Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Arbeidsongeval? Voer een zelfinspectie uit
Vindt er in jouw organisatie een arbeidsongeval plaats, dan vraagt de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) je in minder ernstige gevallen meestal om het ongeval zelf te onderzoeken. Wat moet je doen en opstellen?
Jaarlijks raakt in organisaties helaas nog een (te) groot aantal medewerkers gewond door ongevallen. De Arbowet moet deze ongevallen en onveilige situaties op het werk voorkomen.
Volgens de Arbowet is een arbeidsongeval een gebeurtenis op het werk of in werktijd die onmiddellijk leidt tot schade aan de gezondheid. Het kan gaan om een ongeval in een organisatie, op een (bouw)locatie of bij het werken aan de weg. Ongevallen die plaatsvinden op de openbare weg kunnen dus ook onder een bedrijfs- of arbeidsongeval vallen. In de regel is echter géén sprake van een bedrijfsongeval als het letsel ontstaat tijdens woon-werkverkeer.
Ernstige arbeidsongevallen (bijvoorbeeld bij ziekenhuisopname, blijvend letsel of overlijden van een slachtoffer) moet je volgens de Arbowet direct aan de NLA melden. Die registreert alle belangrijke informatie en bepaalt op basis daarvan of er een ongevallenonderzoek door een inspecteur plaatsvindt.
Is sprake van een minder ernstig arbeidsongeval, dan vraagt de NLA je veelal zelf een onderzoek uit te voeren. Zo een zelfinspectie bestaat in de basis uit vier stappen:
1. Informatie verzamelen
Verzamel informatie om te achterhalen wat er precies is gebeurd.
2. Informatie analyseren
Uit de verzamelde informatie moet naar voren komen:
3. Passende maatregelen
Zoek en formuleer bij elke oorzaak passende maatregelen.
4. Verbeterplan
Zet de maatregelen in een verbeterplan en check regelmatig of de maatregelen effect hebben (dragen ze bij aan veiliger en gezonder werken in je organisatie?)
Je levert dit op in een werkgeversrapportage, waarvan het verbeterplan een onderdeel is. Het onderzoeksdeel moet antwoord geven op de vraag hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren en wat de achterliggende oorzaken zijn. In het verbeterplan beschrijf je tot slot welke maatregelen je neemt om de veiligheid in je organisatie te verbeteren en herhaling van het ongeval te voorkomen.
Je mag zelf bepalen hoe je het ongevalsonderzoek uitvoert en op welke manier je aan de NLA rapporteert. Waar je extra op moet letten en wat verplichte punten zijn om te onderzoeken en beschrijven vind je op de NLA-pagina Documenten ongevalsonderzoek.
Extra zekerheid? Doe de online zelfinspectie van het NLA. In nog geen 15 minuten ga je door een aantal vragen, waarna je weet of je ongevalsonderzoek en verbeterplan compleet en juist zijn.
Bron: Nederlandse Arbeidsinspectie en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk