Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe NIS2-richtlijn voor cybersecurity in publieke sector
De NIS2 is op 16 januari 2023 in werking getreden. Daarmee gelden er nu ook aangescherpte cybersecurityregels voor publieke organisaties en (mede)overheden. Wat zijn de grootste veranderingen?
De Network and Information Security Directive 2 (NIS2) noemen we in Nederland ook wel de Netwerk- en Informatieveiligingsrichtlijn 2 (NIB2). Het is een uitbreiding op de eerdere NIS. Die oorspronkelijke NIS-richtlijn gold niet voor decentrale overheden, de nieuwe NIS2 wel. Dat betekent dat ook jouw organisatie nu mogelijk verplicht is om meer maatregelen te nemen voor de beheersing van cybersecurityrisico’s.
Met het toenemend gebruik van digitale technologieën stijgt het risico op cyberaanvallen en -criminaliteit. Om internationale bestrijding ervan te vergemakkelijken en stimuleren, bouwt de EU al jaren aan een gedegen cyberdefensiebeleid en blijft ze richtlijnen actualiseren. Nu dus de NIS, waarvan de regels in ons land zijn geïmplementeerd in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni).
Met de NIS2 gaan de cybersecurityregels gelden voor meer sectoren. Naast alle middelgrote en grote ondernemingen moeten nu ook 4.000 instellingen, waaronder publieke organisaties en medeoverheden, meer maatregelen nemen voor de beheersing van cyberbeveiligingsrisico’s. Zo gelden er voor deze organisatie bijvoorbeeld strengere beveiligings- en rapportagevereisten.
De meest opvallende wijzigingen:
In de praktijk betekent dit voor publieke organisaties en (mede)overheden dat de volgende zaken vereist zijn:
Bovendien geldt er een meldplicht voor ernstige incidenten (zie ook de Handreiking Cybersecuritymaatregelen van het Nederlands Cyber Security Centrum en – voor gemeenten – de website van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de VNG).
De NIS2 heeft ook consequenties voor naleving en handhaving. De richtlijn stelt dat nationale autoriteiten strenger moeten handhaven op het naleven van regels en stuurt aan op proactieve steekproefcontroles. Voor wie niet aan de beveiligingseisen voldoet, zal er een grotere kans op (hogere) boetes en andere sancties zijn. Boetes kunnen oplopen tot tenminste € 10 miljoen of 2% van de totale (wereldwijde) omzet. Er wordt zelfs voorzien in de mogelijkheid van hoofdelijke aansprakelijkheid voor organisaties die zich schuldig maken aan grove nalatigheid of opzet.
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk