Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ondernemers moeten écht kunnen ondernemen
Gedrevenheid, creativiteit, risico’s durven nemen, flexibel, denken in oplossingen en een tikkeltje eigenwijs… dat zijn eigenschappen die ondernemers vaak noemen als je hen vraagt naar wat een ondernemer succesvol maakt. Weet je wat eigenlijk nooit genoemd wordt? Administratief goed onderlegd. Terwijl, als je het mij vraagt, een volledige administratie een vereiste is voor een succesvolle onderneming.
Veel ondernemers ervaren de administratie als een last. Dat is het moment dat mijn collega’s en ik in beeld komen. Wij krijgen juist energie van het omzetten van deze last in iets positiefs. We kennen het belang van een volledige én goede administratie en ontzorgen ondernemers hierin. Dit gaat verder dan alleen het boeken van de administratie.
Iedere ondernemer is uniek. Iedere ondernemer werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen wensen wat betreft zijn betrokkenheid in de administratie. Je kent vast wel de verhalen van de bonnetjes in een schoenendoos… Soms gaat het nog steeds zo, maar veelal worden documenten digitaal bij ons aangeleverd. Maar hoe weet ik nou wat een ondernemer wil en hoe ver ik kan en mag gaan in het ontzorgen?
Komt er een nieuwe klant bij ons, dan gaan we eerst zijn wensen in kaart brengen. Dat is vaak een mix van wat hij wil op het gebied van gemak, de gewenste mate van betrokkenheid en het kostenplaatje. Daarop stemmen we onze samenwerking af.
In het begin van de samenwerking is het contact vaak intensief: we spreken elkaar soms wel iedere week. Zo krijgen we een goed beeld van de wederzijdse verwachtingen. Naar mate de samenwerking langer loopt, wordt het contact minder intensief: we weten wat we van elkaar kunnen verwachten en de samenwerking loopt op rolletjes. De ondernemer kan weer écht gaan ondernemen, hij hoeft zich geen zorgen te maken om zijn administratie.
Maar dat is niet alles. We zijn ook alert op afwijkingen en signaleren kansen en bedreigingen. Zo was ik laatst de administratie van een klant aan het bijwerken en viel me iets vreemds op: er stonden al langere tijd debiteuren open met een verlopen betalingstermijn. Dit heb ik teruggekoppeld naar de klant. Wat bleek, de verkoopfacturen waren niet (goed) verzonden naar zijn/haar klanten. Zonde natuurlijk! Je kunt je wel voorstellen dat deze klant erg blij was met dit bericht!
Bijkomend voordeel van een volledige en goede administratie, is dat je als ondernemer altijd inzicht hebt in hoe het met je onderneming gaat. Daarbij wordt ook het opstellen van de jaarrekening een stuk gemakkelijker. Dat is niet alleen fijn voor de assistent-accountant die de jaarrekening opstelt, maar ook voor de ondernemer zelf. Die krijgt dan namelijk een stuk minder mails met het verzoek om (missende) documenten aan te leveren.
Wat ik zelf het allermooiste vind aan mijn vak? Ik kijk verder dan alleen de cijfers, ik analyseer ze: wat valt op, wat gaat goed en wat kan anders. Ik deel mijn bevindingen met de klant en krijg daar super mooie reacties op. We hebben onderling fijn contact, ondernemers zijn enthousiast en dankbaar. Ik neem ze werk uit handen. Werk dat echt een must is, maar door hen vaak wordt gezien als een last. Ik zorg dat ondernemers weer écht kunnen gaan ondernemen, en daar krijg ik energie van!
Wil jij ook ontlast worden in je administratieve verplichtingen? Neem gerust contact met me op. Ik vertel je graag, geheel vrijblijvend, meer over de mogelijkheden.
Kelly van Oene, Assistent Accountantt 024 6488 666e kellyvanoene@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk