Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe geef je leiding aan thuiswerkers?
Na bijna twee jaar volledig in het teken van corona, is het thuiswerken niet meer weg te denken. Een ontwikkeling waar we allemaal blij mee zijn. Toch?
Thuiswerken is eigenlijk niks nieuws. Al jarenlang is het één van de speerpunten van “Het Nieuwe Werken”, een begrip geïntroduceerd door de overheid. Door corona is het thuiswerken wel ineens in een stroomversnelling terecht gekomen, we moesten wel. En waar de ene er dolenthousiast over is, kan een ander er maar niet aan wennen. Eén ding is zeker: ook als de coronamaatregelen ooit allemaal afgeschaft worden, zal het thuiswerken blijven bestaan. Het vraagt echter wél om een aantal aanpassingen in de manier van leidinggeven…
Vroeger, pre-corona, toen we nog allemaal bij elkaar op kantoor zaten te werken, was er veel onderling contact. Je sprak elkaar vrijwel de hele dag door, je zag elkaar constant. Als leidinggevende kon je best makkelijk peilen hoe het met iemand ging. Nu we fysiek niet meer bij elkaar zitten, is er minder direct contact, minder directe controle. En daar gaat het nu regelmatig mis: je moet op een andere manier met je medewerkers omgaan. Thuiswerken kan alleen succesvol zijn als je het volledige vertrouwen in je medewerkers hebt.
Ik hoor leidinggevende nog wel eens zeggen ‘Vertrouwen is goed, controle is beter.’ Nou, ik kan je zeggen, die gedachte gaat niet samen met succesvol thuiswerken. Je moet meer bewegen naar individueel leiderschap: je medewerkers sturen zichzelf aan, zij kennen hun kwaliteiten en talenten en behalen zo de gestelde doelen. Bij aardig wat werkgevers roept dit weerstand op. Deze weerstand is vaak gebouwd op wantrouwen of omdat ze denken dat hun medewerkers te weinig gevoel voor verantwoordelijk hebben. Maar, let op, gevoel voor verantwoordelijkheid kun je creëren door te faciliteren in wat je medewerker nodig heeft om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
En dat kun je maar op één manier doen: door je medewerkers niet als medewerkers te bekijken en te behandelen, maar als personen. Iedere persoon is anders, iedere persoon heeft andere behoeften, en dat geldt dus ook voor iedere medewerker.
Een protocol met algemene richtlijnen voor thuiswerken kan behulpzaam zijn, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet leidinggeven op maat. Wat heeft iemand nodig om ook thuis succesvol te kunnen werken? De ene heeft hulp nodig met de digitale systemen, de ander is geholpen met tips om werk en privé beter te kunnen scheiden en een derde heeft wat sturing nodig bij het samenwerken op afstand.
Waar je waakzaam voor moet zijn, is dat je geen ongelijkheid in je team creëert door de individuele manier van leidinggeven. Dat voorkom je door samen met je team keuzes te maken. Als team bekijk je wat er nodig is om jullie doelen te behalen. Of eigenlijk: wat ieder teamlid individueel nodig heeft om bij te kunnen dragen aan jullie gezamenlijke doelen. Ieder teamlid heeft iets anders nodig, maar zolang je allemaal dezelfde doelen nastreeft is dat geen probleem. Durft iedereen zich kwetsbaar op te stellen, dan worden eventuele verschillen tussen teamleden acceptabel voor iedereen. En daar ligt de rol van een goede leidinggevende: je loopt niet voorop, maar je stuurt, je weet behoeften boven tafel te krijgen, houdt de koers helder en je houdt iedereen aan boord. Jij bent de verbindende factor.
Kortom, wil je van thuiswerken een succes maken, kijk dan naar de behoeften van je medewerkers en ben oprecht geïnteresseerd in je mensen. Blijf met elkaar in gesprek, over je werk, maar vooral ook over alles wat er naast het werk nog meer is. Want alleen als zakelijk en privé in goede balans zijn, kun je het beste uit elkaar naar boven halen.
Straks is thuiswerken geen ‘moeten’ meer. Dan kun je de keuze bij je medewerkers laten. Je zult zien dat een deel weer heel snel terug naar kantoor komt en een ander deel voor hybride kiest. En het mooiste hieraan, is dat het voor de efficiëntie niks uitmaakt. Want als je medewerkers op de locatie van hun eigen keuze mogen werken, dan geef je hen je vertrouwen en werken zij het meest efficiënt.
Ben je benieuwd hoe structureel en succesvol thuiswerken in jouw organisatie past? Wil je eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Bel of mail me gerust, ik denk graag met je mee!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultantT 06 8333 0227E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk