Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Trots op ons nieuwe SKN aanleverportaal
Jaarlijks voeren wij bij een groot aantal klanten de accountantscontrole uit. In het najaar doen we de zogenaamde ‘interim controle’: we kijken hoe de processen in de organisatie in elkaar steken en wat er mogelijk is qua bijschaven van zaken. Hiermee bereiden we de de uiteindelijke balanscontrole voor. Om deze uit te kunnen voeren hebben wij veel informatie van klanten nodig: stapels documenten, ieder jaar weer. Vroeger waren dat dikke mappen, te transporteren van en naar de klant. Zo werkt het gelukkig al lang niet meer. Nu zijn er digitale dossiers, voorzien van goede beveiliging. Een hele vooruitgang. Toch ontbrak er nog iets essentieels: overzicht.
Welke documenten hadden we al ontvangen? Waren ze allemaal compleet? Welke misten we nog? Natuurlijk hadden we altijd wel een checklist, maar toch was het overzicht er niet voldoende. Iets dat ik wel graag wilde: optimalisatie van het proces, ook voor onze klanten. En er waren meer collega’s met die wens: met collega’s Fleur, Jan Willem, Hester en Stefan gingen we aan de slag. Even later stonden we samen aan de wieg van het SKN Aanleverportaal.
Onze wensen waren helder: er moest meer overzicht komen voor ons én voor de klant. En de oplossing moest simpel in gebruik zijn: plug-and-play. Met wat vallen en opstaan, een paar kinderziektes en hier en daar wat aanpassingen werkt het SKN aanleverportaal – nu ongeveer een jaar na de start van onze projectgroep – stabiel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Ik hoor je denken “ja natuurlijk vind jij het goed, het is jouw project!”. Maar nee, ook gebruikers buiten onze projectgroep zijn enthousiast! Zo’n 75-80% van onze klanten is ondertussen overgestapt naar onze nieuwe werkwijze en ook zij zijn (gelukkig) tevreden en ervaren het portaal als zeer gebruiksvriendelijk.
Onder collega’s hebben we een tevredenheidsonderzoek gehouden. We vroegen hen hoe zij de tool ervaren. Maar liefst 90% van de collega’s geeft aan dat het werken in de portal ze goed bevalt. Daarbij moet ik wel zeggen dat accountants van nature erg kritisch zijn, dus er kwamen ook wat verbeterpunten terug. Geen probleem. Graag zelfs! We hebben daar meteen iets goeds mee gedaan.
Ons klantenbestand bij Stolwijk Kelderman is divers: in grote lijnen is dit in te delen in profit, non-profit, overheid en zorg. Het portaal is daarom gepersonaliseerd ingericht voor iedere sector. Met gebruikmaking van termen zoals deze gebruikt worden in de betreffende sectoren, zodat onze klanten begrijpen waar we het over hebben.
Het grote voordeel van het SKN Aanleverportaal is de groei van overzicht, structuur en planning. Voor klanten is het veel duidelijker wat zij moeten aanleveren, wat ze al aangeleverd hebben en wat nog ontbreekt. Alle betrokkenen kunnen per onderdeel bekijken wat de status is en kunnen waar nodig aanvullende informatie opvragen/geven.
Bijkomend voordeel: we kunnen tussentijds checken hoe het ervoor staat. Of alles aanwezig is om aan de slag te kunnen. Het uitstellen van een controle door het ontbreken van informatie is het laatste wat we willen. De planning van onze controles lijkt heel erg op de dienstregeling van het openbaar vervoer; een kleine wijziging heeft behoorlijke gevolgen.
Nu we met z’n allen thuiswerken, komen de voordelen van ons portaal nog beter naar voren. Alle feedback, vragen en opmerkingen over een dossier staan bij elkaar in het portaal. Geen losse mails meer of onvolledige informatie. En dat werkt echt heel fijn.
Dat het portaal er staat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Niets is minder waar. We zijn namelijk nog lang niet klaar. Ondanks dat het portaal staat als een huis, blijven we eraan werken om de processen verder te optimaliseren. Bovendien willen we het SKN Aanleverportaal nog breder inzetten dan alleen voor de jaarrekeningcontrole. Denk bijvoorbeeld ook aan het samenstellen van jaarrekeningen of aan aangiftes vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting.
Ben je nieuwsgierig geworden naar ons aanleverportaal? Of heb je een idee over hoe we het portaal nóg beter kunnen maken? Mail mij dan via e.v.d.broek@stolwijkkelderman.nl.
Edwin van den Broek RA
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk