Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op een rij.
Door Marian Reuvers, salarisadministrateur en Anita Prooij, salarisadministrateur
Een bestelauto is een voertuig met een laadruimte die niet ingericht is voor personenvervoer. De laadruimte moet voldoen aan specifieke inrichtingseisen (zie belastingdienst.nl > Eisen aan ombouw en inrichting). De auto mag bestuurd worden met rijbewijs B.
Mag de werknemer de bestelauto ook privé gebruiken? Dan geldt, net als bij een personenauto, de regeling privégebruik auto van de zaak. Dit betekent dat je bijtelling moet toepassen.
Let op:De bijtelling is loon en mag je niet aanwijzen als eindheffingsloon. Alleen bij buitengewone beveiligingsmaatregelen is dit toegestaan binnen de werkkostenregeling.
Er zijn verschillende situaties waarin bijtelling vervalt:
Tijdens wachtdiensten ontstaat vaak discussie over privé vs. zakelijk gebruik. De wachtdienstregeling biedt hiervoor een oplossing.
Privéritten tijdens wachtdienst, oproepdienst of 24/7 servicedienst tellen niet mee als privégebruik, mits aan de voorwaarden wordt voldaan:
Ook de werkgever moet aantonen dat de auto voor wachtdiensten ter beschikking is gesteld.
Soms is het handiger een verklaring aan te vragen. Er bestaan twee varianten:
Is het bijhouden van een volledige rittenregistratie lastig vanwege de aard van het werk? Dan kun je schriftelijk afspreken dat een vereenvoudigde registratie wordt bijgehouden.
Voorwaarden:
Een voorbeeldverklaring is beschikbaar op belastingdienst.nl. Wijk je hiervan af? Vraag dan vooraf goedkeuring aan bij de Belastingdienst.
Een bestelauto van de zaak lijkt op het eerste gezicht simpel, maar kent veel fiscale aandachtspunten. Wil je bijtelling voorkomen of gebruikmaken van de eindheffing? Dan is het belangrijk dat je:
Heb je vragen of jouw situatie? Bel of mail ons gerust. Mijn collega’s en ik denken graag met je mee!
Salarisadministrateur T: +31 (0)316 740 115 E: anitaprooij@vitaconluteijn.nl
Salarisadministrateur T: +31 (0)316 740 115 E: marianreuvers@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk