Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Trots op ons nieuwe SKN aanleverportaal
Jaarlijks voeren wij bij een groot aantal klanten de accountantscontrole uit. In het najaar doen we de zogenaamde ‘interim controle’: we kijken hoe de processen in de organisatie in elkaar steken en wat er mogelijk is qua bijschaven van zaken. Hiermee bereiden we de de uiteindelijke balanscontrole voor. Om deze uit te kunnen voeren hebben wij veel informatie van klanten nodig: stapels documenten, ieder jaar weer. Vroeger waren dat dikke mappen, te transporteren van en naar de klant. Zo werkt het gelukkig al lang niet meer. Nu zijn er digitale dossiers, voorzien van goede beveiliging. Een hele vooruitgang. Toch ontbrak er nog iets essentieels: overzicht.
Welke documenten hadden we al ontvangen? Waren ze allemaal compleet? Welke misten we nog? Natuurlijk hadden we altijd wel een checklist, maar toch was het overzicht er niet voldoende. Iets dat ik wel graag wilde: optimalisatie van het proces, ook voor onze klanten. En er waren meer collega’s met die wens: met collega’s Fleur, Jan Willem, Hester en Stefan gingen we aan de slag. Even later stonden we samen aan de wieg van het SKN Aanleverportaal.
Onze wensen waren helder: er moest meer overzicht komen voor ons én voor de klant. En de oplossing moest simpel in gebruik zijn: plug-and-play. Met wat vallen en opstaan, een paar kinderziektes en hier en daar wat aanpassingen werkt het SKN aanleverportaal – nu ongeveer een jaar na de start van onze projectgroep – stabiel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Ik hoor je denken “ja natuurlijk vind jij het goed, het is jouw project!”. Maar nee, ook gebruikers buiten onze projectgroep zijn enthousiast! Zo’n 75-80% van onze klanten is ondertussen overgestapt naar onze nieuwe werkwijze en ook zij zijn (gelukkig) tevreden en ervaren het portaal als zeer gebruiksvriendelijk.
Onder collega’s hebben we een tevredenheidsonderzoek gehouden. We vroegen hen hoe zij de tool ervaren. Maar liefst 90% van de collega’s geeft aan dat het werken in de portal ze goed bevalt. Daarbij moet ik wel zeggen dat accountants van nature erg kritisch zijn, dus er kwamen ook wat verbeterpunten terug. Geen probleem. Graag zelfs! We hebben daar meteen iets goeds mee gedaan.
Ons klantenbestand bij Stolwijk Kelderman is divers: in grote lijnen is dit in te delen in profit, non-profit, overheid en zorg. Het portaal is daarom gepersonaliseerd ingericht voor iedere sector. Met gebruikmaking van termen zoals deze gebruikt worden in de betreffende sectoren, zodat onze klanten begrijpen waar we het over hebben.
Het grote voordeel van het SKN Aanleverportaal is de groei van overzicht, structuur en planning. Voor klanten is het veel duidelijker wat zij moeten aanleveren, wat ze al aangeleverd hebben en wat nog ontbreekt. Alle betrokkenen kunnen per onderdeel bekijken wat de status is en kunnen waar nodig aanvullende informatie opvragen/geven.
Bijkomend voordeel: we kunnen tussentijds checken hoe het ervoor staat. Of alles aanwezig is om aan de slag te kunnen. Het uitstellen van een controle door het ontbreken van informatie is het laatste wat we willen. De planning van onze controles lijkt heel erg op de dienstregeling van het openbaar vervoer; een kleine wijziging heeft behoorlijke gevolgen.
Nu we met z’n allen thuiswerken, komen de voordelen van ons portaal nog beter naar voren. Alle feedback, vragen en opmerkingen over een dossier staan bij elkaar in het portaal. Geen losse mails meer of onvolledige informatie. En dat werkt echt heel fijn.
Dat het portaal er staat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Niets is minder waar. We zijn namelijk nog lang niet klaar. Ondanks dat het portaal staat als een huis, blijven we eraan werken om de processen verder te optimaliseren. Bovendien willen we het SKN Aanleverportaal nog breder inzetten dan alleen voor de jaarrekeningcontrole. Denk bijvoorbeeld ook aan het samenstellen van jaarrekeningen of aan aangiftes vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting.
Ben je nieuwsgierig geworden naar ons aanleverportaal? Of heb je een idee over hoe we het portaal nóg beter kunnen maken? Mail mij dan via e.v.d.broek@stolwijkkelderman.nl.
Edwin van den Broek RA
Actueel
Hoe weet je of nieuw talent een perfecte match kan worden?
Renting or purchasing a holiday home in the Netherlands – 4 tax issues to watch out for
Effectieve re-integratie vraagt om samenwerking casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
De versobering van de 30%-regeling wordt teruggedraaid. Het belastingvoordeel voor expats blijft bestaan, maar gaat terug naar 27% van het loon. De Tweede Kamer besloot in 2023 het fiscale voordeel van expats te versoberen. Het belastingvoordeel zou in eerste instantie stapsgewijs van 30% naar 10% worden bijgesteld. Nu zetten het kabinet en de coalitiepartijen toch […]
Stel je hebt vóór 2024 met de voormalige vrijstelling eigen woning (de ‘jubelton’) je kind belastingvrij geschonken. Mag je dan ook nog eenmalig verhoogd vrijgesteld schenken aan je kind? Dit zeggen de Belastingdienst en rechtbank daarover. Jaarlijks mag je belastingvrij schenken. Voor schenken aan je kind geldt in 2024 een maximumbedrag van € 6.633. Ook […]
Is er in jouw organisatie sprake van langdurige uitval door ziekte, dan ga je voor effectieve re-integratie: een proces dat ervoor zorgt dat een medewerker blijvend herstelt en duurzaam terugkeert in het werk. Daar maak ik me als casemanager hard voor, samen met een bedrijfsarts maar ook met een arbeidsdeskundige. Wie van ons doet wat? […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk