Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vaststelling NOW 1.0: wanneer heb je een verklaring nodig?
Heb je een subsidie van € 25.000 of minder ontvangen, dan hoef je geen externe controleronde te laten doen. Wel wordt er steekproefsgewijs en op basis van risicoanalyses gecontroleerd.
Er zit grote verscheidenheid in de bedrijven die de NOW aanvragen. Bij de eindafrekening van de NOW wordt rekening gehouden met deze verschillen. Grote bedrijven met veel subsidie krijgen een uitgebreide controle, terwijl tegelijkertijd voorkomen wordt dat de administratieve lastendruk van kleine bedrijven boven het hoofd groeit.
Na afloop van een subsidieperiode (zowel NOW 1.0, NOW 2.0 als NOW 3.0) moeten werkgevers een definitieve aanvraag indienen. Hierin moet je o.a. het daadwerkelijk gerealiseerde omzetverlies opgeven. Of je bij deze aanvraag een accountantsverklaring óf een verklaring van een deskundige derde nodig hebt, is afhankelijk van de hoogte van het voorschot en het definitieve subsidiebedrag: is je voorschot lager dan € 20.000 en is je vastgestelde bedrag lager dan € 25.000 dan heb je géén derdenverklaring nodig.
Als je een voorschot van € 100.000 of meer hebt ontvangen, dan heb je een accountantsverklaring nodig. Voor dit bedrag dien je de verschillende aanvragen van de loonheffingennummers in je organisatie bij elkaar op te tellen. Doe je als onderdeel van een groep/ concern een aanvraag op werkmaatschappijniveau (op grond van artikel 6a van de NOW 1.0) dan heb je ook een accountantsverklaring nodig.
Ontvang je een voorschot van minder dan € 100.000 maar is het bedrag bij vaststelling € 125.000 of meer, dan moet je ook een accountantsverklaring overleggen. Je moet zelf inschatten of de subsidie op € 125.000 of meer zal worden vastgesteld. Hiervoor kun je de simulatietool gebruiken.
Ligt het voorschot boven de € 20.000 of het vastgestelde bedrag boven de € 25.000, dan moet je een verklaring van een derde overleggen die het omzetverlies bevestigt. Hiervoor kun je terecht bij een administratiekantoor, belastingadviseur, accountant of brancheorganisatie.
Heb je een accountants- of derdenverklaring nodig? Vraag deze dan op tijd aan, zodat er voorbereidingen getroffen kunnen worden om tot een controleerbare administratie als basis voor je verantwoording te komen.
Het loket voor het indienen van de aanvraag tot vaststelling van de NOW 1.0 is sinds 7 oktober geopend. Vanaf die datum heb je 24 weken de tijd om je aanvraag in te dienen als je een verklaring van een derde nodig hebt.
Heb je een accountantsverklaring nodig voor je aanvraag, dan heb je 38 weken de tijd vanaf 7 oktober. Het is dan wellicht mogelijk om het onderzoek mee te laten lopen met de jaarrekening of jaarafsluiting. 38 weken klinkt als een heel lange tijd, maar wij adviseren om hier spoedig mee te beginnen.
Je moet de aanvraag voor vaststelling bij het UWV indienen. Daarin moet je o.a. aangeven dat je alles naar waarheid ingevuld hebt en je aan alle verplichtingen hebt gehouden. Zorg dat je administratie goed op orde is, want je kunt gecontroleerd worden.
Het kan gebeuren dat je NOW-subsidie aangevraagd hebt, maar achteraf blijkt dat je hier geen recht op hebt, bijvoorbeeld omdat je gerealiseerde omzetverlies lager is dan 20%. Je moet het voorschot dan terugbetalen. Je vraagt een nihilstelling aan door in het aanvraagformulier je omzetpercentage (< 20%) in te voeren. Je hebt daar geen accountantsverklaring voor nodig.
Het is ook mogelijk om de aanvraag in te trekken en het voorschot terug te betalen.
Kom je er niet uit met je aanvraag? Twijfel je of je een verklaring nodig hebt en van wie? Onze adviseurs staan voor je klaar. Zij zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar.
Actueel
Nieuw Stolwijk Kelderman Deventer officieel geopend
Fiets van de zaak – Alles over bijtelling en onbelast vergoeden
Vanaf 1 juli strengere eisen overdrachtsbelasting bij juridische splitsing
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk