Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Tips om verzuim aan te pakken
Negen op de tien ondernemers weten niet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren. Werkgevers kunnen veel doen om verzuim aan te pakken, met behulp van actieve verzuimbegeleiding en -beheersing. Ook positieve, energieke en betrokken werknemers helpen daarbij. Een aantal tips die u als ondernemer kunnen helpen bij een beter verzuimbeleid.
Maar verzuim bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg. Laat werknemers meedenken hoe verzuim te voorkomen is draagvlak creëren. Spreek waardering uit naar uw werknemers als het verzuim daalt.
Stuur op meer werkplezier door te focussen op wat werknemers energie geeft. Vraag hoe het werk bevalt, hoe de collegiale samenwerking verloopt en of er andere zaken binnen of buiten het werk spelen waar werknemers over zouden willen praten.
Met een RIE (risico – en inventarisatie evaluatie) kan snel en efficiënt inzicht verkregen worden in de arbeidsrisico’s. En met een PMO (periodiek medisch onderzoek) wordt in kaart gebracht hoe het staat met de fysieke en mentale fitheid van werknemers. Ondernemers die weten waar de risico’s schuilen, kunnen tijdig maatregelen nemen om uitval te voorkomen.
Wellicht is de werknemer zodanig ziek dat hij zijn reguliere werk niet kan uitvoeren, maar wel ander werk binnen het bedrijf kan verrichten. Vraag daarom of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn, zodat de werknemer zo snel mogelijk aan het werk kan. Dit bevordert het herstel en de re-integratie. Denk bij gebroken been bijvoorbeeld aan aangepaste werkplek of vervoer van en naar het werk.
Een arbeidsconflict is geen geldige reden voor een ziekmelding. Immers, als het conflict er niet zou zijn, kan de werknemer zijn werk gewoon doen. Een conflict kan wel de oorzaak zijn van verzuim en zo toch leiden tot een geldige ziekmelding. Maak een conflict in ieder geval bespreekbaar. Hoe eerder het conflict besproken wordt, hoe beter. Zo kan (onnodig) verzuim worden voorkomen.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk