Verandering biedt kansen
Home / Blogs / 10 tips voor verzuimpreventie
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke.
Door Willeke Kraus, Casemanager
Ziekteverzuim voorkomen begint doorgaans bij bewuster omgaan met de oorzaken van verzuim, bij inzetten op mentale en fysieke gezondheid en een open bedrijfscultuur. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een aantal tips voor verzuimpreventie op een rij, opgesplitst in punten die je op strategisch vlak kunt toepassen en zaken die je op persoonlijk vlak kunt inzetten.
6 punten waarmee je binnen het beleid en de cultuur van jouw organisatie een structureel gezonde en ondersteunende werkomgeving kunt creëren:
Naast het nemen van strategische maatregelen voor verzuimpreventie kun je ook denken aan directe acties en ondersteuning aan individuele medewerkers. Dus heel persoonlijk. Zoals:
Vragen over wat qua verzuimpreventie wijsheid is voor jouw organisatie? Hulp nodig bij het implementeren van nieuwe stappen? Bel of mail ons. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Willeke KrausCasemanager Preventie & VerzuimTel: +31 (0)316 740 115E-mail: w.kraus@vitaconluteijn.nl
Actueel
Overstappen van arbodienst: signalen, valkuilen en stappenplan
Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
1 oktober lijkt misschien nog ver weg, maar voor werkgevers en HR-professionals is dit het moment om alert te zijn. Als je vóór 1 oktober je arbodienst niet opzegt, zit je vaak nóg een jaar vast. Dat betekent dat je pas in het volgende kalenderjaar kunt overstappen. In dit blog laat ik je zien hoe […]
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk