Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Een dag in mijn vorige leven
Dag 1.
Je kent het wel, zo’n dag dat je ’s ochtends op je werk komt en denkt ‘vandaag ga ik aan de slag met project Vitaliteit’. Je gaat achter je bureau zitten met je bakje koffie en checkt eerst nog even je mail.
Je ziet een mailtje van een medewerker met de vraag hoeveel vakantiedagen hij nog heeft. Een andere collega heeft zich ziekgemeld en de directeur vraagt je naar een overzicht van alle uitbetaalde reiskosten. Even snel de mails wegwerken, voor je aan je projectplan begint. De zieke medewerker bel je meteen op en ook de arbodienst stel je op de hoogte. Je maakt een excel van de reiskosten van de afgelopen maand en stuurt die naar de directeur en mailt de medewerker zijn verlofstand. Als dan de telefoon gaat omdat een klant een afspraak wil verzetten, hoor je haar ‘goedemiddag’ zeggen en zie je dat het al 12 uur is.
Na de lunch blijkt de directeur de reiskosten van het afgelopen jaar te willen hebben en maak je een nieuwe rapportage en ondertussen zijn ook allerlei mails je mailbox weer ingeslopen.
Om half 4 heb je het Word bestandje met je projectplan geopend en heb je net het titelblad kunnen maken tot je om kwart voor 4 gebeld wordt dat de sollicitant van 4 uur al aanwezig is. Tijdens dit gesprek denk je ook nog aan de CV, die je van de week bij de manager had neergelegd, maar waarop je nog geen reactie had gehad. Na dit gesprek bespreek je dit nog met de manager en is de dag alweer voorbij.
Niet alle taken die deze dag op je pad komen kan je automatiseren. Maar veel ad hoc vragen wel. Zo kan je met het juiste systeem de directeur zelf toegang geven tot de gegevens en kan hij zelf de rapportages uitdraaien die hij nodig heeft. Je hoeft dan niet een rapportage te maken om er achter te komen dat de directeur toch net iets anders wil.
Ook kan je medewerkers toegang geven tot hun eigen verlofoverzicht, zodat zij zelf online verlof aanvragen.. Dat je nog geen respons van een manager hebt gehad op een CV, zie je ook makkelijk in één overzicht. Zo kan je de voortgang van sollicitatieprocedures beter borgen.
Niet alleen neem je jezelf hiermee veel taken uit handen, maar je creëert ook rust en overzicht en bespaar jezelf de frustratie dat je nu alwéér geen voortgang hebt geboekt met het vitaliteitsplan.
Je dag had er ook zo uit kunnen zien:
Bij welke van deze invullingen van je werkdag denk jíj dat je je beter voelt?
Wil je dat ik mijn ervaringen met je deel en je help je werkdag effectiever in te vullen? Mail me dan. Ik vind het altijd interessant om mee te denken.
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl06- 12 36 42 70
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
Vrijdag 18 april is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. In deze plannen staan zowel lastenverlichtingen als lastenverzwaringen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen voor ondernemers, werkgevers en huishoudens? Let op! Onderstaande voorgenomen wijzigingen moeten nog in wetsvoorstellen worden gegoten en de Tweede en Eerste Kamer moeten ze vervolgens nog goedkeuren. Voorgenomen wijzigingen voor ondernemers en werkgevers Voorgenomen […]
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk