Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw mkb-bedrijf al de verplichte klokkenluidersregeling?
Sinds eind 2023 moeten mkb-bedrijven met 50 tot 249 medewerkers een klokkenluidersregeling hebben. Dit zodat medewerkers anoniem en zonder consequenties melding kunnen maken van misstanden binnen het bedrijf. Maar in de praktijk blijken veel mkb-bedrijven geen regeling te hebben en de nieuwe wet niet te kennen. Wat moet je weten?
Sinds 17 december 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht voor het mkb. Deze wet verplicht organisaties met 50 tot 249 werknemers om een interne meldregeling te hebben. Eerder al moesten grote bedrijven en kleine bedrijven in specifieke sectoren (zoals de financiële sector) zo’n regeling hebben.
De Wet bescherming klokkenluiders is er, zodat medewerkers melding kunnen maken van een ernstig misstand binnen hun bedrijf, zonder dat dit negatieve gevolgen voor hen heeft.
Maar ook voor werkgevers is de regeling belangrijk:
Zorg ervoor dat je klokkenluidersregeling een interne meldprocedure omvat, die voldoet aan de wet. Dit vraagt om:
De meldprocedure van je bedrijf moet voldoen aan de eisen van de klokkenluiderswet en je moet als werkgevers de regels correct uitvoeren en klachten juist afhandelen. Doe je dit als werkgever niet, dan zitten daar consequenties aan, waaronder de kans op een boete.
In de meldprocedure moet in ieder geval staan:
Op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vind je een handig FAQ-overzicht over de klokkenluidersregeling en verplichte onderdelen voor de meldprocedure in jouw organisatie.
Bron: MKB Servicedesk
Actueel
Salariswijzigingen per 1 juli 2025 en veranderingen in vergoedingen vanaf 2026
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet op 3 juni 2025 is gevallen, gaan diverse salariswijzigingen in 2025 en vergoedingen in 2026 gewoon door. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Lees hier relevante aanpassingen per 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder. Wat verandert er per 1 juli 2025 Vooruitblik op 2026: wat verandert […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk