Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik medewerker van ander vervoer dan auto/fiets – Hoe zit dat?
Je stelt een medewerker een scooter of ander vervoermiddel dan een auto of fiets ter beschikking. Wat telt dan bij privégebruik door de medewerker?
Maakt een medewerker privé gebruik van een vervoermiddel dat jij hem als werkgever ter beschikking hebt gesteld, maar dat wat anders is dan een auto/fiets (bijvoorbeeld een motor, bromfiets of scooter), dan tel je de waarde in het economisch verkeer van het privégebruik bij het loon van de bewuste medewerker.
Om het aantal privékilometers vast te stellen, kun je gebruik maken van een rittenregistratie. De waarde in het economisch verkeer is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs. Dit tel je bij het loon voor de medewerker, maar je mag dit ook aanwijzen als eindheffingsloon als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte.
De kilometerprijs bestaat uit kosten voor:
De eigen bijdrage voor het privégebruik houd je in op het nettoloon. De voorwaarden:
De eigen bijdrage komt in mindering op de bijtelling. Deze aftrek mag niet hoger zijn dan de te belasten waarde.
Je stelt een medewerker een scooter ter beschikking. De medewerker rijdt met de scooter 10.000 kilometer per jaar. De totale kosten zijn € 2.500 per kalenderjaar. De werkelijke kilometerprijs is € 0,25 (€ 2.500 : 10.000).
Uit de rittenregistratie blijkt dat de medewerker in een maand 300 kilometer privé heeft gereden met de scooter. De waarde van dit privégebruik is € 75 (300 x € 0,25). De eigen bijdrage van de medewerker is € 25. Je telt € 50 bij het loon van de medewerker.
De kilometers voor woon-werkverkeer zijn geen privékilometers. Onder woon-werkverkeer vallen ook de kilometers die een medewerker in de loop van een werkdag rijdt tussen de plek van het werk en de woning, bijvoorbeeld om thuis te lunchen.
De kilometers die een medewerker om privéredenen omrijdt naar of van het werk zijn wel privégebruik. Bijvoorbeeld extra kilometers om een kind naar de crèche te brengen of om boodschappen te doen.
Als een medewerker reist met een vervoermiddel dat je als werkgever ter beschikking stelt, is sprake van vervoer vanwege de werkgever. Geef je hiervoor een kilometervergoeding, dan is dat loon van de medewerker. Als dit gebruikelijk is, mag je dit ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaal je 80% eindheffing.
In hoofdstuk 23 van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst lees je meer informatie over vervoer en reiskosten.
Bron: Forum Salaris
Actueel
Vennootschapsbelasting 2026: soms meer aftrek gemengde kosten
Reminder: SDE++ subsidie 2025 aanvragen kan vanaf 7 oktober
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stemt de Eerste Kamer in, dan veranderen per 1 januari 2026 de regels voor de aftrek van gemengde kosten in de Vennootschapsbelasting (Vpb). Het doel: de berekening van de aftrek vereenvoudigen en in sommige gevallen méér aftrekbaar maken. Wat zijn de fiscale consequenties? Wat zijn gemengde kosten? Gemengde kosten zijn zakelijke uitgaven die ook een […]
Vanaf 7 oktober 2025 kunnen bedrijven en organisaties opnieuw subsidie aanvragen via de SDE++ regeling. Deze subsidie ondersteunt projecten die grootschalig hernieuwbare energie opwekken en het gebruik van techniek die CO2-uitstoot vermindert. Voor deze nieuwe subsidieronde is € 8 miljard beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 6 november 2025 17:00 uur via de SDE-aanvraagpagina van […]
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk