Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De accountantscontrole komt er weer aan. Herken je dat gevoel van haast, stress en eindeloze lijstjes die je nog moet afwerken? Jan Jumelet wel. Hij studeerde Accountancy en werkte vervolgens 12 jaar aan bedrijfskant als controller. Nu hij sinds enige tijd bij ons nauw met onze accountants werkt, combineert hij al die kennis en ervaring. Met ‘Pre-audit’ diensten helpt hij ondernemers en finance-afdelingen met een soepele voorbereiding op de accountantscontrole. Want zo stelt Jan: “Dat scheelt ondernemers en controllers enorm veel stress, oponthoud en efficiency.” Hij vertelt je kort hoe dat werkt en welke voordelen je eruit kunt slepen.
Door Jan Jumelet, Manager Pre-Audit Services
Het zit nog fris in mijn geheugen: Elk jaar weer datzelfde spanningsveld. De accountantscontrole die eraan kwam, terwijl ik met mijn afdeling Finance al op volle toeren met het nieuwe jaar bezig was. De jaarafsluiting draaien, tussenrekeningen uitzoeken, definitieve maandrapportage opstellen – en dat allemaal naast het dagelijkse werk, waarbij onze focus al volop op het nieuwe jaar lag.
Tijd en capaciteit waren altijd schaars, deadlines naderden steevast “opeens” en de vooraf gestelde planning paste zelden. Maar als de accountant binnenkwam, moest “alles” kloppen, dat was je eer te na. Bovendien zorgden een onvolledig dossier en losse eindjes voor stress, tijdverlies en vertraging.
Toen al dacht ik: ‘Dit moet toch anders kunnen – zonder dat je team overbelast raakt?’ Dus nu ik aan de “andere” kant zit, help ik precies daarbij.
Heb je alle cijfers goed onderbouwd? Zijn alle specificaties klaar? Heeft iedereen de vooraf gestelde vragen voor de accountant beantwoord? Zijn alle bestanden al online aangeleverd? De voorbereiding accountantscontrole is een veelomvattend proces. Maar het voordeel is: ik ken de theorie door en door en werk nauw samen met onze accountants, dus weet wat je moet opleveren. En omdat ik ook jarenlang aan “jouw kant” zat, ken ik je uitdagingen. En juist de brug tussen die 2 kan ik voor je slaan. Sterker nog: ik bouw hem, die brug. Samen met m’n collega’s regel ik dat je ontzorgt de accountantscontrole ingaat.
Ja, ik weet het, lekker containerbegrip dat ‘ontzorgen’. Dus even concreet, wat mijn collega’s en ik met pre audit voor je doen:
Mijn collega’s en ik gaan altijd voor een nauwe samenwerking met jouw team Finance. En die start al vóór de accountantscontrole, zodat jouw mensen taken mogen en kunnen loslaten.
Je schept hiermee meer structuur en inzicht en bespaart jouw finance professionals tijd en stress. Wat dat vervolgens betekent voor de accountantscontrole?
En dat zorgt er weer voor dat je minder tijd en financiële middelen hoeft te investeren in de controle.
Overigens gaat wat we doen – als je wilt – verder dan de voorbereiding accountantscontrole en de jaarafsluiting. Je kunt me ook vragen voor tussentijdse ondersteuning bij financiële vraagstukken of procesoptimalisatie. Denk aan het opschonen van tussenrekeningen, het verbeteren van rapportages, het stroomlijnen van administratieve processen of het opvangen van piekbelasting in je team. Zeg maar alles wat helpt om je organisatie structureel efficiënter te laten werken en jouw medewerkers te ontzorgen. Zodat zij focus kunnen houden op hun eigen taken.
Goed nieuws: je kunt met pre audit en de voorbereiding accountantscontrole nu al starten met het ontzorgen voor volgend jaar. Zullen we eens sparren over wat ik voor jou kan doen? Of wil je graag dat ik eens meekijk naar wat je in jouw organisatie nog verder kunt optimaliseren? Bel of mail me. Mijn collega’s en ik helpen je graag.
Manager Pre-Audit Services T +31 (0)314 369 111 E janjumelet@stolwijkkelderman.nl
Actueel
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
Gedragsverandering in organisaties: doorbreek patronen en stimuleer eigenaarschap
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
Waar begin ik? Die vraag krijgen we met regelmaat van ondernemers die weten dat ze een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moeten hebben, maar niet goed weten hoe ze dit praktisch aanpakken. Sommigen zien het als een verplichte checklist waar ze vooral “aan moeten voldoen.” Anderen zien het belang wel, maar weten niet hoe ze zorgen […]
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk