Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Op 1 februari 2014 is de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area) een feit. Wie dan nog niet is overgestapt op de Europese betaalproducten kan vanaf deze datum niet meer betalen en/of incasseren. Op tijd de migratie naar SEPA maken, voorkomt dat de continuïteit van uw organisatie in gevaar komt. Maar wat moet u nu eigenlijk regelen?
De acceptgiro is per 1 juli 2013 aangepast aan het gebruik van IBAN (Internationaal Bank Account Number). Heeft u uw huidige acceptgiro al aangepast? Wellicht heeft u al gekeken naar (digitale) alternatieven? De verwachting is dat de papieren acceptgiro tot uiterlijk 1 januari 2019 blijft bestaan.
Er zijn twee soorten incasso’s: de standaard incasso en de zakelijk incasso (nieuw). De standaard wordt gebruikt voor betalingen van particulieren, maar kan ook voor incassobetalingen tussen bedrijven worden toegepast. Let hierbij wel op de terugboekingstermijn van 56 dagen.
Wilt u geen terugboekingstermijn, dan dient u over te stappen naar de SEPA Direct Debit (zakelijke incasso). Een aantal belangrijke aandachtspunten bij zakelijke incasso’s zijn onder andere: • Sluit een Euro-incassocontract; • Zorg voor nieuwe machtigingen; • Registratie van getekende machtigingen door de debiteur bij hun eigen bank. Maakt u relatief weinig gebruik van incasso dan kunt u overwegen om te stoppen met incasso en over te stappen naar een alternatief betalingsinstrument.
Nog niet alle softwareleveranciers zijn klaar voor de invoering van SEPA. Vraag aan uw softwareleverancier of ze al SEPA proof zijn of, wanneer dit nog niet het geval is, worden. Bij twijfel kunt u overwegen een overstap te maken naar een ander pakket, bijvoorbeeld een online boekhoudprogramma. Wij hebben ruime ervaring met verschillende pakketten en kunnen u hierin prima adviseren.
Zorg dat u op tijd SEPA proof bent en wacht niet tot 1 februari 2014. Wij kunnen u adviseren wat voor u de beste oplossing is en welke stappen u moet nemen. Schroom dus niet om contact met ons op te nemen, wij staan voor u klaar.
Boris de Kruijk (0314) 34 18 48 b.d.kruijk@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk