Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Voorkom intrekken betalingsregeling coronabelastingschulden
Tijdens de coronacrisis kon je organisatie ervoor kiezen om de betaling van belastingschulden tijdelijk uit te stellen. Sinds 1 oktober 2022 moet je deze schulden aflossen. Voldoe je niet aan de voorwaarden van de betalingsregeling, dan kan de Belastingdienst de betalingsregeling intrekken. De Belastingdienst heeft daar nog even mee gewacht, maar zal binnenkort dit proces starten.
Ruim 266.000 ondernemers moesten vanaf 1 oktober 2022 starten met het aflossen van hun coronabelastingschulden. Ongeveer 95.000 van hen liepen daarmee eind maart 2023 achter. En ongeveer 39.000 van de ondernemers liepen op dat moment ook achter met het betalen van lopende verplichtingen vanaf 1 oktober 2022.
Wie gebruikmaakt van de betalingsregeling heeft als voorwaarden meegekregen om per oktober 2022:
Als je een betalingsachterstand had, dan ontving je daarover eerder al een brief van de Belastingdienst. Heb je nu nog steeds een betalingsachterstand, dan ontvang je vanaf 11 april 2023 de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ (en aangifte- en betalingsverplichtingen) van de Belastingdienst. Deze brief ontvangt je als je aan of beide van de volgende punten niet hebt voldaan:
Let op! De brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis’ is jouw laatste aanmaning van de Belastingdienst.
In de brief staat niet hoe hoog je betalingsachterstand is, maar wel hoe je het bedrag kunt berekenen. Vragen over of problemen met de berekening? Neem hiervoor dan contact op met de Belastingtelefoon of stel je vraag per post. Ontvangt de Belastingdienst je vraag per post, dan onderneemt ze geen vervolgstappen totdat ze je vraag heeft beantwoord. Liever onze hulp? Dat kan natuurlijk ook. Bel of mail ons gerust.
Belangrijk: Heb je nog niets afgelost, dan staan in de brief wel het aantal termijnen dat je achterloopt én je termijnbedrag genoemd. Daarmee kun je vervolgens berekenen wat de betalingsachterstand is.
Eind maart 2023 hebben alle ondernemers met een coronabetalingsregeling een schuldenoverzicht ontvangen. Hierin werden vermeld:
De Belastingdienst verstrekt dit overzicht vanaf nu elk kwartaal.
Ook ondernemers met een betalingsregeling maar zónder een betalingsachterstand hebben het overzicht ontvangen en blijven het toegestuurd krijgen. Het overzicht geeft dan ook geen inzicht in het achterstandsbedrag, maar je hebt het wel nodig om een eventuele achterstand te berekenen. Hiertoe heb je begin april 2023 het betalingsoverzicht ‘Invorderingsrente bij betalingsregeling bijzonder uitstel’ ontvangen. Daarin stond onder meer een overzicht van betalingen die je vanaf 1 september 2022 hebt gedaan.
In de brief ‘Achterstanden betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege de coronacrisis (en aangifte- en betalingsverplichtingen)’ die je vanaf 11 april 2023 kunt ontvangen, maant de Belastingdienst je om binnen 14 dagen na dagtekening van de brief je betalingsachterstand in te lopen.
Goed om te weten: De brief heeft een dagtekening in de toekomst. Je hebt dus meer dan 14 dagen de tijd om te reageren. De reactietermijn verloopt hierdoor waarschijnlijk rond 6 mei 2023.
Loop je de betalingsachterstand niet (op tijd) in, dan ontvang je vanaf eind mei 2023 een beschikking van de Belastingdienst waarmee ze de betalingsregeling intrekt. Om invorderingsmaatregelen en bijkomende (veelal hoge) kosten te voorkomen, heb je daarna nog 14 dagen de tijd om in één keer het hele bedrag van je coronabelastingschuld te betalen.
Belangrijk: Vanaf half juni 2023 start de Belastingdienst de invordering dan op.
Lukt het niet om aan de voorwaarden van de betalingsregeling te voldoen, dan heb je nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat de Belastingdienst de betalingsregeling intrekt. Zo kun je onder meer vragen om:
Belangrijk: Voor deze mogelijkheden gelden wel voorwaarden. Vraag de Belastingdienst of onze specialisten ernaar.
Bron: SRA
Actueel
Checklist langdurig zieke medewerker – Jouw wettelijke to do’s
Hoeveel mag je belastingvrij schenken in 2025?
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een langdurig zieke medewerker, je wilt het niet voor de medewerker zelf, maar ook niet voor de continuïteit van je organisatie. Het kan namelijk leiden tot vertraging in projecten en legt extra druk bij andere medewerkers. Regelmatig contact en duidelijke afspraken helpen alle partijen. Daarnaast heb je als werkgever een aantal wettelijke verplichtingen. We hebben […]
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk