Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik medewerker van ander vervoer dan auto/fiets – Hoe zit dat?
Je stelt een medewerker een scooter of ander vervoermiddel dan een auto of fiets ter beschikking. Wat telt dan bij privégebruik door de medewerker?
Maakt een medewerker privé gebruik van een vervoermiddel dat jij hem als werkgever ter beschikking hebt gesteld, maar dat wat anders is dan een auto/fiets (bijvoorbeeld een motor, bromfiets of scooter), dan tel je de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik bij het loon van de bewuste medewerker.
Om het aantal privékilometers vast te stellen, kun je gebruik maken van een rittenregistratie. De waarde in het economisch verkeer is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs. Dit tel je bij het loon voor de medewerker, maar je mag dit ook aanwijzen als eindheffingsloon als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte.
De kilometerprijs bestaat uit kosten voor:
De eigen bijdrage voor het privégebruik houd je in op het nettoloon. De voorwaarden:
De eigen bijdrage komt in mindering op de bijtelling. Deze aftrek mag niet hoger zijn dan de te belasten waarde.
Je stelt een medewerker een scooter ter beschikking. De medewerker rijdt met de scooter 10.000 kilometer per jaar. De totale kosten zijn € 2.500 per kalenderjaar. De werkelijke kilometerprijs is € 0,25 (€ 2.500 : 10.000).
Uit de rittenregistratie blijkt dat de medewerker in een maand 300 kilometer privé heeft gereden met de scooter. De waarde van dit privégebruik is € 75 (300 x € 0,25). De eigen bijdrage van de medewerker is € 25. Je telt € 50 bij het loon van de medewerker.
De kilometers voor woon-werkverkeer zijn geen privékilometers. Onder woon-werkverkeer vallen ook de kilometers die een medewerker in de loop van een werkdag rijdt tussen de plek van het werk en de woning, bijvoorbeeld om thuis te lunchen.
De kilometers die een medewerker om privéredenen omrijdt naar of van het werk zijn wel privégebruik. Bijvoorbeeld extra kilometers om een kind naar de crèche te brengen of om boodschappen te doen.
Als een medewerker reist met een vervoermiddel dat je als werkgever ter beschikking stelt, is sprake van vervoer vanwege de werkgever. Geef je hiervoor een kilometervergoeding, dan is dat loon van de medewerker. Als dit gebruikelijk is, mag je dit ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaal je 80% eindheffing.
In hoofdstuk 23 van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst lees je meer informatie over vervoer en reiskosten.
Bron: Forum Salaris
Actueel
SLIM-regeling weer open voor mkb: vraag subsidie aan tot 30 september 2025
Teamuitje met reiskosten en maaltijden: onbelast of belast?
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 1 september 2025 kunnen mkb-ondernemers opnieuw subsidie aanvragen via de SLIM-regeling. Deze regeling stimuleert leren en ontwikkelen binnen het mkb en is bedoeld om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De aanvraagperiode loopt tot en met 30 september 2025. Wat is de SLIM-regeling? De SLIM-regeling staat voor: Stimuleringsregeling Leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen. Met deze […]
Wanneer geldt de gerichte vrijstelling en wanneer niet? Organiseer je als werkgever een teamuitje en wil je reiskosten en maaltijden vergoeden? Dan is het belangrijk om te weten of deze kosten onder de gerichte vrijstellingen vallen. Het antwoord hangt af van het karakter van het teamuitje: zakelijk of consumptief? Zakelijk of consumptief: dit is het […]
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk