Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Lokale overheid | Vrijlating inkomsten bijstand
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen roept in de gemeentenieuwsbrief van het Ministerie van SZW de gemeenten op om zich te houden aan de uitspraak van de CRvB (Centrale Raad van Beroep) over de inkomstenvrijlating in de Participatiewet. Deze uitspraak geeft invulling over hoe de vrijlatingsregeling moet worden toegepast.
Op 24 augustus 2021 heeft de CRvB een uitspraak gedaan in een hoger beroepszaak van de gemeente Rotterdam. Zij waren van mening dat de gemeente een bijstandsuitkering van een gehuwd paar onterecht had ingetrokken. Dit gebeurde nadat één van hen werk had gevonden. Door de ingetrokken bijstand werd hun gezamenlijke inkomen plotseling een stuk lager. De gemeente had volgens de CRvB de vrijlatingsregeling moeten toepassen ondanks dat het inkomen van de partners boven de bijstandsnorm lag na de gewijzigde situatie.
Volgens de uitleg van de rechter moet de wet op een andere manier worden gevolgd. Allereerst diende de gemeente een bedrag te berekenen hoeveel van het nieuwe inkomen de bijstandsgerechtigde bovenop de uitkering mag houden op basis van de vrijlatingsregeling. Op basis van artikel 31 PW lid 2n is dit 25% van de hoogte van het inkomen uit arbeid met een maximum van € 226 per maand. Dit bedrag hoeft niet te worden meegerekend als inkomen. Indien er na aftrek van de vrijlating minder inkomen overblijft dan de bijstandsnorm dan is er nog steeds sprake van recht op bijstand. Dit geldt ook voor de vrijlatingen voor alleenstaande ouders en voor personen met een medische urenbeperking. De vrijlatingsregeling kan maximaal een half jaar worden toegepast.
De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen verzoekt gemeenten om de uitspraak met terugwerkende kracht tot 24 augustus 2021 toe te passen. Gemeenten kunnen SUWI-net raadplegen voor de uitkeringen die te vroeg zijn beëindigd.
Bron: Rijksoverheid
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk