Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Personeel net boven minimumloon? Extra loonkostenvoordeel!
Heeft u werknemers in dienst met een loon tussen 100% en 120% van het wettelijk minimumloon, dan heeft u vanaf 2017 een loonkostenvoordeel. Dit voordeel kan oplopen tot € 2.000 per jaar per werknemer.
Het loonkostenvoordeel dat op 1 januari 2017 van start gaat, wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) genoemd. Om hier gebruik van te kunnen maken, moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
Tip: Voor een werknemer die jonger is dan 23 jaar, kunt u ook recht hebben op het LIV als deze werknemer minimaal 100% en maximaal 120% van het wettelijke minimumloon dat geldt voor een 23-jarige.
U krijgt per jaar maximaal € 2.000 voordeel op de loonkosten per aangenomen werknemer die 100-110% van het minimumloon verdient. Het maximale voordeel bedraagt € 1.000 voor een aangenomen werknemer met een minimumloon tussen de 110% en 120%.
Let op! Er zijn nog een aantal aanpassingen te verwachten in de voorwaarden van het LIV. In plaats van 38 uur per week zal waarschijnlijk worden uitgegaan van een 40-urige werkweek. De bovengrens van 120% gaat nog omhoog naar 125%.
Komt u in aanmerking voor het LIV, dan hoeft u daarvoor niet zelf een aanvraag in te dienen. Het UWV bepaalt het recht en de hoogte aan de hand van de gegevens in de polisadministratie. Daarbij geldt de stand van zaken per 1 mei van het volgende jaar. Aan de hand van gegevens uit de polisadministratie van het UWV keert de Belastingdienst het voordeel over 2017 automatisch in het najaar van 2018 aan u uit.
Let op! Voor het LIV is niet vereist dat de werknemer op of na 1 januari 2017 in dienst treedt. Ook bestaande werknemers die verder aan de voorwaarden voldoen, komen per 1 januari in aanmerking voor het LIV.
Tip: Wilt u alvast weten of u recht heeft op het LIV en/of een premiekorting? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een speciale ‘Regelhulp Premiekortingen en LIV’ uitgebracht voor werkgevers.
Bron: SRA
Actueel
Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk