Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / NOW 3.0: 3 tranches met geleidelijke verlaging van tegemoetkoming
De NOW-regeling wordt verlengd tot en met juni 2021. Op dit moment zijn alleen de hoofdlijnen van NOW 3.0 bekend. De systematiek in de NOW 3.0 is grotendeels gelijk aan de NOW 1.0 met een paar aanpassingen.
De NOW ondersteunt werkgevers bij het zoveel mogelijk in dienst houden van hun medewerkers. Met deze regeling wordt een periode van substantiële omzetdaling (tenminste 20%) overbrugd met een tegemoetkoming in de loonkosten van maximaal 90%.
De overheid heeft op 28 augustus jl. besloten om de NOW-regeling te verlengen met de NOW 3.0. NOW 3.0 is onderverdeeld in drie tranches:
De systematiek in de NOW 3.0 is grotendeels gelijk aan de NOW 1.0 (maart, april en mei) en NOW 2.0 (juni, juli, augustus en september). Hieronder lees je meer over de hoofdlijnen van de NOW 3.0. De verdere uitwerking wordt medio oktober verwacht.
Het UWV streeft ernaar het aanvraagloket voor de 3e tranche te openen op 16 november aanstaande voor de duur van vier weken (dus tot 13 december 2020). In deze periode kun je subsidie aanvragen voor de periode van 1 oktober t/m 31 december 2020. Voor de 4e tranche (periode 1 januari tot en met 31 maart 2021) is het aanvraagtijdvak 15 februari t/m 14 maart 2021.Voor de 5e tranche (periode 1 april tot en met 30 juni 2021) kun je je aanvraag indienen van 17 mei t/m 13 juni 2021.
Om in aanmerking te komen voor NOW 3.0 moet het omzetverlies voor de 3e tranche minimaal 20% bedragen. Voor de 4e en 5e tranche is dit zelfs minimaal 30%.De referentieperiode blijft boekjaar 2019, ook voor de 3e, 4e en 5e tranche.De omzetdaling wordt vastgesteld over een periode van drie maanden die start op:
Indien je voor een tweede of derde keer een beroep doet op de NOW, dan moet de omzetperiode aansluiten op de periode gekozen in het tweede tijdvak (NOW 2.0). Bijvoorbeeld: heb je voor NOW 2.0 gekozen voor de periode van juli t/m oktober 2020, dan wordt de periode in het derde tijdvak automatisch november 2020 t/m januari 2021.
Voor de loonsom gaat het UWV voor de 3e, 4e en 5e tranche, in beginsel, uit van het Sociale Verzekeringsloon uit tegenwoordige dienstbetrekkingen over de maand juni 2020. Mocht je polis administratie voor de maand juni 2020 niet gevuld zijn, dan wordt uitgegaan van de loonsom van april 2020.
Vanaf de vijfde tranche (vanaf 1 april 2021) wordt de maximering van het in aanmerking te nemen loon binnen NOW 3.0 aangepast. De tegemoetkoming wordt dan gemaximeerd op eenmaal het maximum dagloon (€ 4.845 per maand) in plaats van op twee maal het maximum dagloon (€ 9.691 per maand).
De tegemoetkoming in de loonkosten wordt in de NOW 3.0 afgebouwd. De subsidie bedraagt:
Bij alle drie de tranches blijft de forfaitaire opslag van 40% behouden, zoals die ook gold bij de NOW 2.0 (40%).
Anders dan bij NOW 1.0 en 2.0 mag in NOW 3.0 de loonsom dalen zonder dat dit leidt tot verlaging van het subsidiebedrag. De loonsomdaling kan op verschillende manieren tot stand komen, bijvoorbeeld door natuurlijk verloop, een loonsverlaging in overeenstemming met medewerkers of door ontslag.
De daling van de loonsom mag bedragen:
Keurt het UWV je aanvraag goed, dan wordt er een voorschot verleend van 80% van de subsidie, zoals deze berekend wordt op basis van de bij de aanvraag geleverde gegevens over de verwachte omzetdaling. Dit voorschot wordt uitbetaald in drie termijnen.
De korting in het geval van bedrijfseconomisch ontslag vervalt in NOW 3.0. Er komt wel een inspanningsverplichting voor de werkgever om afgevloeide medewerkers te begeleiding naar nieuw werk.
De werkgever is verplicht om in het tijdvak waarin hij subsidie heeft aangevraagd contact op te nemen met het UWV via de UWV telefoon NOW als hij gedurende dat subsidietijdvak voor één of meerdere van zijn medewerkers een ontslagaanvraag wegens bedrijfseconomische redenen indient bij UWV.
Als wordt vastgesteld dat een werkgever bedrijfseconomisch ontslag heeft aangevraagd, maar geen contact heeft gehad met het UWV over van-werk-naar-werk-begeleiding, dan wordt de subsidie met 5% gekort.
Voor de 3e tranche geldt dat het concern (waarvan een werkmaatschappij gebruik maakt van de regeling) over 2020 t/m de datum van de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening over boekjaar 2020 wordt vastgesteld (in 2021) geen dividend of bonussen mag uitkeren en ook geen eigen aandelen terug mag kopen.
Voor de 4e en 5e tranche geldt dat het concern (waarvan een werkmaatschappij gebruik maakt van de regeling) over 2021 t/m de datum van de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening over boekjaar 2021 wordt vastgesteld (in 2022) geen dividend of bonussen mag uitkeren en ook geen eigen aandelen terug mag kopen.
De vaststelling van de 3e, 4e en 5e tranche moet ineens geschieden vanaf 1 september 2021. Als een werkgever voor alle drie de tijdvakken subsidie heeft ontvangen, vindt de vaststelling voor alle drie de tranches plaats vanaf 1 september 2021, maar moet voor iedere tranche een aparte aanvraag om vaststelling worden gedaan.
Nadere informatie over het vaststellingsproces volgt nog.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk