Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / De nadelen van een nettoloon afspraak
U maakt afspraken met uw medewerkers over de hoogte van het loon. Hieronder geven wij weer waarom wij met klem adviseren dit een afspraak te laten zijn over de hoogte van het bruto loon.
U neemt een vakantiekracht aan voor ongeveer een maand in de zomervakantie met een nettoloon afspraak. U meldt deze medewerker bij de salarisadministratie. Wij vragen u om hem een loonbelastingverklaring te laten invullen.
Optie 1 Uw medewerker kiest ervoor de loonheffingskorting toe te laten passen. Zijn brutoloon wordt bepaald aan de hand van het door u opgegeven nettoloon verhoogd met de loonheffing.
Optie 2 Hij kiest ervoor de loonheffingskorting niet toe te laten passen. Ook nu wordt zijn brutoloon bepaald aan de hand van het door u opgegeven nettoloon. Er wordt echter geen korting toegepast op de in te houden loonheffing. Hierdoor betaalt u meer loonheffing dan bij optie 1.
Omdat u een netto loon afspraak heeft gemaakt met de medewerker komen deze hogere kosten voor uw rekening.
Omdat wij ervan uit gaan dat u uw loonkosten wilt kunnen beheersen, adviseren wij u geen netto loon afspraken te maken. In dit voorbeeld gaat het om een vakantiekracht, maar ons advies geldt uiteraard voor iedere medewerker die u in dienst neemt. Uiteraard kunnen wij een proforma berekening voor u maken waaruit blijkt welk brutoloon u kunt vaststellen horende bij een netto bedrag dat u heeft bedacht. Wij kunnen dan ook inzichtelijk maken welke invloed het al dan niet toepassen van de loonheffingskorting heeft op de loonkosten.
Dit onderwerp is uitgebreid aan de orde geweest tijdens de bijeenkomst ‘leer uw loonstrook lezen’ dit voorjaar. Deze bijeenkomst wordt herhaald op 7 oktober a.s. Aanmelden kan hier.
Wilt u eerder informatie over dit onderwerp dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via uw vaste contactpersoon, via telefoonnummer 0314-369150 of via de mail.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk