Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Tips om verzuim aan te pakken
Negen op de tien ondernemers weten niet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren. Werkgevers kunnen veel doen om verzuim aan te pakken, met behulp van actieve verzuimbegeleiding en -beheersing. Ook positieve, energieke en betrokken werknemers helpen daarbij. Een aantal tips die u als ondernemer kunnen helpen bij een beter verzuimbeleid.
Maar verzuim bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg. Laat werknemers meedenken hoe verzuim te voorkomen is draagvlak creëren. Spreek waardering uit naar uw werknemers als het verzuim daalt.
Stuur op meer werkplezier door te focussen op wat werknemers energie geeft. Vraag hoe het werk bevalt, hoe de collegiale samenwerking verloopt en of er andere zaken binnen of buiten het werk spelen waar werknemers over zouden willen praten.
Met een RIE (risico – en inventarisatie evaluatie) kan snel en efficiënt inzicht verkregen worden in de arbeidsrisico’s. En met een PMO (periodiek medisch onderzoek) wordt in kaart gebracht hoe het staat met de fysieke en mentale fitheid van werknemers. Ondernemers die weten waar de risico’s schuilen, kunnen tijdig maatregelen nemen om uitval te voorkomen.
Wellicht is de werknemer zodanig ziek dat hij zijn reguliere werk niet kan uitvoeren, maar wel ander werk binnen het bedrijf kan verrichten. Vraag daarom of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn, zodat de werknemer zo snel mogelijk aan het werk kan. Dit bevordert het herstel en de re-integratie. Denk bij gebroken been bijvoorbeeld aan aangepaste werkplek of vervoer van en naar het werk.
Een arbeidsconflict is geen geldige reden voor een ziekmelding. Immers, als het conflict er niet zou zijn, kan de werknemer zijn werk gewoon doen. Een conflict kan wel de oorzaak zijn van verzuim en zo toch leiden tot een geldige ziekmelding. Maak een conflict in ieder geval bespreekbaar. Hoe eerder het conflict besproken wordt, hoe beter. Zo kan (onnodig) verzuim worden voorkomen.
Actueel
Checklist langdurig zieke medewerker – Jouw wettelijke to do’s
Hoeveel mag je belastingvrij schenken in 2025?
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een langdurig zieke medewerker, je wilt het niet voor de medewerker zelf, maar ook niet voor de continuïteit van je organisatie. Het kan namelijk leiden tot vertraging in projecten en legt extra druk bij andere medewerkers. Regelmatig contact en duidelijke afspraken helpen alle partijen. Daarnaast heb je als werkgever een aantal wettelijke verplichtingen. We hebben […]
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk