Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Zorg dat uw arbocontract voldoet aan de arbowet
Onze nieuwsbrief van eind juni 2017 werd geheel gewijd aan de vernieuwde Arbowet, zoals deze van kracht werd per 1 juli 2017. Hierin kwamen ook de gevolgen voor de overeenkomst met uw arbodienst aanbod.
Indien u de arbodienstverlening afneemt van Vitacon Luteijn, dan heeft u van ons inmiddels de nieuwe overeenkomst ontvangen. Deze voldoet aan de vernieuwde Arbowet en er is een aanvulling opgenomen met betrekking tot de AVG wetgeving.
Mocht u elders uw arbodienstverlening betrekken, dan is het officieus (officieel diende u voor 1 juli 2018 uw nieuwe contract rond te hebben) nog niet te laat om uw arbocontract te controleren. Hieronder zetten wij enkele belangrijke aandachtspunten voor u op een rij.
De volgende 5 taken zullen in het basiscontract moeten zijn opgenomen:
U kunt er ook voorkiezen om een deel van deze taken bij een andere dienstverlener onder te brengen, u zult uw arbodienstverlener hiervan wel op de hoogte moeten brengen.
Verder behandelen wij de volgende noviteiten:
De bedrijfsarts De nadruk in de nieuwe Arbowet ligt op preventie, dit zal ook in de overeenkomst naar voren komen. Zo zal de bedrijfsarts op eigen verzoek de werkplek kunnen bezoeken en zal de bedrijfsarts adviseren over preventieve maatregelen met betrekking tot gezond en veilig werken.
Open spreekuur en second opinion In de nieuwe overeenkomst is er aandacht voor het recht van de werknemer om op eigen verzoek, preventief of anoniem de bedrijfsarts te bezoeken. Mocht een werknemer twijfelen aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts dan kan de werknemer, na contact met de bedrijfsarts, ook op kosten van de werkgever een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts.
De werknemers zullen meer betrokken worden bij het opstellen van de nieuwe overeenkomst, deze zal immers ook door de OR/Personeelsvertegenwoordiging of een medewerker moeten worden ondertekend. Het niet naleven van de vernieuwde regelgeving kan uw arbodienst, bedrijfsarts en uzelf een boete opleveren van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Heeft u vragen, of wilt u graag meer informatie over de arbodienstverlening van Vitacon Luteijn, dan kunt u ons telefonisch bereiken via 0316-740115
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
Vrijdag 18 april is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. In deze plannen staan zowel lastenverlichtingen als lastenverzwaringen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen voor ondernemers, werkgevers en huishoudens? Let op! Onderstaande voorgenomen wijzigingen moeten nog in wetsvoorstellen worden gegoten en de Tweede en Eerste Kamer moeten ze vervolgens nog goedkeuren. Voorgenomen wijzigingen voor ondernemers en werkgevers Voorgenomen […]
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk