Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vertrouwenspersoon verplicht voor iedere medewerker?
1,2 miljoen medewerkers in Nederland krijgen tijdens hun werk te maken met ongewenste omgangsvormen. Het lukt al jaren niet om dit aantal terug te dringen. Vandaar dat er een wetsvoorstel ingediend is waarbij iedere medewerker recht heeft op toegang tot een vertrouwenspersoon.
Op 7 oktober 2020 is het wetsvoorstel voor een aanpassing van de Arbeidsomstandigheden wet voor het verplicht stellen van de vertrouwenspersoon bij de Tweede Kamer ingediend.
In Nederland krijgen 1,2 miljoen medewerkers te maken met pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, discriminatie en andere ongewenste omgangsvormen. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid van medewerkers en de werksfeer en het veroorzaakt uitval.
Het doel van het wetsvoorstel is dat iedere medewerker wettelijk het recht heeft op toegang tot een vertrouwenspersoon. Tevens verstevigt het voorstel de positie van de vertrouwenspersoon binnen organisaties. Deze aanpassing van de wet zal bijdragen aan het terugdringen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer en creëert zo een veilige werkomgeving voor álle medewerker.
Op dit moment heeft nog lang niet iedere medewerker toegang tot een vertrouwenspersoon en is de positie van de vertrouwenspersoon vaak nog onvoldoende stevig verankerd in organisaties. Terwijl een vertrouwenspersoon juist een belangrijke rol kan spelen in het voorkomen en beperken van de impact van ongewenste omgangsvormen. Bij een vertrouwenspersoon kun je in vertrouwen, in een veilige omgeving, je verhaal kwijt. Dit leidt tot de-escalatie en minder verzuim.
De behandeling van het wetsvoorstel laat helaas nog steeds op zich wachten. Een definitieve datum waarop het voorstel wordt behandeld is ook nog niet bekend.
Een vertrouwenspersoon in je organisatie kan van grote waarde zijn. Waarom zou je wachten tot het wetsvoorstel ingevoerd wordt, als je ook nu al van de voordelen kunt profiteren?
Onze collega Remco Lefering kan je nu al, vooruitlopend op de wetswijziging, ondersteunen op het gebied van psycho-sociale arbeidsbelasting en daarbij het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Neem gerust contact met Remco op als je hier vragen over hebt of als je wilt weten wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn. Je kunt hem telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Wil je meer lezen over ongewenste omgangsvormen op de werkvloer? Dan is dit artikel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zeker de moeite waard.
Actueel
Subsidie praktijkleren 2025 – Wij helpen je aanvragen
Massaal bezwaar belastingrente nu voor meer belastingen
Voorjaarsnota 2025: wat zijn de belangrijke wijzigingen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
Vrijdag 18 april is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. In deze plannen staan zowel lastenverlichtingen als lastenverzwaringen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen voor ondernemers, werkgevers en huishoudens? Let op! Onderstaande voorgenomen wijzigingen moeten nog in wetsvoorstellen worden gegoten en de Tweede en Eerste Kamer moeten ze vervolgens nog goedkeuren. Voorgenomen wijzigingen voor ondernemers en werkgevers Voorgenomen […]
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk