Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vertrouwenspersoon verplicht voor iedere medewerker?
1,2 miljoen medewerkers in Nederland krijgen tijdens hun werk te maken met ongewenste omgangsvormen. Het lukt al jaren niet om dit aantal terug te dringen. Vandaar dat er een wetsvoorstel ingediend is waarbij iedere medewerker recht heeft op toegang tot een vertrouwenspersoon.
Op 7 oktober 2020 is het wetsvoorstel voor een aanpassing van de Arbeidsomstandigheden wet voor het verplicht stellen van de vertrouwenspersoon bij de Tweede Kamer ingediend.
In Nederland krijgen 1,2 miljoen medewerkers te maken met pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, discriminatie en andere ongewenste omgangsvormen. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid van medewerkers en de werksfeer en het veroorzaakt uitval.
Het doel van het wetsvoorstel is dat iedere medewerker wettelijk het recht heeft op toegang tot een vertrouwenspersoon. Tevens verstevigt het voorstel de positie van de vertrouwenspersoon binnen organisaties. Deze aanpassing van de wet zal bijdragen aan het terugdringen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer en creëert zo een veilige werkomgeving voor álle medewerker.
Op dit moment heeft nog lang niet iedere medewerker toegang tot een vertrouwenspersoon en is de positie van de vertrouwenspersoon vaak nog onvoldoende stevig verankerd in organisaties. Terwijl een vertrouwenspersoon juist een belangrijke rol kan spelen in het voorkomen en beperken van de impact van ongewenste omgangsvormen. Bij een vertrouwenspersoon kun je in vertrouwen, in een veilige omgeving, je verhaal kwijt. Dit leidt tot de-escalatie en minder verzuim.
De behandeling van het wetsvoorstel laat helaas nog steeds op zich wachten. Een definitieve datum waarop het voorstel wordt behandeld is ook nog niet bekend.
Een vertrouwenspersoon in je organisatie kan van grote waarde zijn. Waarom zou je wachten tot het wetsvoorstel ingevoerd wordt, als je ook nu al van de voordelen kunt profiteren?
Onze collega Remco Lefering kan je nu al, vooruitlopend op de wetswijziging, ondersteunen op het gebied van psycho-sociale arbeidsbelasting en daarbij het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Neem gerust contact met Remco op als je hier vragen over hebt of als je wilt weten wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn. Je kunt hem telefonisch (06 2260 3630) of per mail bereiken.
Wil je meer lezen over ongewenste omgangsvormen op de werkvloer? Dan is dit artikel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zeker de moeite waard.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk