Skip to main content
15 april 2025

Te oud om te leren? Zo ondersteun je de ontwikkeling van oudere medewerkers

Worden ontwikkelmogelijkheden in jouw organisatie vooral ingezet voor jonge talenten? Dat is zonde. Ook oudere medewerkers willen zich blijven ontwikkelen en dat kunnen ze ook. Sterker nog: ze leren vaak met meer diepgang en motivatie dan je denkt. In deze blog leg ik uit waarom investeren in hun ontwikkeling loont en hoe je dat slim aanpakt op een manier die werkt in de praktijk en bij hun leerstijl past.

Door Marina van ’t Klaphek, HR Consultant

1. Waarom leren bij oudere medewerkers werkt

Het idee dat leren vooral iets is voor jongeren klopt niet. Onze hersenen blijven namelijk flexibel. Ook op latere leeftijd. Neurowetenschappelijk onderzoek (zie NEMO Kennislink) laat zien dat oudere medewerkers informatie misschien iets trager opnemen, maar wel dieper verwerken. Ze leren vooral als iets echt relevant is of praktisch toepasbaar. Denk aan het leren van een nieuw systeem dat hun werk makkelijker maakt of het overdragen van kennis aan collega’s.

2. Ontwikkeling oudere medewerkers: waarom het loont

Als ontwikkeling vooral wordt ingezet voor jong talent, voelen oudere collega’s zich al snel overgeslagen. Terwijl opleidingsmogelijkheden voor oudere medewekersjuist bijdragen aan:

  • Meer betrokkenheid en werkplezier
  • Betere mentale gezondheid
  • Minder verloop en uitval
  • Duurzame inzetbaarheid

Door hun ervaring slim in te zetten, benut je een goudmijn aan kennis. En in een krappe arbeidsmarkt is dit onbenutte potentieel simpelweg te waardevol om te laten liggen.

3. Zo maak je leren leeftijdsbewust en effectief

Een leeromgeving die werkt voor oudere medewerkers, ziet er vaak net iets anders uit dan voor starters. Wat wel werkt:

  • Koppel leren aan dagelijkse taken: houd het kort, relevant en praktisch
  • Combineer online en offline: blended learning is effectief en verbindend
  • Werk met buddy’s: laat jong en oud van elkaar leren
  • Vraag naar leervoorkeuren: een goed gesprek levert vaak meer op dan een standaard training

Kortom: maak leren persoonlijk, toepasbaar en afgestemd op de werkpraktijk.

4. Ontwikkeling oudere medewerkers begint bij een leergerichte werkcultuur

Leren moet geen ‘extraatje’ zijn, maar onderdeel van het dagelijks werk. Dat vraagt om een cultuur waarin:

  • Fouten maken mag. Het zijn kansen om te groeien.
  • Tijd en ruimte voor ontwikkeling vanzelfsprekend zijn.
  • Kwetsbaarheid normaal is. Zeggen dat je iets niet weet is oké
  • Oudere collega’s actief betrokken zijn bij veranderingen
  • Leergesprekken een vast onderdeel zijn in de gesprekscyclus
  • Leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven

Zo ontstaat er een organisatie waarin iedereen zich blijft ontwikkelen, ongeacht leeftijd.

5. Van kennisdrager naar mentor: benut ervaring slim

Oudere medewerkers zijn vaak een wandelende encyclopedie vol praktijkervaring. En die kennis is onschatbare waarde. Zet hen daarom niet alleen in als lerende, maar ook als mentor, coach of kennisbron. Denk aan rollen als:

  • begeleider voor nieuwe collega’s of trainees
  • sparringpartner bij innovatievraagstukken
  • brug tussen beleid en praktijk

Zo versterk je hun gevoel van waarde en draag je bij aan een lerende organisatie. Dat is pas duurzaam omgaan met talent.

Ontwikkeling oudere medewerkers stopt nooit, als je het goed aanpakt

Oudere medewerkers zijn niet ‘uitgeleerd’. Ze leren alleen anders. Door hun ontwikkeling serieus te nemen, vergroot je hun werkplezier en het potentieel van je hele team. Zet leren dus niet alleen in voor de toekomst, maar juist ook voor de mensen die het nu al waarmaken.

Benieuwd hoe je dit in jouw organisatie aanpakt?

Wil je ontdekken hoe je ook oudere medewerkers laat groeien in jouw organisatie? Bel of mail me gerust, mijn collega’s en ik denken graag met je mee.

Marina van t Klaphek

Marina van ’t Klaphek

HR-consultant
T +31 (0)6 8333 0227
E marinavantklaphek@vitaconluteijn.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?