Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ondernemers moeten écht kunnen ondernemen
Gedrevenheid, creativiteit, risico’s durven nemen, flexibel, denken in oplossingen en een tikkeltje eigenwijs… dat zijn eigenschappen die ondernemers vaak noemen als je hen vraagt naar wat een ondernemer succesvol maakt. Weet je wat eigenlijk nooit genoemd wordt? Administratief goed onderlegd. Terwijl, als je het mij vraagt, een volledige administratie een vereiste is voor een succesvolle onderneming.
Veel ondernemers ervaren de administratie als een last. Dat is het moment dat mijn collega’s en ik in beeld komen. Wij krijgen juist energie van het omzetten van deze last in iets positiefs. We kennen het belang van een volledige én goede administratie en ontzorgen ondernemers hierin. Dit gaat verder dan alleen het boeken van de administratie.
Iedere ondernemer is uniek. Iedere ondernemer werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen wensen wat betreft zijn betrokkenheid in de administratie. Je kent vast wel de verhalen van de bonnetjes in een schoenendoos… Soms gaat het nog steeds zo, maar veelal worden documenten digitaal bij ons aangeleverd. Maar hoe weet ik nou wat een ondernemer wil en hoe ver ik kan en mag gaan in het ontzorgen?
Komt er een nieuwe klant bij ons, dan gaan we eerst zijn wensen in kaart brengen. Dat is vaak een mix van wat hij wil op het gebied van gemak, de gewenste mate van betrokkenheid en het kostenplaatje. Daarop stemmen we onze samenwerking af.
In het begin van de samenwerking is het contact vaak intensief: we spreken elkaar soms wel iedere week. Zo krijgen we een goed beeld van de wederzijdse verwachtingen. Naar mate de samenwerking langer loopt, wordt het contact minder intensief: we weten wat we van elkaar kunnen verwachten en de samenwerking loopt op rolletjes. De ondernemer kan weer écht gaan ondernemen, hij hoeft zich geen zorgen te maken om zijn administratie.
Maar dat is niet alles. We zijn ook alert op afwijkingen en signaleren kansen en bedreigingen. Zo was ik laatst de administratie van een klant aan het bijwerken en viel me iets vreemds op: er stonden al langere tijd debiteuren open met een verlopen betalingstermijn. Dit heb ik teruggekoppeld naar de klant. Wat bleek, de verkoopfacturen waren niet (goed) verzonden naar zijn/haar klanten. Zonde natuurlijk! Je kunt je wel voorstellen dat deze klant erg blij was met dit bericht!
Bijkomend voordeel van een volledige en goede administratie, is dat je als ondernemer altijd inzicht hebt in hoe het met je onderneming gaat. Daarbij wordt ook het opstellen van de jaarrekening een stuk gemakkelijker. Dat is niet alleen fijn voor de assistent-accountant die de jaarrekening opstelt, maar ook voor de ondernemer zelf. Die krijgt dan namelijk een stuk minder mails met het verzoek om (missende) documenten aan te leveren.
Wat ik zelf het allermooiste vind aan mijn vak? Ik kijk verder dan alleen de cijfers, ik analyseer ze: wat valt op, wat gaat goed en wat kan anders. Ik deel mijn bevindingen met de klant en krijg daar super mooie reacties op. We hebben onderling fijn contact, ondernemers zijn enthousiast en dankbaar. Ik neem ze werk uit handen. Werk dat echt een must is, maar door hen vaak wordt gezien als een last. Ik zorg dat ondernemers weer écht kunnen gaan ondernemen, en daar krijg ik energie van!
Wil jij ook ontlast worden in je administratieve verplichtingen? Neem gerust contact met me op. Ik vertel je graag, geheel vrijblijvend, meer over de mogelijkheden.
Kelly van Oene, Assistent Accountantt 024 6488 666e kellyvanoene@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Workation: slim idee of recept voor gedoe? Wat jij als werkgever echt moet weten
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Te oud om te leren? Zo ondersteun je de ontwikkeling van oudere medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
Per 16 mei 2025 treedt een wijziging van de Successiewet 1956 in werking. Deze aanpassing moet dubbele belastingheffing voorkomen bij internationale schenkingen en nalatenschappen. Ontvang je een schenking of erfenis uit het buitenland? Dan biedt de nieuwe regeling fiscale verlichting. Wanneer je een erfenis ontvangt uit het buitenland, kun je te maken krijgen met erfbelasting […]
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk