Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Personeel net boven minimumloon? Extra loonkostenvoordeel!
Heeft u werknemers in dienst met een loon tussen 100% en 120% van het wettelijk minimumloon, dan heeft u vanaf 2017 een loonkostenvoordeel. Dit voordeel kan oplopen tot € 2.000 per jaar per werknemer.
Het loonkostenvoordeel dat op 1 januari 2017 van start gaat, wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) genoemd. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
Tip: Voor een werknemer die jonger is dan 23 jaar, kunt u ook recht hebben op het LIV als deze werknemer minimaal 100% en maximaal 120% van het wettelijke minimumloon dat geldt voor een 23-jarige.
U krijgt per jaar maximaal € 2.000 voordeel op de loonkosten per aangenomen werknemer die 100-110% van het minimumloon verdient. Het maximale voordeel bedraagt € 1.000 voor een aangenomen werknemer met een minimumloon tussen de 110% en 120%.
Let op! Er zijn nog een aantal aanpassingen te verwachten in de voorwaarden van het LIV. In plaats van 38 uur per week zal waarschijnlijk worden uitgegaan van een 40-urige werkweek. De bovengrens van 120% gaat nog omhoog naar 125%.
Komt u in aanmerking voor het LIV, dan hoeft u daarvoor niet zelf een aanvraag in te dienen. Het UWV bepaalt het recht en de hoogte aan de hand van de gegevens in de polisadministratie. Daarbij geldt de stand van zaken per 1 mei van het volgende jaar. Aan de hand van gegevens uit de polisadministratie van het UWV keert de Belastingdienst het voordeel over 2017 automatisch in het najaar van 2018 aan u uit.
Let op! Voor het LIV is niet vereist dat de werknemer op of na 1 januari 2017 in dienst treedt. Ook bestaande werknemers die verder aan de voorwaarden voldoen, komen per 1 januari in aanmerking voor het LIV.
Tip: Wilt u alvast weten of u recht heeft op het LIV en/of een premiekorting? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een speciale ‘Regelhulp Premiekortingen en LIV’ uitgebracht voor werkgevers.
Bron: SRA
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk