Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten in 2024
In 2024 is de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten € 2,35 per thuisgewerkte dag. Wat geldt wanneer wel/niet en waarmee moet je rekening houden? De feiten nog weer even op een rij.
Sinds 1 januari 2022 mogen werkgevers hun medewerkers een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. Deze gerichte vrijstelling is bedoeld voor extra kosten door het thuiswerken, zoals water- en elektriciteitsgebruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier, en geldt naast gerichte vrijstellingen voor het onbelast vergoeden, verstrekken en ter beschikking stellen van bijvoorbeeld noodzakelijke gereedschappen, ICT-middelen en arbo-voorzieningen. In 2024 geldt een gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten van € 2,35 per (deels) thuisgewerkte dag.
Je kunt de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten uitbetalen als een vaste vergoeding. Daarvoor geldt de 128-dagenregeling. Dit wil zeggen dat als een medewerker 128 dagen thuiswerkt, je hem een vaste onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten mag geven alsof hij 214 dagen per kalenderjaar thuiswerkt.
De 128-dagenregeling gaat in de basis uit van 214 werkdagen per jaar voor een fulltime medewerker, na aftrek van vakantie, ziekte (gemiddeld ziekteverzuim) en feestdagen.
Er zijn situaties waarin de 128-regeling niet opgaat en je de vergoeding voor thuiswerkkosten moet bijstellen.
Je moet het aantal werkdagen (214) en thuiswerkdagen (128) naar evenredigheid toepassen als:
Je moet de vergoeding naar tijdsgelang herrekenen als:
Werkt een medewerker incidenteel een dag niet thuis? Dan hoef je de vaste vergoeding niet aan te passen. Maar werkt een medewerker ‘in de regel’ niet meer op de vastgestelde dagen thuis, dan moet je de vaste vergoeding wel aanpassen.
Van dat laatste is sprake als een wijziging van de thuiswerkdagen meer dan 2 maanden duurt, bijvoorbeeld in geval van (deels) onbetaald verlof. Of nog sprake is van ‘in de regel’ beoordeel je per aanleiding en op kalenderjaarbasis. Als de aanleiding het kalenderjaar overstijgt, is sprake van een nieuwe aanleiding.
Werkt een medewerker een deel van de dag thuis en het andere deel op de vaste werkplek, dan kies je voor die dag of je de gerichte vrijstelling toepast voor de reiskostenvergoeding (€ 0,23 per kilometer) óf dat je gaat voor de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten (€ 2,35 per thuiswerkdag). Beide toepassen mag niet.
Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je wel één van deze vergoedingen aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.
Er is in ieder geval sprake van een vaste plaats van werkzaamheden als een medewerker meer dan 40 dagen per kalenderjaar op dezelfde plek werkt. Dit is ongeacht de datum van indiensttreding, het aantal contracturen en de lengte van het verblijf. Er kan sprake zijn van meerdere vaste werkplekken.
Werkt een medewerker een dag thuis en maakt hij die dag een zakelijke reis die een dienstreis is en geen woon-werkverkeer? Dan mag je zowel de gerichte vrijstelling van € 0,23 per kilometer als de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten toepassen.
Heeft een medewerker een OV-chipkaart, OV-abonnement, auto of fiets van de zaak of ander vervoer van jou als werkgever? En gebruikt hij deze voor een reis naar een vaste werkplek op een dag dat hij ook thuiswerkt? Dan mag je voor die dag geen vrijgestelde vergoeding voor thuiswerkkosten geven.
Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je de vergoeding voor thuiswerkkosten wel aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.
Medewerker A werkt 5 dagen per week. Hij werkt 2 dagen thuis en reist 3 dagen met zijn auto naar kantoor (enkele reisafstand 20 km)
Reiskostenvergoeding per maand:
3/5 x 214 dagen = 129 dagen; 129 dagen x (40 km x € 0,23) / 12 = € 98,90
Thuiswerkkostenvergoeding per maand:
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2,35) / 12 = € 16,84
Medewerker B werkt 4 dagen per week. Hij werkt 2 dagen thuis en gaat 2 dagen met de fiets naar kantoor (enkele reisafstand 12 km)
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; 86 dagen x (24 km X € 0,23) / 12 = € 39,56
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2 ,35) / 12 = € 16,84
Bron: Forum Salaris
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk