Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Personeel net boven minimumloon? Extra loonkostenvoordeel!
Heeft u werknemers in dienst met een loon tussen 100% en 120% van het wettelijk minimumloon, dan heeft u vanaf 2017 een loonkostenvoordeel. Dit voordeel kan oplopen tot € 2.000 per jaar per werknemer.
Het loonkostenvoordeel dat op 1 januari 2017 van start gaat, wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) genoemd. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
Tip: Voor een werknemer die jonger is dan 23 jaar, kunt u ook recht hebben op het LIV als deze werknemer minimaal 100% en maximaal 120% van het wettelijke minimumloon dat geldt voor een 23-jarige.
U krijgt per jaar maximaal € 2.000 voordeel op de loonkosten per aangenomen werknemer die 100-110% van het minimumloon verdient. Het maximale voordeel bedraagt € 1.000 voor een aangenomen werknemer met een minimumloon tussen de 110% en 120%.
Let op! Er zijn nog een aantal aanpassingen te verwachten in de voorwaarden van het LIV. In plaats van 38 uur per week zal waarschijnlijk worden uitgegaan van een 40-urige werkweek. De bovengrens van 120% gaat nog omhoog naar 125%.
Komt u in aanmerking voor het LIV, dan hoeft u daarvoor niet zelf een aanvraag in te dienen. Het UWV bepaalt het recht en de hoogte aan de hand van de gegevens in de polisadministratie. Daarbij geldt de stand van zaken per 1 mei van het volgende jaar. Aan de hand van gegevens uit de polisadministratie van het UWV keert de Belastingdienst het voordeel over 2017 automatisch in het najaar van 2018 aan u uit.
Let op! Voor het LIV is niet vereist dat de werknemer op of na 1 januari 2017 in dienst treedt. Ook bestaande werknemers die verder aan de voorwaarden voldoen, komen per 1 januari in aanmerking voor het LIV.
Tip: Wilt u alvast weten of u recht heeft op het LIV en/of een premiekorting? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een speciale ‘Regelhulp Premiekortingen en LIV’ uitgebracht voor werkgevers.
Bron: SRA
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk