Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Op 1 februari 2014 is de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area) een feit. Wie dan nog niet is overgestapt op de Europese betaalproducten kan vanaf deze datum niet meer betalen en/of incasseren. Op tijd de migratie naar SEPA maken, voorkomt dat de continuïteit van uw organisatie in gevaar komt. Maar wat moet u nu eigenlijk regelen?
De acceptgiro is per 1 juli 2013 aangepast aan het gebruik van IBAN (Internationaal Bank Account Number). Heeft u uw huidige acceptgiro al aangepast? Wellicht heeft u al gekeken naar (digitale) alternatieven? De verwachting is dat de papieren acceptgiro tot uiterlijk 1 januari 2019 blijft bestaan.
Er zijn twee soorten incasso’s: de standaard incasso en de zakelijk incasso (nieuw). De standaard wordt gebruikt voor betalingen van particulieren, maar kan ook voor incassobetalingen tussen bedrijven worden toegepast. Let hierbij wel op de terugboekingstermijn van 56 dagen.
Wilt u geen terugboekingstermijn, dan dient u over te stappen naar de SEPA Direct Debit (zakelijke incasso). Een aantal belangrijke aandachtspunten bij zakelijke incasso’s zijn onder andere: • Sluit een Euro-incassocontract; • Zorg voor nieuwe machtigingen; • Registratie van getekende machtigingen door de debiteur bij hun eigen bank. Maakt u relatief weinig gebruik van incasso dan kunt u overwegen om te stoppen met incasso en over te stappen naar een alternatief betalingsinstrument.
Nog niet alle softwareleveranciers zijn klaar voor de invoering van SEPA. Vraag aan uw softwareleverancier of ze al SEPA proof zijn of, wanneer dit nog niet het geval is, worden. Bij twijfel kunt u overwegen een overstap te maken naar een ander pakket, bijvoorbeeld een online boekhoudprogramma. Wij hebben ruime ervaring met verschillende pakketten en kunnen u hierin prima adviseren.
Zorg dat u op tijd SEPA proof bent en wacht niet tot 1 februari 2014. Wij kunnen u adviseren wat voor u de beste oplossing is en welke stappen u moet nemen. Schroom dus niet om contact met ons op te nemen, wij staan voor u klaar.
Boris de Kruijk (0314) 34 18 48 b.d.kruijk@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk