Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Mag je verplichte vakantiedagen aanwijzen?
Misschien is het in een bepaalde periode rustig voor jouw bedrijf. Mag je medewerkers dan verplichten om vrije dagen op te nemen? Hoe kun je regels over verplichte vakantiedagen vastleggen? Dit zijn je opties.
Je bent wettelijk verplicht medewerkers minstens vier keer het aantal uren dat hij per week werkt aan vakantiedagen te bieden. Dit zijn de wettelijke vakantiedagen. Daar bovenop staat het je vrij om extra vrije dagen te geven. Dat zijn dan de bovenwettelijke vakantiedagen. In principe mogen medewerkers zelf kiezen wanneer ze wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen opnemen. Wil je als werkgever graag een aantal verplichte vakantiedagen inroosteren, bijvoorbeeld de vrijdag na Hemelvaart of de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw? Dat kan, maar wel onder voorwaarden.
Het mogen aanwijzen van verplichte vrije dagen moet vooraf zijn vastgelegd in de cao. Staat het daar niet, dan moet je vooraf in de arbeidsovereenkomst van je medewerkers aankondigen dat je als werkgever verplichte vakantiedagen mag aanwijzen en hoeveel. Een medewerker stemt hiermee in bij zijn contractondertekening.
Je moet verplichte vrije dagen ruim van tevoren aankondigen, bijvoorbeeld vóór de start van een nieuw jaar, zodat werknemers er op tijd rekening mee kunnen houden. Het is niet verboden om er later in het jaar nog mee te komen, maar netjes is anders.
Er is geen wettelijk maximum aan het aantal verplichte vakantiedagen dat je als werkgever mag opleggen. In sommige sectoren wordt de periode van bijna alle vrije dagen vastgelegd, zoals de bouwvak in de bouw en schoolvakanties in het onderwijs. Dat zijn collectieve vakanties. Het is welhandig om medewerkers daarnaast nog een aantal vrije dagen voor vrije invulling te geven.
Verplichte vakantiedagen die je aanwijst gaan af van het vakantiedagensaldo van een medewerker. Dit zijn uiteraard wel betaalde vrije dagen. Je mag je werknemers niet opleggen een dag onbetaald verlof te nemen, tenzij ze daar zelf om vragen of expliciet mee akkoord gaan.
Je hoeft op erkende feestdagen, zoals met Pasen en Kerst, niet verplicht vrij te geven, tenzij dat in de cao of arbeidsovereenkomst is vastgelegd. Deze dagen zijn wel officiële vrije dagen, maar in bijvoorbeeld de horeca en detailhandel wordt toch vaak gewerkt. Ook is het niet bij wet vastgelegd dat werknemers op deze dagen extra loon krijgen.
Als er geen cao van toepassing is in jouw branche, mag je zelf bepalen welke feestdagen je medewerkers vrij zijn. Een lijst met feestdagen kun je van tevoren vastleggen in de arbeidsovereenkomst of in een personeelshandboek. Vooraf afgesproken feestdagen gaan niet af van de vakantiedagen die je werknemer ieder jaar heeft. Het zijn extra vrije dagen.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk