Skip to main content
7 juli 2022

Onze toekomst in handen van werkstudenten

Bij Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) zijn we continu bezig met onszelf verbeteren, we blijven ons ontwikkelen. Om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, maar ook de persoonlijke groei en ontwikkeling van onze medewerkers én studenten vinden we belangrijk. Waarom? Heel simpel, onze medewerkers én studenten zijn onze toekomst.

“Accountants, fiscalisten, HR-specialisten, overnamespecialisten… we hebben veel specialisaties binnen SKN en het komt regelmatig voor dat meerdere collega’s betrokken zijn bij een specifiek vraagstuk van een klant. Iedere collega heeft zijn eigen kennis, ervaring en inzicht over zijn of haar specialisme. Dat betekent dat verschillende collega’s (een deel van) het vraagstuk van de klant kennen. Hoe mooi zou het zijn als al deze informatie gebundeld kan worden om (nog) meer proactief te kunnen informeren?” Zo begint Mike Vlasblom, IT-adviseur bij TLA Advies (onderdeel van SKN) zijn verhaal. De introductie naar de zogenaamde stip-aan-de-horizon voor SKN: een dataplatform wat een 360 graden overview van iedere klant kan geven.

Mike is coördinator van het team dat naar deze stip toewerkt. Het meest opvallende aan dit team, dat uit vier personen bestaat, is dat de helft van het team gevormd wordt door werkstudenten. We leggen dus letterlijk de toekomst van SKN in handen van studenten.

Combinatie van theorie en praktijk

Joris Hoefnagel en Wiebe Beernink (beide 23 jaar jong) zijn de werkstudenten die bij TLA Advies actief meewerken én meedenken over het belang van data voor de toekomst. Joris is bezig met zijn master Economics Data Science aan de Universiteit van Tilburg. Wiebe zit in de afrondende fase van zijn opleiding Information Science aan de Radboud Universiteit.

De academische opleidingen van beide heren zijn theoretisch. Ze leren abstracte concepten die niet 1-op-1 in de praktijk toe te passen zijn. Wiebe: “Tijdens mijn studie heb ik veel technische aspecten geleerd, maar niet hoe dit in de praktijk, in een bedrijf werkt. Het is voor mij lange tijd onduidelijk geweest wat ik na het afronden van mijn studie zou willen en kunnen doen. Nu ik als werkstudent bij TLA Advies ervaar hoe het in het bedrijfsleven gaat, wordt mijn toekomstbeeld langzaamaan duidelijker. Ik kan nu een betere link leggen tussen mijn studie en ‘het echte leven’.”

Een passend bijbaantje

De meeste studenten hebben een bijbaantje, vaak in de horeca, supermarkt of, zoals Joris voorheen, in de thuiszorg. Hoe mooi is het als je als student een bijbaan hebt die aansluit bij je studie én je wijzer maakt voor de toekomst? Joris deelt zijn ervaring: “Voor mij zijn er twee grote voordelen om als werkstudent aan de slag te zijn. Ten eerste kan ik nu proeven van het werkveld: hoe gaat het in het bedrijfsleven, wat houdt consultancy in en is dat wat ik mezelf in de toekomst ook zie doen? Het helpt me bij het kiezen van vrije keuzevakken, omdat ik ervaar wat voor mij in het werk van toegevoegde waarde gaat zijn. Ten tweede is de flexibiliteit die TLA biedt heel belangrijk voor mij. Ik ben druk met mijn master en ik ben ook een fanatiek sporter. We hebben één vast contactmoment in de week met het hele team, de overige uren mag ik zelf indelen.”

De flexibiliteit in het zelf indelen van de uren zijn ook voor Wiebe belangrijk. “Maar ook dat je van elkaar leert en je soft skills, je sociale vaardigheden, bijspijkert vind ik echt van toegevoegde waarde.”

Een win-win situatie

De voordelen voor Joris en Wiebe zijn helder. Maar waarom kies je als organisatie voor werkstudenten, we vroegen Mike wat de voordelen voor SKN zijn: “Wij werken graag met werkstudenten, omdat zij super gemotiveerd zijn. Ze hebben de meest recente theoretische kennis, zijn kritisch en houden ons scherp.”

Dat werkstudenten geen 40 uur per week beschikbaar zijn, is voor SKN geen probleem, het geeft juist tijd om kritisch te zijn op wat we doen en willen. Daarnaast weegt ook het maatschappelijk belang mee: door studenten al vroeg te betrekken in het bedrijfsleven dragen we bij aan hun opleiding, aan wat ze leren, zowel vakinhoudelijk als hun sociale vaardigheden. Het draait niet alleen om de opdracht, het eindproduct, het draait om het totale proces van samenwerken.

We zouden het bijna vergeten…

Het is wel duidelijk dat zowel de werkstudenten als SKN de voordelen van de samenwerking zien. Beide partijen leren van én met elkaar. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten en krijgt de ruimte om deze te laten bloeien. En boven alles, we zouden het bijna vergeten, is het gewoon een super gezellig team!

Mike Vlasblom, IT-adviseur
t   0314 369 111
e   m.vlasblom@tla-advies.nl

Joris Hoefnagel, werkstudent
t   0314 369 111
j.hoefnagel@tla-advies.nl

Wiebe Beernink, werkstudent
t   0314 369 111
w.beernink@tla-advies.nl

 

Terug

Nog niet uitgelezen?