Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Basiscontract bedrijfsarts wettelijk vastgelegd
Het kabinet gaat een aantal minimumeisen voor de arbodienstverlening door de bedrijfsarts wettelijk vastleggen. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gepubliceerd op de website internetconsultatie.nl. De minister neemt hiermee een aantal maatregelen om de onafhankelijk positie van de bedrijfsarts te verbeteren.
Op grond van de Wet verbetering poortwachter is de werkgever verantwoordelijk voor de verzuimaanpak. Hierbij laten hij en de werknemer zich ondersteunen door een bedrijfsarts. De rollen zijn duidelijk: de bedrijfsarts adviseert, de werkgever stelt met de werknemer zo nodig een plan van aanpak op voor re-integratie en voert voortgangsgesprekken met de werknemer. De adviserende rol heeft de bedrijfsarts zowel naar de werkgever als de werknemer. In de praktijk komt het echter voor dat de werkgever de verzuimbegeleiding geheel aan de bedrijfsarts overlaat en dat een werkgever niet zijn verantwoordelijkheid neemt. De bedrijfsarts komt dan voor een afweging te staan waarbij het risico bestaat dat de belangen van de werkgever zwaarder worden gewogen. Daarom verduidelijkt het wetsvoorstel dat de rol van de bedrijfsarts alleen adviserend is. Het door de bedrijfsarts vasthouden aan die rol draagt ook bij aan de eigen onafhankelijkheid.
De mogelijkheid om een bedrijfsarts te consulteren wordt wettelijk vastgelegd voor alle werknemers. Dit maakt het mogelijk de bedrijfsarts te consulteren voordat klachten leiden tot verzuim. Dit recht wordt vastgelegd in het basiscontract arbodienstverlening. De aandacht voor preventieve zorg door de bedrijfsarts wordt zo vergroot.
Bron: Verefi
Als dit wetsvoorstel doorgaat en definitief is, zullen wij deze aanpassingen doorvoeren in onze verzuimpakketten.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk