Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom intrekken betalingsregeling coronabelastingschulden
Tijdens de coronacrisis kon je organisatie ervoor kiezen om de betaling van belastingschulden tijdelijk uit te stellen. Sinds 1 oktober 2022 moet je deze schulden aflossen. Voldoe je niet aan de voorwaarden van de betalingsregeling, dan kan de Belastingdienst de betalingsregeling intrekken. De Belastingdienst heeft daar nog even mee gewacht, maar zal binnenkort dit proces starten.
Ruim 266.000 ondernemers moesten vanaf 1 oktober 2022 starten met het aflossen van hun coronabelastingschulden. Ongeveer 95.000 van hen liepen daarmee eind maart 2023 achter. En ongeveer 39.000 van de ondernemers liepen op dat moment ook achter met het betalen van lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.
Wie gebruikmaakt van de betalingsregeling heeft als voorwaarden meegekregen om per oktober 2022:
Als je een betalingsachterstand had, dan ontving je daarover eerder al een brief van de Belastingdienst. Heb je nu nog steeds een betalingsachterstand, dan ontvang je vanaf 11 april 2023 de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ (en aangifte- en betalingsverplichtingen) van de Belastingdienst. Deze brief ontvangt je als je aan of beide van de volgende punten niet hebt voldaan:
Let op! De brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ is jouw laatste aanmaning van de Belastingdienst.
In de brief staat niet hoe hoog je betalingsachterstand is, maar wel hoe je het bedrag kunt berekenen. Vragen over of problemen met de berekening? Neem hiervoor dan contact op met de Belastingtelefoon of stel je vraag per post. Ontvangt de Belastingdienst je vraag per post, dan onderneemt ze geen vervolgstappen totdat ze je vraag heeft beantwoord. Liever onze hulp? Dat kan natuurlijk ook. Bel of mail ons gerust.
Belangrijk: Heb je nog niets afgelost, dan staan in de brief wel het aantal termijnen dat je achterloopt én je termijnbedrag genoemd. Daarmee kun je vervolgens berekenen wat de betalingsachterstand is.
Eind maart 2023 hebben alle ondernemers met een coronabetalingsregeling een schuldenoverzicht ontvangen. Hierin werden vermeld:
De Belastingdienst verstrekt dit overzicht vanaf nu elk kwartaal.
Ook ondernemers met een betalingsregeling maar zónder een betalingsachterstand hebben het overzicht ontvangen en blijven het toegestuurd krijgen. Het overzicht geeft dan ook geen inzicht in het achterstandsbedrag, maar je hebt het wel nodig om een eventuele achterstand te berekenen. Hiertoe heb je begin april 2023 het betalingsoverzicht ‘Invorderingsrente bij betalingsregeling bijzonder uitstel’ ontvangen. Daarin stond onder meer een overzicht van betalingen die je vanaf 1 september 2022 hebt gedaan.
In de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis (en aangifte- en betalingsverplichtingen)’ die je vanaf 11 april 2023 kunt ontvangen, maant de Belastingdienst je om binnen 14 dagen na dagtekening van de brief je betalingsachterstand in te lopen.
Goed om te weten: De brief heeft een dagtekening in de toekomst. Je hebt dus meer dan 14 dagen de tijd om te reageren. De reactietermijn verloopt hierdoor waarschijnlijk rond 6 mei 2023.
Loop je de betalingsachterstand niet (op tijd) in, dan ontvang je vanaf eind mei 2023 een beschikking van de Belastingdienst waarmee ze de betalingsregeling intrekt. Om invorderingsmaatregelen en bijkomende (veelal hoge) kosten te voorkomen, heb je daarna nog 14 dagen de tijd om in één keer het hele bedrag van je coronabelastingschuld te betalen.
Belangrijk: Vanaf half juni 2023 start de Belastingdienst de invordering dan op.
Lukt het niet om aan de voorwaarden van de betalingsregeling te voldoen, dan heb je nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat de Belastingdienst de betalingsregeling intrekt. Zo kun je onder meer vragen om:
Belangrijk: Voor deze mogelijkheden gelden wel voorwaarden. Vraag de Belastingdienst of onze specialisten ernaar.
Bron: SRA
Actueel
Update Special Lonen 2025
SDE++ subsidie 2025: voor duurzame energieprojecten in 2025 en 2026
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk