Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe geef je leiding aan thuiswerkers?
Na bijna twee jaar volledig in het teken van corona, is het thuiswerken niet meer weg te denken. Een ontwikkeling waar we allemaal blij mee zijn. Toch?
Thuiswerken is eigenlijk niks nieuws. Al jarenlang is het één van de speerpunten van “Het Nieuwe Werken”, een begrip geïntroduceerd door de overheid. Door corona is het thuiswerken wel ineens in een stroomversnelling terecht gekomen, we moesten wel. En waar de ene er dolenthousiast over is, kan een ander er maar niet aan wennen. Eén ding is zeker: ook als de coronamaatregelen ooit allemaal afgeschaft worden, zal het thuiswerken blijven bestaan. Het vraagt echter wél om een aantal aanpassingen in de manier van leidinggeven…
Vroeger, pre-corona, toen we nog allemaal bij elkaar op kantoor zaten te werken, was er veel onderling contact. Je sprak elkaar vrijwel de hele dag door, je zag elkaar constant. Als leidinggevende kon je best makkelijk peilen hoe het met iemand ging. Nu we fysiek niet meer bij elkaar zitten, is er minder direct contact, minder directe controle. En daar gaat het nu regelmatig mis: je moet op een andere manier met je medewerkers omgaan. Thuiswerken kan alleen succesvol zijn als je het volledige vertrouwen in je medewerkers hebt.
Ik hoor leidinggevende nog wel eens zeggen ‘Vertrouwen is goed, controle is beter.’ Nou, ik kan je zeggen, die gedachte gaat niet samen met succesvol thuiswerken. Je moet meer bewegen naar individueel leiderschap: je medewerkers sturen zichzelf aan, zij kennen hun kwaliteiten en talenten en behalen zo de gestelde doelen. Bij aardig wat werkgevers roept dit weerstand op. Deze weerstand is vaak gebouwd op wantrouwen of omdat ze denken dat hun medewerkers te weinig gevoel voor verantwoordelijk hebben. Maar, let op, gevoel voor verantwoordelijkheid kun je creëren door te faciliteren in wat je medewerker nodig heeft om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
En dat kun je maar op één manier doen: door je medewerkers niet als medewerkers te bekijken en te behandelen, maar als personen. Iedere persoon is anders, iedere persoon heeft andere behoeften, en dat geldt dus ook voor iedere medewerker.
Een protocol met algemene richtlijnen voor thuiswerken kan behulpzaam zijn, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet leidinggeven op maat. Wat heeft iemand nodig om ook thuis succesvol te kunnen werken? De ene heeft hulp nodig met de digitale systemen, de ander is geholpen met tips om werk en privé beter te kunnen scheiden en een derde heeft wat sturing nodig bij het samenwerken op afstand.
Waar je waakzaam voor moet zijn, is dat je geen ongelijkheid in je team creëert door de individuele manier van leidinggeven. Dat voorkom je door samen met je team keuzes te maken. Als team bekijk je wat er nodig is om jullie doelen te behalen. Of eigenlijk: wat ieder teamlid individueel nodig heeft om bij te kunnen dragen aan jullie gezamenlijke doelen. Ieder teamlid heeft iets anders nodig, maar zolang je allemaal dezelfde doelen nastreeft is dat geen probleem. Durft iedereen zich kwetsbaar op te stellen, dan worden eventuele verschillen tussen teamleden acceptabel voor iedereen. En daar ligt de rol van een goede leidinggevende: je loopt niet voorop, maar je stuurt, je weet behoeften boven tafel te krijgen, houdt de koers helder en je houdt iedereen aan boord. Jij bent de verbindende factor.
Kortom, wil je van thuiswerken een succes maken, kijk dan naar de behoeften van je medewerkers en ben oprecht geïnteresseerd in je mensen. Blijf met elkaar in gesprek, over je werk, maar vooral ook over alles wat er naast het werk nog meer is. Want alleen als zakelijk en privé in goede balans zijn, kun je het beste uit elkaar naar boven halen.
Straks is thuiswerken geen ‘moeten’ meer. Dan kun je de keuze bij je medewerkers laten. Je zult zien dat een deel weer heel snel terug naar kantoor komt en een ander deel voor hybride kiest. En het mooiste hieraan, is dat het voor de efficiëntie niks uitmaakt. Want als je medewerkers op de locatie van hun eigen keuze mogen werken, dan geef je hen je vertrouwen en werken zij het meest efficiënt.
Ben je benieuwd hoe structureel en succesvol thuiswerken in jouw organisatie past? Wil je eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Bel of mail me gerust, ik denk graag met je mee!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultantT 06 8333 0227E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk