Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / UBO-registratie is gestart, welke stappen moet je doorlopen?
Sinds 27 september bestaat het zogenoemde UBO-register. De invoering van dit register heeft niet alleen de nodige impact voor eigenaren van besloten vennootschappen maar bijvoorbeeld ook voor de bestuurders van andere rechtspersonen. UBO (Ultimate Beneficial Owner) is elke natuurlijke persoon die meer dan 25% van de aandelen of stemrechten in een juridische entiteit heeft. Is het niet mogelijk om een UBO aan te wijzen, dan is de hoger leidinggevende de UBO. In zo’n geval spreken van een pseudo-UBO. Wij besteden uitgebreid aandacht aan de nieuwe UBO-wetgeving en hebben zelfs een stappenplan opgesteld. Een download vind je onderaan dit bericht.
De Kamer van Koophandel is kort geleden begonnen met het opvragen van gegevens van de UBO’s van Nederlandse rechtspersonen. Grote kans dat je al een brief van de Kamer van Koophandel hebt ontvangen waarin verzocht wordt om binnen 6 weken opgave te doen van de UBO. Dit is nogal voorbarig: voor op 27 september 2020 bestaande rechtspersonen geldt dat zij 18 maanden de tijd hebben om hun UBO(‘s) in te schrijven. Dat de UBO-registratie plaats moet gaan vinden is zeker, dus het is goed hier nu al aandacht aan te besteden.
In het UBO-register is de naam van de UBO voor iedereen zichtbaar. Ook de omvang en soort van het belang van de UBO in de rechtspersoon wordt vastgelegd. Verder vindt registratie plaats van de geboortemaand, het geboortejaar, de nationaliteit, de woonstaat en de aard en omvang van het belang in de juridische entiteit.
Aanvullende, verplicht over de UBO, aan te leveren gegevens – zoals bijvoorbeeld geboortedag, -plaats en -land, het BSN-nummer van de UBO, het woonadres en de documentatie waarmee de UBO-status verplicht moet worden onderbouwd – zijn niet voor iedereen zichtbaar. Dit niet-openbare gedeelte van het UBO-register is alleen toegankelijk voor met name overheidsinstellingen.
Op de website van de Kamer van Koophandel dien je de gegevens in te vullen over de UBO. Lees hieronder meer over het Nederlandse UBO-register of download het stappenplan waarin wij aandacht besteden aan de inschrijving van de UBO en de daarvoor benodigde aanvullende documentatie.
Lees hier meer over het Nederlandse UBO-register
Download hier het stappenplan UBO
Heb je vragen over de inschrijving in het UBO-register dan staan wij voor je klaar! Wil je meer weten over het verwerken en registreren van gegevens van UBO’s in het UBO-register? De adviseurs van het Stolwijk Kennisnetwerk helpen je om te bepalen of er sprake is van een plicht tot registratie van een UBO. Onze jurist Martijn Bloedjes is telefonisch (0314-369 111) en per e-mail (m.bloedjes@stolwijkkelderman.nl) bereikbaar voor al jouw vragen over dit onderwerp.
Actueel
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk