedrijf willen overdragen aan kinderen of andere opvolgers opgelet: we hebben de belangrijkste zaken voor je samengevat. Wijzigingen BOR en DSR die gelden sinds 2025 Wijzigingen BOR en DSR […]
Vanaf 7 oktober 2025 kunnen bedrijven en organisaties opnieuw subsidie aanvragen via de SDE++ regeling. Deze subsidie ondersteunt projecten die grootschalig hernieuwbare energie opwekken en het gebruik van techniek die CO2-uitstoot vermindert. Voor deze nieuwe subsidieronde is € 8 miljard beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 6 november 2025 17:00 uur via de SDE-aanvraagpagina van […]
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk