Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Overstappen van arbodienst: signalen, valkuilen en stappenplan
1 oktober lijkt misschien nog ver weg, maar voor werkgevers en HR-professionals is dit het moment om alert te zijn. Als je vóór 1 oktober je arbodienst niet opzegt, zit je vaak nóg een jaar vast. Dat betekent dat je pas in het volgende kalenderjaar kunt overstappen.
In dit blog laat ik je zien hoe je herkent dat je huidige arbodienst niet meer past, waar het in de praktijk vaak misgaat én welke vragen je jezelf moet stellen voordat je een beslissing neemt.
Door Remco Lefering, senior register casemanager
Misschien herken je dit:
Het lijken details, maar de impact is groot. Het zorgt voor frustratie bij leidinggevenden en vertraagt het herstel van medewerkers. Uiteindelijk leidt het tot hogere verzuimkosten en verlies van vertrouwen in de organisatie.
De meeste contracten hebben een opzegtermijn van drie maanden en lopen per kalenderjaar. Dat betekent: wil je per 1 januari 2026 overstappen, dan moet je vóór 1 oktober 2025 opzeggen.
Een gemiste deadline kan serieuze gevolgen hebben. Een werkgever die verzuimbegeleiding niet op orde had en te laat handelde, kreeg een loonsanctie van het UWV: een verplichting tot loondoorbetaling in een derde ziektejaar. Zo’n scenario wil je koste wat het kost voorkomen.
Weet je nog niet zeker of je wilt overstappen? Dan is een pro-forma opzegging een slimme optie: je zegt formeel op, maar houdt de vrijheid om te verlengen.
Veel werkgevers weten niet dat je kunt kiezen tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling.
De keuze hangt af van je organisatiecultuur en de mate waarin je zelf regie wilt voeren.
In de praktijk zien we werkgevers vaak dezelfde fouten maken:
Voordat je besluit te verlengen of over te stappen, stel jezelf deze vragen:
Als je op meerdere vragen ‘nee’ moet antwoorden, dan is dit hét moment om de overstap te overwegen.
Een organisatie met ruim 100 medewerkers kampte met een verzuimpercentage van meer dan 15%. Na de overstap en een jaar samenwerken is dat gedaald naar 10%. Nog steeds hoog, maar een forse besparing op directe en indirecte kosten.
Dit laat zien: een overstap is niet alleen een administratieve handeling. Het kan een serieuze strategische keuze zijn die duizenden euro’s per jaar scheelt.
Een ander bedrijf zei ooit zijn contract bij ons op. Een jaar later kwamen ze toch terug. Hun conclusie: “Het gras is niet altijd groener aan de overkant.” Inmiddels zijn ze al bijna 5 jaar nog steeds klant en zeer tevreden
Overstappen van arbodienst vraagt om meer dan een contract opzeggen. Het gaat om regie voeren over verzuim en inzetbaarheid, om de juiste vragen stellen en om valkuilen vermijden.
Wil je sparren over jouw situatie? Bel of mail gerust. Mijn collega en ik denken graag met je mee.
Senior register casemanager T +31 (0)316 740 115 E r.lefering@vitaconluteijn.nl
Actueel
Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk