Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan.
Traditionele beloningen voor prestaties en ervaring zijn nog altijd belangrijk, maar écht verschil ermee maken? Nee, dat lukt niet meer. De wereld van nu is immers niet meer die van jaren geleden. En datzelfde geldt voor de behoeften en wensen van medewerkers. Heb oog voor die veranderde behoeften en wensen en integreer ze in jouw beloningsbeleid. Zo trek je makkelijker talent aan, motiveer je bestaande collega’s, versterk je je bedrijfscultuur en wordt je organisatie veerkrachtiger.
Grote kans dus dat jij hier ook mee aan de slag bent of wilt. 5 belangrijke trends in duurzaam beloningsbeleid die dan nuttig voor je kunnen zijn:
In een duurzame arbeidsmarkt is persoonlijke groei van je medewerkers een strategische investering. Organisaties stimuleren leren en ontwikkelen steeds meer buiten de grenzen van het werk. Het doel? Medewerkers ondersteunen in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling, niet alleen in hun huidige functie, maar ook daarbuiten.
Rabobank laat zien hoe ‘flexibel leren’ kan bijdragen aan duurzame ontwikkeling. Medewerkers ontvangen jaarlijks een ontwikkelbudget van €1.400, vrij te besteden naar eigen inzicht. Dit stelt hen in staat om cursussen of opleidingen te volgen die niet per se direct verband houden met hun huidige werk, maar wel bijdragen aan hun persoonlijke groei.
In een tijd waarin job hoppen steeds normaler wordt, zoeken organisaties manieren om loyaliteit te waarderen en te stimuleren. Bedrijven belonen langdurige inzet steeds vaker met structurele voordelen.
IKEA werkt met het Tack!-programma. Medewerkers die 5 jaar in dienst zijn, krijgen een bijdrage op een pensioenspaarrekening. Daarnaast ontvangen ze vanaf dat moment extra verlofdagen: 2 extra dagen na 5 jaar in dienst, met 1 extra dag voor elke volgende 5 jaar.
Ook YoungCapital beloont langdurige dienstverbanden: medewerkers die vijftien jaar in dienst zijn, krijgen een extra maand vakantie inclusief vakantiebudget. Vind je 15 jaar te lang, dan kun je dit terugbrengen naar een variant voor bijvoorbeeld 5 jaar als ‘milestone’.
Gezondheid is het nieuwe kapitaal. Wat betreft vitaliteitstrends zijn we daarbij de sportabonnementen en fruitmanden voorbij. Er is nu een verschuiving zichtbaar naar een bredere, meer geïntegreerde en holistische aanpak. Het gaat dan niet om het “niet ziek zijn”, maar om voor medewerkers een gezonde balans te houden tussen verschillende aspecten van hun leven. Werkgevers zetten daarom steeds vaker preventieve maatregelen in voor fysieke en zeker ook mentale gezondheid.
Nationale-Nederlanden heeft het ‘You Matter’-verlof geïntroduceerd. Dit biedt medewerkers de mogelijkheid om verlofdagen op te nemen in situaties die een grote persoonlijke impact hebben, zoals rouw, mantelzorg of een gendertransitieproces. Hiermee biedt de organisatie persoonlijke steun voor medewerkers, maar versterkt met begrip en empathie ook de emotionele band tussen werkgever en medewerker.
Bedrijven werken steeds vaker aan verlofbanksystemen, waarbij ongebruikte verlofuren kunnen worden gedoneerd aan collega’s die deze hard nodig hebben. Dit bevordert een cultuur van solidariteit en zorg voor elkaar binnen de organisatie.
Postillion Hotel is een van de voorlopers in het ondersteunen van medewerkers bij het aflossen van hun studieschuld. Het bedrijf draagt voor ieder gewerkt uur €2,50 extra bij aan de studieschuld van hun medewerkers. Veel andere bedrijven volgden. Ze betalen studieschulden fiscaal voordelig af via een bruto-nettoregeling, vaak via een IKB (Individueel Keuze Budget). Medewerkers ervaren hierdoor direct financiële verlichting en versterken hun financiële positie.
Maar ook andere initiatieven, zoals budgetcoaching en hulp bij het vinden van betaalbare huisvesting, zie je steeds meer.
Je werkvloer wordt steeds diverser en maatschappelijke normen verschuiven. Dat vraagt om gezinsvriendelijke arbeidsvoorwaarden, waarbij je begrip hebt voor uitdagingen bij het combineren van werk en gezin.
Organisaties die investeren in gezinsvriendelijke regelingen ondersteunen hun medewerkers op praktisch niveau. Ook dragen ze zo bij aan een inclusieve cultuur die ruimte biedt voor zorg, persoonlijke groei en balans.
Bedrijven als Boston Consulting Group Amsterdam gaan voorop in het aanbieden van gezinsvriendelijke regelingen die verder gaan dan standaard ouderschapsverlof. Medewerkers krijgen er 25 weken volledig betaald ouderschapsverlof. Dit is een stap verder dan de wettelijke normen. Dit vergroot de kans voor medewerkers om er zonder financiele zorgen voor hun gezin te zijn. Een echte investering in welzijn dus. Dat is goed voor de mentale gezondheid van de medewerkers en versterkt hun loyaliteit naar en het vertrouwen in hun werkgever.
XPO biedt 10 dagen betaald verlof voor vruchtbaarheidsbehandelingen, wat direct ingaat op een vaak vergeten zorgbehoefte. Dit soort regelingen maakt het voor medewerkers gemakkelijker om persoonlijke uitdagingen aan te gaan zonder de druk van werkverplichtingen. Ook onderstreept dit het belang van mentale gezondheid en welzijn.
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor groene arbeidsvoorwaarden. Bedrijven nemen daarbij niet alleen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar betrekken medewerkers ook actief bij duurzaamheid. Geen optionele extra meer, maar MVO als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Groene arbeidsvoorwaarden bieden medewerkers de kans om zowel hun werk als hun privéleven duurzamer in te richten. Of het nu gaat om het ondersteunen van duurzame mobiliteit, het verbeteren van de ecologische voetafdruk van medewerkers, of het bieden van de ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid – bedrijven die zich richten op duurzaamheid, laten zien dat ze niet alleen denken aan hun bedrijfsresultaten, maar ook aan de impact die ze hebben op hun medewerkers en de wereld om hen heen.
AFAS kreeg vorig jaar veel aandacht voor de beslissing om een vierdaagse werkweek in te voeren. Dit geeft medewerkers de vrijdag vrij om te besteden aan persoonlijke ontwikkeling, mantelzorg of vrijwilligerswerk. Een enorme stap in het bevorderen van welzijn, waardoor medewerkers hun werk beter kunnen combineren met persoonlijke en maatschappelijke verplichtingen.
Maar duurzaamheid is niet alleen in de werkweek te vinden. AFAS heeft bijvoorbeeld ook een klimaatfonds opgezet, waarmee medewerkers leningen kunnen afsluiten om hun woning of mobiliteit te verduurzamen. Deze initiatieven maken het voor medewerkers mogelijk om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, zonder financiële zorgen. En het beste is: dit helpt hen niet alleen om duurzamer te leven, maar bespaart ook op energiekosten, wat hen meer financiële ruimte biedt.
Lego koppelt sinds 2024 een percentage van de bonussen van medewerkers aan de jaarlijkse CO2-reductiedoelstellingen van het bedrijf. Zo worden medewerkers direct betrokken bij het behalen van de bedrijfsdoelen én kunnen zij actief bijdragen aan een duurzamer bedrijfsmodel.
Steeds vaker maken ook duurzame mobiliteitsregelingen deel uit van groen beloningsbeleid. Werkgevers stimuleren hun medewerkers om duurzamer te reizen, bijvoorbeeld door het aanbieden van de mogelijkheid om een elektrische auto te leasen of te kiezen voor een fietskostenvergoeding.
Bron: HR Praktijk
Actueel
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk