Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Q&A – Antwoord op veel gestelde vragen Box 3 stelsel
Er bestaat veel praktische onduidelijkheid over box 3. Daarom een overzicht van een aantal van de meest gestelde vragen over het Box 3 stelsel en de antwoorden hierop.
Nee, niet precies. Wel bestaat er een uitgewerkt plan van het huidige demissionaire kabinet. Een eerste belangrijke aanzet was de zogenoemde contourennota voor box 3-heffing op basis van werkelijk rendement in 2022. In september 2023 verscheen vervolgens een concreet internetconsultatievoorstel. De vele reacties daarop hebben begin 2024 geleid tot een aanpassing. Het is afwachten wat het nieuwe kabinet gaat doen.
Het is nog steeds de bedoeling dat het nieuwe stelsel per 1 januari 2027 in werking treedt. Om deze deadline haalbaar te houden, moet het wetsvoorstel uiterlijk aanstaande Prinsjesdag worden ingediend. En daaraan voorafgaand moeten nog allerlei andere voorstellen worden gedaan en toetsingen plaatsvinden. Met de huidige stand van de kabinetsformatie lijkt uitstel van een nieuw Box 3 stelsel tot 2028 daarom niet ondenkbaar. Zeker als een nieuw kabinet keuzes zou maken die fors afwijken van het conceptwetsvoorstel dat er nu ligt.
Hierover gaat komende jurisprudentie van de Hoge Raad hopelijk meer duidelijkheid geven. In ieder geval houdt het nieuw voorgestelde Box 3 stelsel geen heffing meer in over forfaitaire inkomsten. Met het nieuwe stelsel zou de Belastingdienst belast heffen over het daadwerkelijke inkomen, zij het dat dit ook inkomen kan zijn bestaande uit waardestijgingen die nog niet door verkoop van bijvoorbeeld aandelen zijn gerealiseerd.
Of dit laatste mogelijk strijdig kan zijn met het EVRM, is de vraag. In ieder geval is belastingheffing over gerealiseerde inkomsten dat niet.
Bij ongerealiseerde inkomsten zou dat wellicht aan de orde kunnen zijn bij het eigen huis dat in waarde stijgt. Als je dan de belasting niet kunt betalen, zou strijdigheid misschien gesteld kunnen worden. Maar juist daarvoor geldt in het nieuwe Box 3 stelsel dat de Belastingdienst de inkomsten nog wel forfaitair bepaalt en dat systeem kennen we in Nederland al vele jaren.
Om te beginnen is dit geen vrije keuze. Om bezittingen als ondernemingsvermogen in box 1 aan te kunnen merken, moet je o.a. voldoen aan de eis dat je het bezit in de onderneming gebruikt. Zowel in box 1 als in het vernieuwde Box 3 stelsel worden straks de werkelijke inkomsten belast. In box 1 gebeurt dit nu al en volgens het voorgestelde wordt ook vastgoed in de nieuwe box 3 belast met vermogenswinstbelasting.
Zowel in box 1 als box 3 is straks sprake van een heffing bij daadwerkelijke realisatie van het inkomen. Wat dat betreft is er dan weinig verschil. Wel kent box 1 voor winst bijvoorbeeld de mkb-winstvrijstelling en kent het toekomstige Box 3 stelsel die niet. Tegelijkertijd zal er misschien net als nu een tariefverschil bestaan, maar daarover is nog niets bekend.
Nee. De Belastingdienst heeft verzoeken om ambtshalve vermindering bij mensen die geen bezwaar hebben ingediend tegen box 3 afgewezen. In het kader van de MB+-procedure is in de vier uitgekozen zaken voor de proefprocedure net de motivering bij het bezwaarschrift ingediend en dat bezwaar wordt nu behandeld. Vast staat dat deze bezwaren worden afgewezen en vervolgens wordt beroep ingesteld. Het kan nog geruime tijd duren voor over deze kwestie een eindoordeel wordt geveld.
Dit betreft andere vragen dan in de MB+-procedures. Het gaat vooral over het rechtsherstel dat na het kerstavondarrest is geboden. De Hoge Raad heeft aangegeven dat mensen die het oneens zijn met het geboden rechtsherstel omdat dit volgens hen niet ver genoeg gaat, die vraag weer kunnen voorleggen aan de rechter. Dat kon en kan bij aanslagen waarvan de bezwaartermijn nog niet was verstrekken via regulier bezwaar en in andere gevallen via een verzoek om ambtshalve vermindering.
Los van deze gevallen, waren er ook lopende procedures bij lagere rechters toen de Hoge Raad het kerstavondarrest wees. Ook daarin speelde de vraag of het rechtsherstel voldoende is/was. Een aantal van deze zaken ligt nu bij de Hoge Raad en daarin is conclusie gewezen.
De hoop is dat met deze zaken duidelijk wordt of de rechtsherstelwet en overbruggingswet EVRM-proof zijn. Als dat in bepaalde gevallen niet zo blijkt te zijn, is de hoop dat de Hoge Raad aangeeft hoe het werkelijke inkomen in zijn algemeenheid moet worden berekend als je een beroep wilt doen op een werkelijk lager inkomen.
Dat is niet in zijn algemeenheid te zeggen, omdat nog onduidelijk is wat de Hoge Raad gaat beslissen. Zolang je meent dat het werkelijke inkomen lager is dan het forfaitaire box 3-inkomen dat aan de aanslag ten grondslag ligt, bestaat de mogelijkheid dat de aanslag naderhand te hoog blijkt te zijn. Ter behoud van rechten zou je dan bezwaar kunnen maken. In alle gevallen waarin het werkelijke inkomen overduidelijk hoger ligt, is dit zinloos als het box 3 betreft.
Bron: SRA
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk