Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik medewerker van ander vervoer dan auto/fiets – Hoe zit dat?
Je stelt een medewerker een scooter of ander vervoermiddel dan een auto of fiets ter beschikking. Wat telt dan bij privégebruik door de medewerker?
Maakt een medewerker privé gebruik van een vervoermiddel dat jij hem als werkgever ter beschikking hebt gesteld, maar dat wat anders is dan een auto/fiets (bijvoorbeeld een motor, bromfiets of scooter), dan tel je de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik bij het loon van de bewuste medewerker.
Om het aantal privékilometers vast te stellen, kun je gebruik maken van een rittenregistratie. De waarde in het economisch verkeer is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs. Dit tel je bij het loon voor de medewerker, maar je mag dit ook aanwijzen als eindheffingsloon als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte.
De kilometerprijs bestaat uit kosten voor:
De eigen bijdrage voor het privégebruik houd je in op het nettoloon. De voorwaarden:
De eigen bijdrage komt in mindering op de bijtelling. Deze aftrek mag niet hoger zijn dan de te belasten waarde.
Je stelt een medewerker een scooter ter beschikking. De medewerker rijdt met de scooter 10.000 kilometer per jaar. De totale kosten zijn € 2.500 per kalenderjaar. De werkelijke kilometerprijs is € 0,25 (€ 2.500 : 10.000).
Uit de rittenregistratie blijkt dat de medewerker in een maand 300 kilometer privé heeft gereden met de scooter. De waarde van dit privégebruik is € 75 (300 x € 0,25). De eigen bijdrage van de medewerker is € 25. Je telt € 50 bij het loon van de medewerker.
De kilometers voor woon-werkverkeer zijn geen privékilometers. Onder woon-werkverkeer vallen ook de kilometers die een medewerker in de loop van een werkdag rijdt tussen de plek van het werk en de woning, bijvoorbeeld om thuis te lunchen.
De kilometers die een medewerker om privéredenen omrijdt naar of van het werk zijn wel privégebruik. Bijvoorbeeld extra kilometers om een kind naar de crèche te brengen of om boodschappen te doen.
Als een medewerker reist met een vervoermiddel dat je als werkgever ter beschikking stelt, is sprake van vervoer vanwege de werkgever. Geef je hiervoor een kilometervergoeding, dan is dat loon van de medewerker. Als dit gebruikelijk is, mag je dit ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaal je 80% eindheffing.
In hoofdstuk 23 van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst lees je meer informatie over vervoer en reiskosten.
Bron: Forum Salaris
Actueel
Salariswijzigingen per 1 juli 2025 en veranderingen in vergoedingen vanaf 2026
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet op 3 juni 2025 is gevallen, gaan diverse salariswijzigingen in 2025 en vergoedingen in 2026 gewoon door. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Lees hier relevante aanpassingen per 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder. Wat verandert er per 1 juli 2025 Vooruitblik op 2026: wat verandert […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk