Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De accountantscontrole komt er weer aan. Herken je dat gevoel van haast, stress en eindeloze lijstjes die je nog moet afwerken? Jan Jumelet wel. Hij studeerde Accountancy en werkte vervolgens 12 jaar aan bedrijfskant als controller. Nu hij sinds enige tijd bij ons nauw met onze accountants werkt, combineert hij al die kennis en ervaring. Met ‘Pre-audit’ diensten helpt hij ondernemers en finance-afdelingen met een soepele voorbereiding op de accountantscontrole. Want zo stelt Jan: “Dat scheelt ondernemers en controllers enorm veel stress, oponthoud en efficiency.” Hij vertelt je kort hoe dat werkt en welke voordelen je eruit kunt slepen.
Door Jan Jumelet, Manager Pre-Audit Services
Het zit nog fris in mijn geheugen: Elk jaar weer datzelfde spanningsveld. De accountantscontrole die eraan kwam, terwijl ik met mijn afdeling Finance al op volle toeren met het nieuwe jaar bezig was. De jaarafsluiting draaien, tussenrekeningen uitzoeken, definitieve maandrapportage opstellen – en dat allemaal naast het dagelijkse werk, waarbij onze focus al volop op het nieuwe jaar lag.
Tijd en capaciteit waren altijd schaars, deadlines naderden steevast “opeens” en de vooraf gestelde planning paste zelden. Maar als de accountant binnenkwam, moest “alles” kloppen, dat was je eer te na. Bovendien zorgden een onvolledig dossier en losse eindjes voor stress, tijdverlies en vertraging.
Toen al dacht ik: ‘Dit moet toch anders kunnen – zonder dat je team overbelast raakt?’ Dus nu ik aan de “andere” kant zit, help ik precies daarbij.
Heb je alle cijfers goed onderbouwd? Zijn alle specificaties klaar? Heeft iedereen de vooraf gestelde vragen voor de accountant beantwoord? Zijn alle bestanden al online aangeleverd? De voorbereiding accountantscontrole is een veelomvattend proces. Maar het voordeel is: ik ken de theorie door en door en werk nauw samen met onze accountants, dus weet wat je moet opleveren. En omdat ik ook jarenlang aan “jouw kant” zat, ken ik je uitdagingen. En juist de brug tussen die 2 kan ik voor je slaan. Sterker nog: ik bouw hem, die brug. Samen met m’n collega’s regel ik dat je ontzorgt de accountantscontrole ingaat.
Ja, ik weet het, lekker containerbegrip dat ‘ontzorgen’. Dus even concreet, wat mijn collega’s en ik met pre audit voor je doen:
Mijn collega’s en ik gaan altijd voor een nauwe samenwerking met jouw team Finance. En die start al vóór de accountantscontrole, zodat jouw mensen taken mogen en kunnen loslaten.
Je schept hiermee meer structuur en inzicht en bespaart jouw finance professionals tijd en stress. Wat dat vervolgens betekent voor de accountantscontrole?
En dat zorgt er weer voor dat je minder tijd en financiële middelen hoeft te investeren in de controle.
Overigens gaat wat we doen – als je wilt – verder dan de voorbereiding accountantscontrole en de jaarafsluiting. Je kunt me ook vragen voor tussentijdse ondersteuning bij financiële vraagstukken of procesoptimalisatie. Denk aan het opschonen van tussenrekeningen, het verbeteren van rapportages, het stroomlijnen van administratieve processen of het opvangen van piekbelasting in je team. Zeg maar alles wat helpt om je organisatie structureel efficiënter te laten werken en jouw medewerkers te ontzorgen. Zodat zij focus kunnen houden op hun eigen taken.
Goed nieuws: je kunt met pre audit en de voorbereiding accountantscontrole nu al starten met het ontzorgen voor volgend jaar. Zullen we eens sparren over wat ik voor jou kan doen? Of wil je graag dat ik eens meekijk naar wat je in jouw organisatie nog verder kunt optimaliseren? Bel of mail me. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Manager Pre-Audit Services T +31 (0)314 369 111 E janjumelet@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk