Verandering biedt kansen
Home / Blogs / 10 tips voor verzuimpreventie
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke.
Door Willeke Kraus, Casemanager
Ziekteverzuim voorkomen begint doorgaans bij bewuster omgaan met de oorzaken van verzuim, bij inzetten op mentale en fysieke gezondheid en een open bedrijfscultuur. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een aantal tips voor verzuimpreventie op een rij, opgesplitst in punten die je op strategisch vlak kunt toepassen en zaken die je op persoonlijk vlak kunt inzetten.
6 punten waarmee je binnen het beleid en de cultuur van jouw organisatie een structureel gezonde en ondersteunende werkomgeving kunt creëren:
Naast het nemen van strategische maatregelen voor verzuimpreventie kun je ook denken aan directe acties en ondersteuning aan individuele medewerkers. Dus heel persoonlijk. Zoals:
Vragen over wat qua verzuimpreventie wijsheid is voor jouw organisatie? Hulp nodig bij het implementeren van nieuwe stappen? Bel of mail ons. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Willeke KrausCasemanager Preventie & VerzuimTel: +31 (0)316 740 115E-mail: w.kraus@vitaconluteijn.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk