Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw mkb-bedrijf al de verplichte klokkenluidersregeling?
Sinds eind 2023 moeten mkb-bedrijven met 50 tot 249 medewerkers een klokkenluidersregeling hebben. Dit zodat medewerkers anoniem en zonder consequenties melding kunnen maken van misstanden binnen het bedrijf. Maar in de praktijk blijken veel mkb-bedrijven geen regeling te hebben en de nieuwe wet niet te kennen. Wat moet je weten?
Sinds 17 december 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht voor het mkb. Deze wet verplicht organisaties met 50 tot 249 werknemers om een interne meldregeling te hebben. Eerder al moesten grote bedrijven en kleine bedrijven in specifieke sectoren (zoals de financiële sector) zo’n regeling hebben.
De Wet bescherming klokkenluiders is er, zodat medewerkers melding kunnen maken van een ernstig misstand binnen hun bedrijf, zonder dat dit negatieve gevolgen voor hen heeft.
Maar ook voor werkgevers is de regeling belangrijk:
Zorg ervoor dat je klokkenluidersregeling een interne meldprocedure omvat, die voldoet aan de wet. Dit vraagt om:
De meldprocedure van je bedrijf moet voldoen aan de eisen van de klokkenluiderswet en je moet als werkgevers de regels correct uitvoeren en klachten juist afhandelen. Doe je dit als werkgever niet, dan zitten daar consequenties aan, waaronder de kans op een boete.
In de meldprocedure moet in ieder geval staan:
Op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vind je een handig FAQ-overzicht over de klokkenluidersregeling en verplichte onderdelen voor de meldprocedure in jouw organisatie.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Special Eindejaarstips 2024
Werkkostenregeling 2024 en 2025: Wat kan en mag je onbelast vergoeden?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als accountants zijn we primair verantwoordelijk voor een ‘deugdelijke controle’ van de jaarrekening. Mijn collega’s en ik toetsen aan de norm en signaleren eventuele onregelmatigheden. Maar daar houdt het niet op. Daar begint het pas: het speurwerk. Zijn we daarmee ook fraudespecialist? Ja, een deel van mijn collega’s en ik wel. Ik leg je uit […]
Als een medewerker zich ziekmeldt kun je als werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Wat als de medewerker het daar niet mee eens is of de arts niet alles wil vertellen. Wat zijn de rechten en plichten? Antwoord op 8 veel gestelde vragen. Een bedrijfsarts heeft een cruciale rol in het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid en het […]
Wat kan er dit jaar fiscaal nog? Waar moet je rekening mee houden en wat kun je nog beter snel regelen? Je leest in deze Special Eindejaarstips 2024* allerlei waardevolle tips om belastingvoordelen te maximaliseren en risico’s te verminderen. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van zorgkosten, kopen van […]
Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, intimidatie of discriminatie, kan grote schade aanrichten, zowel voor medewerkers als voor de organisatie. Vaak richten bedrijven zich op het opzetten van sociale veiligheid, zoals het invoeren van een gedragscode of het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Maar echte preventie begint pas met psychologische veiligheid. Dit gaat verder dan […]
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk