Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waarom een financiële pleister de bestaanszekerheid niet gaat redden
1 miljoen Nederlanders dreigen komend jaar door de financiële bodem te zakken. Bestaanszekerheid is, met de verkiezingen in aantocht, dan ook een populair punt in menig verkiezingsprogramma. Noodmaatregelen worden verlengd en diverse politieke partijen sturen aan op zaken zoals het verhogen van toeslagen zoals Kindgebonden budget, het verhogen van het minimumloon, het invoeren van belastingkortingen en meer. Klinkt goed, maar ik heb er twijfels bij. Ik leg je uit waarom.
Door Jeroen van Alst, Specialist Publiek Advies
Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de koopkracht van de Nederlandse bevolking ten opzichte van het voorafgaand jaar met 1,2 procent is gedaald. Dit is de grootste koopkrachtdaling van de afgelopen veertig jaar. De daling wordt onder andere veroorzaakt door sterk gestegen prijzen, duurdere energie en hogere woonlasten. Het gevolg? Komend jaar dreigen maar liefst 1 miljoen Nederlanders door de bodem te zakken.
Het kabinet hoopt met het verlengen van een aantal noodregelingen voor de laagste- en middeninkomens (hogere zorg- en huurtoeslag, Kindgebonden budget, etc.) gezinnen te kunnen helpen. Politieke partijen willen maatregelen om te voorkomen dat het aantal mensen in armoede afneemt. Met de verkiezingen in aantocht hebben veel politieke partijen ‘bestaanszekerheid’ in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen. Enkele partijen sturen op het verhogen van het minimumloon, het invoeren van gerichte belastingkortingen en het verhogen van toeslagen. Het is echter de vraag of deze tijdelijke maatregelen bijdragen aan de bestaanszekerheid van de Nederlandse bevolking.
Ik heb die sterke twijfel, omdat ik ervan overtuigd ben, dat bestaanszekerheid niet alleen de financiële situatie van mensen omvat, maar ook gaat over kansen op de arbeidsmarkt en gezondheid. In dat licht bezien: Waarom zou het verhogen van toeslagen op zichzelf een significante verandering teweegbrengen? Ik ben ervan overtuigd dat meer structurele maatregelen en langetermijnbeleid nodig zijn, om als overheid blijvend bestaanszekerheid te bieden aan kwetsbare inwoners.
Daarnaast rijst de vraag: Wie gaat het extra geld dat voor genoemde maatregelen nodig is eigenlijk betalen? De 17e Studiegroep Begrotingsruimte adviseert een koerswijzing om te voorkomen dat de Rijksfinanciën verslechtert door oplopende begrotingstekorten. Vanaf 2028 becijfert men een structureel tekort van 17 miljard euro. Dit tekort kan worden tegengegaan door bezuinigen, belastingverhogingen of het doorschuiven naar de volgende generaties.
Deze financiële situatie vraagt om scherpe politieke keuzes. Als we de bestaanszekerheid van de Nederlandse bevolking willen verbeteren, dan kan ik niet anders dan zeggen dat we verder moeten kijken dan de 2 miljard euro die de overheid wil inzetten om “alleen” armoede te bestrijden. Kansen op de woningmarkt, de zekerheid van een vaste baan, kansen binnen het onderwijs en goede gezondheidszorg bevorderen immers ook bestaanszekerheid.
Veel van deze onderwerpen komen uiteindelijk ook op het bord van de gemeenten te liggen, die hun handen al vol hebben aan bijstand, schuldhulpverlening, intergenerationele armoede en veiligheidsvraagstukken. Deze samenloop van maatschappelijke vraagstukken stelt je dus voor forse inhoudelijke en financiële uitdagingen.
Daar komt bij, dat je als gemeente niet verantwoordelijk bent voor inkomensbeleid. Daarvoor staat het Rijk aan de lat. Op korte termijn stelt de Commissie sociaal minimum voor om het minimumloon en de bijstand te verhogen en eventueel de huurtoeslag. Structureel is er echter meer nodig dan het plakken van een pleister om te voorkomen dat er straks een miljoen mensen door de hoeven zakken.
Je merkt, bestaanszekerheid gaat me aan het hart. Bovendien is het een fascinerend divers thema waar ik me graag in verdiep. Ook samen met jou en jouw organisatie. Dus wil je inspiratie opdoen? Sparren? Advies inwinnen over hoe je als gemeente kunt omgaan met deze situatie? Als specialisten in de publieke sector kunnen mijn collega’s van Stolwijk Publiek Advies helpen bij het maken van scherpe keuzes. Ook zijn we ervoor beleidsanalyses en -advies, organisatieadvies, project- of programmamanagement en/of het tot stand brengen van succesvolle samenwerkingsverbanden. Want waarom zou je het wiel steeds zelf opnieuw uitvinden?
Bel of mail ons. We helpen je graag.
Jeroen van AlstAdviseur Publiek AdviesE j.v.alst@stolwijkpubliekadvies.nlT 06 265 413 04
Marcel MoesAdviseur/Eigenaar Stolwijk Publiek AdviesE m.moes@stolwijkpubliekadvies.nlT 06 198 547 58
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk