Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verantwoording doorbetaling doelgroepenvervoer door gemeenten
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor verschillende vormen van vervoer. Welke afspraken zijn er gemaakt over de vergoeding van de gevolgen van het coronavirus?
In verband met het coronavirus en de maatregelen die de overheid genomen heeft om verspreiding van het virus te beperken is het gebruik van doelgroepenvervoer sinds maart 2020 fors gedaald. Als gevolg daarvan hebben vervoerders nagenoeg geen inkomsten uit vervoer, terwijl de vaste kosten van de ondernemingen gewoon doorliepen. Deze kosten bedragen ongeveer 80% van de totale kosten.
Dit percentage is onderbouwd vanuit berekeningen die recent door Panteia op verzoek van taxibranche KNV zijn uitgevoerd. De uitgevoerde ritten worden volgens de afspraken in de contracten vergoed. Voor uitgevallen ritten is de lijn van VWS, OCW en de VNG om in de periode maart 2020 t/m juni 2020 80% door te blijven financieren. Dit gold tot 1 juli 2020.
Gemeenten ontvangen voor het door hen georganiseerde doelgroepenvervoer middelen in hun reguliere uitkering vanuit het gemeentefonds. Deze middelen kunnen worden ingezet voor de doorfinanciering.
Er wordt momenteel met de koepelorganisatie van vervoersbedrijven (KNV) overlegd om tot een model te komen. Dit kunnen gemeenten en vervoersbedrijven gebruiken bij het opstellen van de jaarrekeningen en bij het op juiste manier verantwoorden dat deze doorbetalingen een doelmatige en rechtmatige besteding van publiek geld zijn geweest. Het is voor vervoersbedrijven, die voor meerdere gemeenten werken, zeer wenselijk om middels één model verantwoording af te leggen.
Wil je hier meer over weten? Onze adviseurs zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar voor al je vragen.
Actueel
SLIM-regeling weer open voor mkb: vraag subsidie aan tot 30 september 2025
Teamuitje met reiskosten en maaltijden: onbelast of belast?
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 1 september 2025 kunnen mkb-ondernemers opnieuw subsidie aanvragen via de SLIM-regeling. Deze regeling stimuleert leren en ontwikkelen binnen het mkb en is bedoeld om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De aanvraagperiode loopt tot en met 30 september 2025. Wat is de SLIM-regeling? De SLIM-regeling staat voor: Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen. Met deze […]
Wanneer geldt de gerichte vrijstelling en wanneer niet? Organiseer je als werkgever een teamuitje en wil je reiskosten en maaltijden vergoeden? Dan is het belangrijk om te weten of deze kosten onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het antwoord hangt af van het karakter van het teamuitje: zakelijk of consumptief? Zakelijk of consumptief: dit is het […]
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk