Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten in 2024
In 2024 is de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten € 2,35 per thuisgewerkte dag. Wat geldt wanneer wel/niet en waarmee moet je rekening houden? De feiten nog weer even op een rij.
Sinds 1 januari 2022 mogen werkgevers hun medewerkers een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. Deze gerichte vrijstelling is bedoeld voor extra kosten door het thuiswerken, zoals water- en elektriciteitsgebruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier, en geldt naast gerichte vrijstellingen voor het onbelast vergoeden, verstrekken en ter beschikking stellen van bijvoorbeeld noodzakelijke gereedschappen, ICT-middelen en arbo-voorzieningen. In 2024 geldt een gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten van € 2,35 per (deels) thuisgewerkte dag.
Je kunt de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten uitbetalen als een vaste vergoeding. Daarvoor geldt de 128-dagenregeling. Dit wil zeggen dat als een medewerker 128 dagen thuiswerkt, je hem een vaste onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten mag geven alsof hij 214 dagen per kalenderjaar thuiswerkt.
De 128-dagenregeling gaat in de basis uit van 214 werkdagen per jaar voor een fulltime medewerker, na aftrek van vakantie, ziekte (gemiddeld ziekteverzuim) en feestdagen.
Er zijn situaties waarin de 128-regeling niet opgaat en je de vergoeding voor thuiswerkkosten moet bijstellen.
Je moet het aantal werkdagen (214) en thuiswerkdagen (128) naar evenredigheid toepassen als:
Je moet de vergoeding naar tijdsgelang herrekenen als:
Werkt een medewerker incidenteel een dag niet thuis? Dan hoef je de vaste vergoeding niet aan te passen. Maar werkt een medewerker ‘in de regel’ niet meer op de vastgestelde dagen thuis, dan moet je de vaste vergoeding wel aanpassen.
Van dat laatste is sprake als een wijziging van de thuiswerkdagen meer dan 2 maanden duurt, bijvoorbeeld in geval van (deels) onbetaald verlof. Of nog sprake is van ‘in de regel’ beoordeel je per aanleiding en op kalenderjaarbasis. Als de aanleiding het kalenderjaar overstijgt, is sprake van een nieuwe aanleiding.
Werkt een medewerker een deel van de dag thuis en het andere deel op de vaste werkplek, dan kies je voor die dag of je de gerichte vrijstelling toepast voor de reiskostenvergoeding (€ 0,23 per kilometer) óf dat je gaat voor de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten (€ 2,35 per thuiswerkdag). Beide toepassen mag niet.
Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je wel één van deze vergoedingen aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.
Er is in ieder geval sprake van een vaste plaats van werkzaamheden als een medewerker meer dan 40 dagen per kalenderjaar op dezelfde plek werkt. Dit is ongeacht de datum van indiensttreding, het aantal contracturen en de lengte van het verblijf. Er kan sprake zijn van meerdere vaste werkplekken.
Werkt een medewerker een dag thuis en maakt hij die dag een zakelijke reis die een dienstreis is en geen woon-werkverkeer? Dan mag je zowel de gerichte vrijstelling van € 0,23 per kilometer als de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten toepassen.
Heeft een medewerker een OV-chipkaart, OV-abonnement, auto of fiets van de zaak of ander vervoer van jou als werkgever? En gebruikt hij deze voor een reis naar een vaste werkplek op een dag dat hij ook thuiswerkt? Dan mag je voor die dag geen vrijgestelde vergoeding voor thuiswerkkosten geven.
Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je de vergoeding voor thuiswerkkosten wel aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.
Medewerker A werkt 5 dagen per week. Hij werkt 2 dagen thuis en reist 3 dagen met zijn auto naar kantoor (enkele reisafstand 20 km)
Reiskostenvergoeding per maand:
3/5 x 214 dagen = 129 dagen; 129 dagen x (40 km x € 0,23) / 12 = € 98,90
Thuiswerkkostenvergoeding per maand:
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2,35) / 12 = € 16,84
Medewerker B werkt 4 dagen per week. Hij werkt 2 dagen thuis en gaat 2 dagen met de fiets naar kantoor (enkele reisafstand 12 km)
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; 86 dagen x (24 km X € 0,23) / 12 = € 39,56
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2 ,35) / 12 = € 16,84
Bron: Forum Salaris
Actueel
Vennootschapsbelasting 2026: soms meer aftrek gemengde kosten
Reminder: SDE++ subsidie 2025 aanvragen kan vanaf 7 oktober
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stemt de Eerste Kamer in, dan veranderen per 1 januari 2026 de regels voor de aftrek van gemengde kosten in de Vennootschapsbelasting (Vpb). Het doel: de berekening van de aftrek vereenvoudigen en in sommige gevallen méér aftrekbaar maken. Wat zijn de fiscale consequenties? Wat zijn gemengde kosten? Gemengde kosten zijn zakelijke uitgaven die ook een […]
Vanaf 7 oktober 2025 kunnen bedrijven en organisaties opnieuw subsidie aanvragen via de SDE++ regeling. Deze subsidie ondersteunt projecten die grootschalig hernieuwbare energie opwekken en het gebruik van techniek die CO2-uitstoot vermindert. Voor deze nieuwe subsidieronde is € 8 miljard beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 6 november 2025 17:00 uur via de SDE-aanvraagpagina van […]
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk