Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Coronacrisis versus het gezond houden van je medewerkers
De impact van de coronacrisis op de (psychische) gezondheid van mensen is aan de orde van de dag. Kun je als werkgever iets doen om je medewerkers hiermee te helpen? Ja zeker!
We hopen allemaal dat we het ergste hebben gehad; dat we de zwaarste maatregelen en de meeste restricties achter ons kunnen laten en wij ons vrij(er) kunnen gaan bewegen. Een avondklok in de winter is minder problematisch dan in de zomer. Iedereen kijkt uit naar het moment dat die maatregel wordt opgeheven en we meer kunnen gaan GENIETEN van de goede dingen van het leven!
Aan de andere kant weten we dat er gemuteerde versies van het virus op de loer liggen en ook weten we dat er steeds meer mensen lijden onder de crisis. De cijfers liegen er niet om, meer mensen verkeren in psychische nood. Eind januari 2021 deed het Trimbos-instituut voor de derde keer onderzoek naar de impact van de coronacrisis op de psychische gezondheid van volwassenen: er is een toename van psychische klachten, zoals gevoelens van depressie en angst en problemen met slapen. Deelnemers tussen de 20 en 35 jaar ervaren de meeste klachten.*
Eerder al deelden wij een artikel over de mentale impact van thuiswerken voor medewerkers: hoe je hier als werkgever mee om kunt gaan en tips om je medewerkers te helpen (het hele artikel vind je hier). Wat zeker ook goed is om naar te kijken, is de mogelijkheid om je medewerkers een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan te bieden. Het is goed om te weten welke leefstijl je medewerkers hebben en hoe het met de werkbeleving is gesteld. Elke medewerker heeft de keuze om wel of niet deel te nemen.
Op basis van de RI&E en het advies van de bedrijfsarts, wordt in overleg met je organisatie de inhoud vastgesteld. Het onderzoek bevat meestal een digitale vragenlijst en een terugkoppeling aan de deelnemer middels een individueel profiel. De Arbodeskundige bespreekt dit profiel met de deelnemer en geeft advies over zijn of haar gezondheid en vitaliteit op basis van de scores.
Optioneel kan gekozen worden voor een aanvullende ogentest bij langdurig beeldschermwerk en/of een gehoortest bij lawaaiblootstelling.
De digitale vragenlijst bevat vragen over:
Een PMO zorgt voor bewustwording en geeft inzicht in gezondheid, leefstijl en gezondheidsrisico’s, zowel voor de medewerker zelf als voor de werkgever. Je laat als werkgever zien dat de gezondheid van je medewerkers belangrijk is.
Als organisatie krijg je een beter beeld van mogelijke oorzaken van verzuim en of deze werk- of leefstijl gerelateerd zijn. Je krijgt een concreet advies met conclusies en aanbevelingen passend bij je organisatie. Dit helpt je bij het voorkomen van verzuim in de toekomst en verbetering van de arbeidsomstandigheden.
Behalve de bewustwording, het inzicht en het advies voor de individuele medewerkers kan een PMO je ook groepsoverzicht geven door de gegevens van de individuele onderzoeken samen te voegen. Zo zie je welke klachten er veelal voorkomen en op welke afdeling dit speelt. Deze gegevens zijn nuttig om veranderingsprocessen binnen de arbeidsomgeving toe te passen. Bij een volgend Preventief Medisch Onderzoek kun je dan ook zien of de veranderingen tot het gewenste resultaat hebben geleid.
Voor de medewerker heeft deelname aan een PMO het voordeel dat er onderzoek plaatsvindt naar zijn of haar gezondheid in relatie tot het werk, zonder dat er voor hem of haar kosten aan verbonden zijn.
Het PMO-onderzoek brengt de levensstijl en de algemene conditie van medewerkers in beeld: is de gezondheid en belastbaarheid in evenwicht met de huidige arbeidsbelasting? Vaak komen eventuele problemen vroegtijdig aan het licht dankzij een PMO en krijgt de medewerker een individueel advies om aan verbetering van de gezondheid te werken.
Iedere organisatie heeft haar eigen specifieke werkzaamheden en unieke medewerkers. Dit betekent dat maatwerk altijd vereist is voor een goede PMO. Wij vertellen je graag wat een passende PMO voor jouw organisatie is en welke investering daar bij hoort.
Luuk Driessen, casemanager Judith Lubbers, re-integratie- & jobcoach
*bron: www.trimbos.nl
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk