Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Arbeidsongeval? Voer een zelfinspectie uit
Vindt er in jouw organisatie een arbeidsongeval plaats, dan vraagt de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) je in minder ernstige gevallen meestal om het ongeval zelf te onderzoeken. Wat moet je doen en opstellen?
Jaarlijks raakt in organisaties helaas nog een (te) groot aantal medewerkers gewond door ongevallen. De Arbowet moet deze ongevallen en onveilige situaties op het werk voorkomen.
Volgens de Arbowet is een arbeidsongeval een gebeurtenis op het werk of in werktijd die onmiddellijk leidt tot schade aan de gezondheid. Het kan gaan om een ongeval in een organisatie, op een (bouw)locatie of bij het werken aan de weg. Ongevallen die plaatsvinden op de openbare weg kunnen dus ook onder een bedrijfs- of arbeidsongeval vallen. In de regel is echter géén sprake van een bedrijfsongeval als het letsel ontstaat tijdens woon-werkverkeer.
Ernstige arbeidsongevallen (bijvoorbeeld bij ziekenhuisopname, blijvend letsel of overlijden van een slachtoffer) moet je volgens de Arbowet direct aan de NLA melden. Die registreert alle belangrijke informatie en bepaalt op basis daarvan of er een ongevallenonderzoek door een inspecteur plaatsvindt.
Is sprake van een minder ernstig arbeidsongeval, dan vraagt de NLA je veelal zelf een onderzoek uit te voeren. Zo een zelfinspectie bestaat in de basis uit vier stappen:
1. Informatie verzamelen
Verzamel informatie om te achterhalen wat er precies is gebeurd.
2. Informatie analyseren
Uit de verzamelde informatie moet naar voren komen:
3. Passende maatregelen
Zoek en formuleer bij elke oorzaak passende maatregelen.
4. Verbeterplan
Zet de maatregelen in een verbeterplan en check regelmatig of de maatregelen effect hebben (dragen ze bij aan veiliger en gezonder werken in je organisatie?)
Je levert dit op in een werkgeversrapportage, waarvan het verbeterplan een onderdeel is. Het onderzoeksdeel moet antwoord geven op de vraag hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren en wat de achterliggende oorzaken zijn. In het verbeterplan beschrijf je tot slot welke maatregelen je neemt om de veiligheid in je organisatie te verbeteren en herhaling van het ongeval te voorkomen.
Je mag zelf bepalen hoe je het ongevalsonderzoek uitvoert en op welke manier je aan de NLA rapporteert. Waar je extra op moet letten en wat verplichte punten zijn om te onderzoeken en beschrijven vind je op de NLA-pagina Documenten ongevalsonderzoek.
Extra zekerheid? Doe de online zelfinspectie van het NLA. In nog geen 15 minuten ga je door een aantal vragen, waarna je weet of je ongevalsonderzoek en verbeterplan compleet en juist zijn.
Bron: Nederlandse Arbeidsinspectie en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Bedrijfsoverdracht bv: voorkom fiscale valkuilen bij aandelenoverdracht
Gebruikelijk loon dga: wat als collega-dga de ‘meestverdienende werknemer’ is?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Per 16 juli 2025 is door een wetswijziging de toegang tot het UBO-register aanzienlijk beperkt. Dit verandert de beschikbaarheid van jouw bedrijfs- en eigendomsgegevens voor derden, zoals de Belastingdienst, toezichthouders, banken, accountants en belangenorganisaties. De nieuwe regels van het UBO-register geven je meer grip op privacy en informatiebeveiliging, maar zijn ook een kans om breder […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk