Verandering biedt kansen
Home / Blogs / 10 tips voor verzuimpreventie
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke.
Door Willeke Kraus, Casemanager
Ziekteverzuim voorkomen begint doorgaans bij bewuster omgaan met de oorzaken van verzuim, bij inzetten op mentale en fysieke gezondheid en een open bedrijfscultuur. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een aantal tips voor verzuimpreventie op een rij, opgesplitst in punten die je op strategisch vlak kunt toepassen en zaken die je op persoonlijk vlak kunt inzetten.
6 punten waarmee je binnen het beleid en de cultuur van jouw organisatie een structureel gezonde en ondersteunende werkomgeving kunt creëren:
Naast het nemen van strategische maatregelen voor verzuimpreventie kun je ook denken aan directe acties en ondersteuning aan individuele medewerkers. Dus heel persoonlijk. Zoals:
Vragen over wat qua verzuimpreventie wijsheid is voor jouw organisatie? Hulp nodig bij het implementeren van nieuwe stappen? Bel of mail ons. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Willeke KrausCasemanager Preventie & VerzuimTel: +31 (0)316 740 115E-mail: w.kraus@vitaconluteijn.nl
Actueel
Offboarding medewerkers: waarom een goed afscheid goud waard is
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk