Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Afrekening werkkostenregeling 2022 in maart 2023
Heb je in 2022 onbelast vergoedingen, verstrekkingen en/of terbeschikkingstellingen aan medewerkers verstrekt en deze ten laste van de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR) gebracht? Dan moet je uiterlijk in de tweede aangifte loonheffingen 2023 de eindheffing hierover aangeven en betalen.
In 2022 bedroeg de vrije ruimte in de WKR 1,7% over de eerste € 400.000 van de totale fiscale loonsom van je medewerkers en 1,18% over het meerdere. Was het bedrag aan vergoedingen, verstrekkingen en/of terbeschikkingstellingen die je ten laste van de vrije ruimte bracht meer dan die vrije ruimte? Dan ben je over dat meerdere 80% eindheffing (belasting) verschuldigd.
Voorbeeld Je totale fiscale loonsom bedroeg in 2022 € 750.000. Je vrije ruimte 2022 bedraagt daarom € 10.930 (1,7% van € 400.000 plus 1,18% van € 350.000). Heb je in 2022 totaal € 15.000 ten laste van de vrije ruimte gebracht, dan ben je € 3.256 (80% van € 4.070) eindheffing verschuldigd.
Je moet de verschuldigde eindheffing uiterlijk in je tweede aangifte loonheffingen 2023 aangeven en betalen. Doe je per maand aangifte, dan doe je dit dus uiterlijk in de aangifte februari 2023 (die je uiterlijk 31 maart 2023 moet indienen).
Tip: geen eindheffing voor wie binnen vrije ruimte bleef
Kwam je in 2022 niet boven de vrije ruimte uit? Dan ben je geen eindheffing verschuldigd en hoef je geen eindheffing in je aangifte tweede aangifte loonheffingen 2023 op te nemen.
Je hoeft niet te wachten tot het aangeven en betalen van de eindheffing tot de tweede aangifte loonheffingen 2023. Je hebt gedurende het jaar 2022 de eindheffing al aan kunnen geven. Heb je dat gedaan, controleer dan nog wel even of de al aangegeven eindheffing correct is. Heb je te veel of te weinig eindheffing aangegeven, dan kun je die nog verrekenen in de tweede aangifte loonheffingen 2023.
Tip: hogere vrije ruimte WKR in 2023
Ook in 2023 gebruikmaken van de WKR? Weet dan dat de vrije ruimte dit jaar is verhoogd naar 3% van het fiscale loon van uw werknemers tot en met € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Je hebt daarmee vergeleken met 2022 € 5.200 meer ruimte om onbelaste vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen aan je medewerkers te geven.
Bron: SRA
Actueel
Loket subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s 23 april open
Doen vóór 1 mei: Voorlopige IB-aanslag 2023 met box 3 wijzigen
Controleverklaring 2023 voor decentrale overheden mag worden afgegeven
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Vanaf 2025 vallen veel meer organisaties onder de NIS2 cybersecurity-richtlijnen en is de NIS2 dusdanig aangescherpt dat een bestuurder aansprakelijk voor falend cybersecurity beleid kan worden gehouden. Veel bestuurders zijn echter niet op de hoogte van NIS2 en de consequenties. Ook weten ze niet of de NIS2 per 2025 ook van toepassing is op hun […]
Vanaf 22 mei 2024 kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag digitaal aanvragen en niet meer alleen op papier bij de gemeente. Als werkgever kun je de Verklaring Omtrent Gedrag digitaal voor medewerkers klaarzetten via Justis.nl. Hiervoor moet je over eHerkenning beschikken. Belangrijk: Als werkgever de medewerker informeren Meld het bij de werkgever als je […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk