Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik medewerker van ander vervoer dan auto/fiets – Hoe zit dat?
Je stelt een medewerker een scooter of ander vervoermiddel dan een auto of fiets ter beschikking. Wat telt dan bij privégebruik door de medewerker?
Maakt een medewerker privé gebruik van een vervoermiddel dat jij hem als werkgever ter beschikking hebt gesteld, maar dat wat anders is dan een auto/fiets (bijvoorbeeld een motor, bromfiets of scooter), dan tel je de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik bij het loon van de bewuste medewerker.
Om het aantal privékilometers vast te stellen, kun je gebruik maken van een rittenregistratie. De waarde in het economisch verkeer is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs. Dit tel je bij het loon voor de medewerker, maar je mag dit ook aanwijzen als eindheffingsloon als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte.
De kilometerprijs bestaat uit kosten voor:
De eigen bijdrage voor het privégebruik houd je in op het nettoloon. De voorwaarden:
De eigen bijdrage komt in mindering op de bijtelling. Deze aftrek mag niet hoger zijn dan de te belasten waarde.
Je stelt een medewerker een scooter ter beschikking. De medewerker rijdt met de scooter 10.000 kilometer per jaar. De totale kosten zijn € 2.500 per kalenderjaar. De werkelijke kilometerprijs is € 0,25 (€ 2.500 : 10.000).
Uit de rittenregistratie blijkt dat de medewerker in een maand 300 kilometer privé heeft gereden met de scooter. De waarde van dit privégebruik is € 75 (300 x € 0,25). De eigen bijdrage van de medewerker is € 25. Je telt € 50 bij het loon van de medewerker.
De kilometers voor woon-werkverkeer zijn geen privékilometers. Onder woon-werkverkeer vallen ook de kilometers die een medewerker in de loop van een werkdag rijdt tussen de plek van het werk en de woning, bijvoorbeeld om thuis te lunchen.
De kilometers die een medewerker om privéredenen omrijdt naar of van het werk zijn wel privégebruik. Bijvoorbeeld extra kilometers om een kind naar de crèche te brengen of om boodschappen te doen.
Als een medewerker reist met een vervoermiddel dat je als werkgever ter beschikking stelt, is sprake van vervoer vanwege de werkgever. Geef je hiervoor een kilometervergoeding, dan is dat loon van de medewerker. Als dit gebruikelijk is, mag je dit ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaal je 80% eindheffing.
In hoofdstuk 23 van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst lees je meer informatie over vervoer en reiskosten.
Bron: Forum Salaris
Actueel
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk