Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vaststelling NOW 1.0: wanneer heb je een verklaring nodig?
Heb je een subsidie van € 25.000 of minder ontvangen, dan hoef je geen externe controleronde te laten doen. Wel wordt er steekproefsgewijs en op basis van risicoanalyses gecontroleerd.
Er zit grote verscheidenheid in de bedrijven die de NOW aanvragen. Bij de eindafrekening van de NOW wordt rekening gehouden met deze verschillen. Grote bedrijven met veel subsidie krijgen een uitgebreide controle, terwijl tegelijkertijd voorkomen wordt dat de administratieve lastendruk van kleine bedrijven boven het hoofd groeit.
Na afloop van een subsidieperiode (zowel NOW 1.0, NOW 2.0 als NOW 3.0) moeten werkgevers een definitieve aanvraag indienen. Hierin moet je o.a. het daadwerkelijk gerealiseerde omzetverlies opgeven. Of je bij deze aanvraag een accountantsverklaring óf een verklaring van een deskundige derde nodig hebt, is afhankelijk van de hoogte van het voorschot en het definitieve subsidiebedrag: is je voorschot lager dan € 20.000 en is je vastgestelde bedrag lager dan € 25.000 dan heb je géén derdenverklaring nodig.
Als je een voorschot van € 100.000 of meer hebt ontvangen, dan heb je een accountantsverklaring nodig. Voor dit bedrag dien je de verschillende aanvragen van de loonheffingennummers in je organisatie bij elkaar op te tellen. Doe je als onderdeel van een groep/ concern een aanvraag op werkmaatschappijniveau (op grond van artikel 6a van de NOW 1.0) dan heb je ook een accountantsverklaring nodig.
Ontvang je een voorschot van minder dan € 100.000 maar is het bedrag bij vaststelling € 125.000 of meer, dan moet je ook een accountantsverklaring overleggen. Je moet zelf inschatten of de subsidie op € 125.000 of meer zal worden vastgesteld. Hiervoor kun je de simulatietool gebruiken.
Ligt het voorschot boven de € 20.000 of het vastgestelde bedrag boven de € 25.000, dan moet je een verklaring van een derde overleggen die het omzetverlies bevestigt. Hiervoor kun je terecht bij een administratiekantoor, belastingadviseur, accountant of brancheorganisatie.
Heb je een accountants- of derdenverklaring nodig? Vraag deze dan op tijd aan, zodat er voorbereidingen getroffen kunnen worden om tot een controleerbare administratie als basis voor je verantwoording te komen.
Het loket voor het indienen van de aanvraag tot vaststelling van de NOW 1.0 is sinds 7 oktober geopend. Vanaf die datum heb je 24 weken de tijd om je aanvraag in te dienen als je een verklaring van een derde nodig hebt.
Heb je een accountantsverklaring nodig voor je aanvraag, dan heb je 38 weken de tijd vanaf 7 oktober. Het is dan wellicht mogelijk om het onderzoek mee te laten lopen met de jaarrekening of jaarafsluiting. 38 weken klinkt als een heel lange tijd, maar wij adviseren om hier spoedig mee te beginnen.
Je moet de aanvraag voor vaststelling bij het UWV indienen. Daarin moet je o.a. aangeven dat je alles naar waarheid ingevuld hebt en je aan alle verplichtingen hebt gehouden. Zorg dat je administratie goed op orde is, want je kunt gecontroleerd worden.
Het kan gebeuren dat je NOW-subsidie aangevraagd hebt, maar achteraf blijkt dat je hier geen recht op hebt, bijvoorbeeld omdat je gerealiseerde omzetverlies lager is dan 20%. Je moet het voorschot dan terugbetalen. Je vraagt een nihilstelling aan door in het aanvraagformulier je omzetpercentage (< 20%) in te voeren. Je hebt daar geen accountantsverklaring voor nodig.
Het is ook mogelijk om de aanvraag in te trekken en het voorschot terug te betalen.
Kom je er niet uit met je aanvraag? Twijfel je of je een verklaring nodig hebt en van wie? Onze adviseurs staan voor je klaar. Zij zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk